Ict-meiden kiezen voor ‘uitdaging’

Een verkeerd en negatief beeld verhindert meisjes om te kiezen voor een baan in de ict. Veel en goede rolmodellen zijn daarom belangrijk.

Ondanks jaren van emancipatie en positieve discriminatie van vrouwen, belemmeren stereotypen meisjes nog steeds om te kiezen voor een baan in de ict. Dat bleek tijdens het startdebat van het Europese project Girls Join IT; gezamenlijke actie voor meisjes en ict. Onderwijs, bedrijfsleven en beroepsverenigingen werken in dit project samen om meisjes warm te maken voor een baan in de ict. De projectleiding is in handen van de VHTO, landelijk expertisebureau voor meisjes/vrouwen en bèta/techniek.

Volgens Els Rommes, universitair docent Gender, Ict en Pedagogiek is een van de belangrijkste reden voor het lage aandeel vrouwen in de ict dat het zelfbeeld van meisjes niet valt te verenigen met het beeld dat meisjes hebben van een informaticus. Rommes: “Een informaticus is een man, een nerd en niet sociaal. Zelfs als de informaticus getekend moet worden, wordt een man op papier gezet”. Bij het debat zijn drie middelbare scholieren aanwezig die het negatieve beeld dat meisjes hebben bevestigen. “Eerlijk is eerlijk, zelf hadden we ook een niet al te geweldig beeld bij een informaticus”, schrijven de meisjes later in een verslag.

Belangrijk is daarom dat meisjes geconfronteerd worden met andere voorbeelden. Rommes vindt de tv-serie Crime Scene Investigation (CSI) een goed voorbeeld. In Amerika kozen door de vrouwelijke rolmodellen in de serie veel meisjes voor de opleiding Forensic Science. Maar ook Spiegelbeeld.net, de rolmodellendatabank van het project, geeft meisjes makkelijk toegang tot rolmodellen.

Belangrijk is ook de hoeveelheid voorbeelden die meisjes te zien krijgen. De drie meisjes van de middelbare school zitten in een informaticaklas met alleen maar meisjes. En hoewel dat ze denken dat ze minder goed zijn in het vak dan jongens, bevestigt hun docent dat de meisjesklas hetzelfde niveau haalt. De meisjes zelf vinden het prettig om in een meisjesklas te zitten. Rommes bevestigt dat het voor meisjes goed is om in een klas te zitten met alleen meisjes, maar voor jongens is het vaak nadelig. Ook een voorlichtingsdag met alleen maar vrouwen zou goed kunnen werken.

Eén van de aanbevelingen die Rommes aan het einde van haar presentatie geeft is om stereotypen vooral niet te bevestigen. Meisjes moeten niet benaderd worden met de boodschap dat ict leuk is omdat het dienstverlenend is, maar vooral de ‘lol’ van het beroep moet benadrukt worden. Ook constant roepen dat ict niet zo moeilijk is, is geen goede manier om meisjes te werven. Rommes: “De meisjes die nu voor een ict-opleiding kiezen zijn het challenge-type. Zij kiezen juist voor de opleiding vanwege de uitdaging”.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2006-02-03T00:00:00.000Z Rian van Heur
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.