Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Vertrouwen in dienstverleners neemt verder af

22 december 2005 - 23:00AchtergrondGovernance & Privacy
Mark Nieuwenhuizen
Mark Nieuwenhuizen

De ontevredenheid over ict-dienstverleners daalt nog altijd, ondanks – of juist dankzij – toenemende outsourcing. Dit ligt echter ook aan de opdrachtgevers.

“Ik moet het tot mijn spijt alweer zeggen”, begint Jacob Verschuur, directeur Ernst & Young ICT Leadership. “Het vertrouwen van bedrijven in hun ict-dienstverleners is over het algemeen weer gedaald. Het lukt ze blijkbaar nog steeds niet om beter te luisteren naar de klanten en hun verwachtingen waar te maken. Dat is in deze tijd, waar de markt nog steeds boterzacht is, toch echt noodzakelijk.”
Verschuur vervolgt: “Bedrijven stellen nog steeds hun budgetten, behalve die voor software, naar beneden bij. Dat heeft deels te maken met de markt, maar zeker ook met de tevredenheid. Juist in een tijd dat het vanzelfsprekend zou moeten zijn om topprestaties te leveren, lukt dit de ict-dienstverleners blijkbaar niet. Eigenlijk is dat te gek voor woorden.”

Niet zomaar overboord

Volgens Verschuur – die deze maand de Jan Pieterzoon Coenprijs 2005 uitdeelde aan Atos Origin, Vodafone en tweemaal aan Cap Gemini – is die ontevredenheid voor een deel te wijten aan de inkopende bedrijven zelf. “Overstappen van leverancier doe je nu eenmaal niet zo gemakkelijk. Het kost veel wat tijd en geld om zo’n stap te nemen en dat heeft men er vaak niet voor over. Er is in de afgelopen jaren een relatie opgebouwd die toch een bepaalde waarde vertegenwoordigt. Die gooi je, ondanks een eventuele ontevredenheid, niet zomaar overboord.”
Verschuur gelooft dat organisaties daarom meer tijd moeten uittrekken om ict-investeringen na verloop van tijd te evalueren. “Ga na een jaar eens samen om de tafel zitten en bespreek met je dienstverlener of de beloofde doelstellingen zijn gehaald. Kijk waar de verbeterpunten in zowel dienstverlening als communicatie liggen. Op die manier kunnen verwachtingspatroon en realiteit de volgende keer misschien dichter bij elkaar komen.”

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    NIS2: Europese richtlijn maakt cyberse...

    De Europese NIS2-richtlijn zet cybersecurity definitief op de strategische agenda. Organisaties in vitale sectoren krijgen te maken met strengere eisen...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Werkplek & Beheer

    Belastingdienst zet door met Microsoft365: ‘geen Europees alternatief beschikbaar’

    soevereine cloud
    Cloud & Infrastructuur

    Ook Zwitserland wil soevereine cloud

    Cloud & Infrastructuur

    Spoelstra Spreekt: Alarm

    Governance & Privacy

    Logius: DigiD is en blijft Nederlands

    soevereine cloud
    Cloud & Infrastructuur

    Kort: Navo in zee met Google, 1 miljard voor TCS (en meer)

    omnibusvoorstel privacy
    Governance & Privacy

    AP: gevolgen Omnibusvoorstel niet goed onderzocht door EC

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs