Managed hosting door True

Ict dient de leraar op onderwijsbeurs NOT

NOT-bezoekers kunnen op het zogenaamde ‘Programmeerplein’ zelf ervaren hoe het is om met een groep leerlingen te programmeren.

De leraar van tegenwoordig moet van vele markten thuis zijn. Niet alleen moet hij of zij goed les kunnen geven, ook de (uitvoerige) administratie moet worden bijgehouden en het lesgeven moet bij voorkeur op een speelse manier gebeuren. En vergeet de moeilijke oudergesprekken met veeleisende papa’s en mama’s niet. Gelukkig biedt ict uitkomst om deze vele taken van de docent te verlichten.

Het Microsoft-team in Minecraft-sfeer op de NOT.

Dit blijkt op de Onderwijsbeurs NOT, die van 22 tot en met 26 januari plaatsvindt in Jaarbeurs Utrecht. Zo biedt Microsoft een educatieve versie van de game Minecraft. Petra van der Spek, onderwijsadviseur binnen Microsoft, vertelt erover: ‘Vanaf januari van dit jaar is Minecraft for Education standaard opgenomen binnen de Office 365-licentie voor onderwijsinstellingen. We merken dat vanaf nu veel docenten ermee aan de slag gaan en het spel inzetten voor hun lessen op het gebied van taal, wereldoriëntatie en biologie. Zo was er een leraar die de leerlingen eerst alle organen leerde, waarna ze een menselijk lichaam, inclusief organen, met blokken gingen bouwen in Minecraft. Na afloop konden ze dan foto’s maken en de verschillende organen benoemen en hun functie omschrijven. Een en ander kan binnen het spel worden verwerkt in een portfolio, zodat de leraar dit kan nalezen.’

Van der Spek benadrukt dat het spel ook voor taalonderwijs ingezet kan worden. ‘Zo kunnen leerlingen Parijs nabouwen en vervolgens een rondleiding geven in het Frans.’ Daarnaast kunnen basisschoolleerlingen binnen het spel coderen en is er een wereld waarin ze met Excel werken.' Docenten kunnen overigens tot morgen een Minecraft-workshop volgen op de NOT met vier Microsoft-partners: HP, Acer, Dell en Lenovo.

Administratieve rompslomp

Patrick Bakker, onderwijsadviseur bij ParnasSys

Naast het lesgeven, zijn leraren volop bezig met het administreren van de prestaties van hun leerlingen. Om een en ander makkelijker te maken, biedt ParnasSys een administratiesysteem waarin alle informatie van leerlingen in één systeem kan worden verwerkt. Patrick Bakker, onderwijsadviseur bij ParnasSys Academie: ‘Wij bieden alle administratie en alle leerlingendossiers in één systeem. Op deze manier kunnen leraren ook eenvoudig een overkoepelend beeld krijgen van het niveau van de klas en waar zijn of haar klas behoefte aan heeft. Directeuren kunnen ook op een ‘bovenschools’-niveau inzicht krijgen, bijvoorbeeld wanneer zij leiding geven aan een scholengemeenschap met meerdere scholen.'

Bakker benadrukt dat het systeem voldoet aan de AVG-richtlijn. ‘Het systeem kan zo ingesteld worden dat leraren enkel data kunnen inzien van hun eigen klas. Wanneer een directeur een beeld wil schetsen van de gehele school, krijgt hij of zij enkel anonieme data tot de beschikking. Dit kan hij of zij vervolgens communiceren aan de onderwijsinspectie of andere belanghebbenden.’

Oudergesprekken

Laurens Hendrikse en Job Caljé van Dialogue Trainer op het Computable Future Lab

Ook aan oudergesprekken hebben leraren de handen vol. Job Caljé staat met Dialogue Trainer op het Computable Future Lab op de NOT en kan daarbij hulp bieden. Zijn missie is om tijdens de beurs erachter te komen welke gesprekken docenten graag willen trainen. En dat is overduidelijk: oudergesprekken.

‘We zijn nu al actief in de zorg en bij defensie, maar willen graag ons marktaandeel in de onderwijssector uitbreiden. Daarom willen we op deze beurs inventariseren welke gesprekken verbeterd kunnen worden in het onderwijs. En na vele docenten gesproken te hebben, is het overduidelijk: oudergesprekken. Veel, vaak jonge, docenten vinden deze lastig. Dit omdat ouders vaak veeleisend zijn. Met Dialogue Trainer kunnen leraren oudergesprekken oefenen. Dit doen we door eerst een scenario te bouwen met een klant, bijvoorbeeld een basisschool of Pabo-opleiding, en het daarna in een virtuele omgeving te bouwen. Op deze manier heeft een Pabo-leerling of basisschooldocent direct een virtuele dialoog en krijgt hij of zij meteen feedback op het gevoerde gesprek.’

Overigens is Dialogue Trainer ook aanwezig op het Computable Future Lab op Zorg & ICT, want de techniek wordt nu al ingezet bij zorgmedewerkers, bijvoorbeeld om gesprekken met patiënten te trainen.

NOT 2019

NOT 2019, het grootste onderwijsevent van Nederland, richt zich op professionals in de kinderopvang, het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs en vindt plaats van 22 tot en met 26 januari 2019 in de Jaarbeurs in Utrecht. Registratie voor NOT 2019 is gratis.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met je persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-01-25T11:45:00.000Z Christel Tuin
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.