Werkgevers stunten net als vijf jaar geleden om ict’ers te werven. Bedrijven zouden zich moeten inzetten voor een grotere instroom op scholen, vinden HBO-I en ICT~Office.
Het lijkt erop dat het bedrijfsleven niets geleerd heeft van de overspannen ict-arbeidsmarkt van enkele jaren geleden toen er een groot tekort aan ict’ers was”, zegt Miranda Valkenburg, hoofd Communicatie van HBO-I. Ze heeft het over de stunts van bedrijven, zoals dure auto’s of ballonvaarten om ict’ers aan te trekken: “Het bedrijfsleven zorgt ervoor dat het ‘oude’ imago weer in volle hevigheid gaat floreren. Ict? Dat is iets voor cowboys en goudzoekers.”
Stunts
Ook ICT~Office ziet weer wat stunts de kop op steken en de brancheorganisatie is er ‘niet blij mee’, aldus woordvoerder Michel van Schie: “Het lijkt erop dat de bedrijven met een langere staat van dienst wel geleerd hebben dat het voorhouden van worsten geen oplossing is.”
Beiden pleiten voor een hogere instroom in ict-opleidingen. Valkenburg: “Bedrijven vissen met z’n allen in hetzelfde kleine vijvertje, de ene hengel is nog meer bling bling als de andere. Beter kan het bedrijfsleven investeren in een goed gevulde vijver over een paar jaar.” Calco-it, die sollicitatiegesprekken hield bij een plaatselijke Opel-dealer, is zich ervan bewust dat deze manier van werven een kortetermijnoplossing is. “We werken daarnaast ook samen met scholen om jongeren te laten zien dat ict heel leuk is”, aldus Viviënne Engels van het bedrijf. Kinderen moeten al op jonge leeftijd geconfronteerd worden met ict. Van Schie: “De keuze is in feite al gemaakt als ze wel of niet voor exacte vakken kiezen.”
ICT~Office wil samen met de overheid en het onderwijs zoeken naar nieuwe oplossingen. Eén daarvan is om, net als twee jaar geleden, de sector campagnematig in een goed daglicht te brengen. Ook het HBO-I is al jaren bezig om scholieren correct en goed voor te lichten, zegt Valkenburg: “En dat zonder de enorme bedragen die bedrijven nu besteden aan het wegkapen van elkaars ict-personeel”.