Geen herstel op korte termijn

Dienstverleners verwachten omslag eind 2003

Hoewel de meeste grote dienstverleners positief zijn over de ontwikkelingen in hun markt, verwachten ze voor komend jaar nauwelijks verbetering. Hun klanten zijn vooral gespitst op kostenbesparingen en op zoek naar meer efficiëntie; grote innovaties blijven vooralsnog uit.

ICT Solutions Guide
Meer over de tien grootste Nederlandse dienstverleners, de trends in de markt, de verwachtingen voor het komend jaar en de consequenties voor de strategieën van deze organisaties vindt u in de ICT Solutions Guide, die deze week verschijnt. ICT Solutions Guide online: http://www.computable.nl/adviseursgids/
Pas eind volgend jaar of begin 2004 laat de markt volgens hen weer significante groei zien. De gouden jaren van voor de dotcom-crash keren echter nooit meer terug. De meeste topmensen van de Nederlandse dienstverleners zijn denken dat eind volgend jaar een omslagpunt wordt bereikt. Volgens Henk Broeders, directievoorzitter bij Cap Gemini Ernst & Young in de Benelux, hebben bedrijven zich met het terugdringen van hun kosten inmiddels weten te herpakken.

Groeipijn

Willen ondernemingen echter werkelijk herstel, dan moeten ze toch weer over investeringen nadenken. Ook Donald van Gasteren, strategisch adviseur van de raad van bestuur van CMG in de Benelux, benadrukt het belang van investeringen. Bedrijven zijn vooral bezig met pragmatische oplossingen met een snelle terugverdientijd (roi, return on investment). Daardoor hebben ze de strategische doelstellingen voor de middellange termijn uit het oog verloren.
Hoewel er op dit moment in de dienstverlenende markt een enorme consolidatieslag plaatsheeft, ziet men de huidige ontwikkelingen vooral als groeipijn, en zal het uiteindelijk de gehele markt ten goede komen. Coks Stoffer, algemeen directeur van EDS Nederland, benadrukt dat verdere professionalisering nodig is om de sector als geheel meer aanzien te geven en te laten groeien. Het opbouwen van sectorspecifieke kennis is daarbij een belangrijke trend. Ook Hans Nieuwenhuis, directeur corporate development & strategie bij Pinkroccade, signaleert een toenemende vraag naar 'bpo (business process outsourcing for verticals'.
Een stap verder gaat wat Peter Mous, de Nederlandse directeur van IBM Global Services, 'risk sharing' noemt. Klanten vragen om een andere verdeling van risico's in de contracten tussen aanbieders en afnemers.

Samenwerking

Naast verdergaande integratie van bedrijfsprocessen en de ict-infrastructuur als een van de factoren die deze processen mogelijk maken, moet men tegelijkertijd zoeken naar steeds grotere volumes voor generieke ict-diensten. Dat betekent dat men onderling meer moet samenwerken. Volgens Nieuwenhuis is de bedrijfseconomische noodzaak er nu al, en groeit die alleen maar. Dat betekent het opgeven van vrijheid en het accepteren van afhankelijkheid van partners, en dat doet pijn. Bovendien is de normalisatie van diensten daarbij een absolute randvoorwaarde, en kan men geen maatwerk blijven leveren. De sector heeft daarmee een ontwikkeling 'van hoefsmid tot auto-assemblagelijn' ingezet.

 
Aad Offerman

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2002-12-13T00:00:00.000Z Aad Offerman
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.