CSC Nederland is nog te weinig CSC

Nieuwe directeur Guido van Spall keert terug op oude nest

CSC Nederland heeft een nieuwe directeur: Guido van Spall. Een 'recidivist' bovendien: Van Spall stond in 1995 ook al aan het hoofd van de Nederlandse organisatie. Hij volgt Peter Slijpen op, die om onduidelijke redenen is vertrokken.

Peter Slijpen werd begin dit jaar benoemd tot directeur CSC Nederland, nadat de Benelux-organisatie uit elkaar was getrokken. Hij moest ervoor zorgen dat er weer één Nederlandse CSC-organisatie stond. Het automatiseringsbedrijf (750 medewerkers) bestond eigenlijk uit een aantal onderdelen: CSC Computer Sciences BV en CSC Computer Services BV (ex-Raet-onderdeel), plus de in de afgelopen jaren overgenomen bedrijven Kobra (erp-consultancy), Sys-Aid (IT-dienstverlener uit Venlo) en TRW Data uit Nieuwegein (de Nederlandse vestiging van deze Amerikaanse leverancier van betalingssystemen). De integratie moest de basis vormen voor een duidelijker profilering van CSC op de Nederlandse markt. De Amerikaanse IT-dienstverlener is in het thuisland een grootmacht, maar speelt in ons land in de middenmoot.
Slijpen, afkomstig van Sys-Aid, is na driekwart jaar al opgestapt. Hij is niet bereikbaar voor een toelichting. "To pursue other interests" is het officiële Engelstalige standpunt van CSC Nederland. Zijn opvolger Guido van Spall houdt zich eveneens op de vlakte. Hij zegt de vertrekredenen van zijn voorganger niet te kennen, maar plaatst tegelijkertijd wel de kanttekening dat "een integratieproces altijd een opgave is".
Vanuit die invalshoek is het niet ondenkbaar dat de top van CSC de integratie in Nederland te langzaam vond verlopen en Slijpen daarom verving door een ervaren kracht uit de eigen organisatie. Van Spall - ruim 12 jaar in dienst - was in 1995 al directeur CSC Nederland, bouwde daarna aan CSC Frankrijk en klom vervolgens een stapje hoger om Europese projecten te coördineren. Zijn belangrijkste taak nu is om van de Nederlandse organisatie een echt CSC-bedrijf te maken.

Landsgrenzen

"De integratie van Kobra en Sys-Aid is op papier afgerond", meldt de teruggekeerde directeur. "De processen lopen nu overal op dezelfde manier. De volgende stap is om ook in Nederland te werken volgens het global operating model van CSC. Omdat dit een andere manier van werken betreft, duurt het even voordat iedereen het begrijpt. Ik verwacht dat we dit proces op 1 april 2001 hebben afgerond."
Volgens het genoemde model wordt de CSC-organisatie opgedeeld in de verticale markten financiële dienstverlening, logistiek, overheid en telecom, en e-business. Dit verhoogt de herkenbaarheid van CSC in de markt en bij klanten. Bovendien kunnen de CSC-landenorganisaties hierdoor intern makkelijk gebruikmaken van elkaars opgebouwde kennis en ervaring, bijvoorbeeld in offertetrajecten. Van Spall vertelt dat er overal in Europa zo'n sterke matrix-organisatie met een eenduidig accountmanagement bestaat. "We leggen natuurlijk wel lokale accenten, maar ze passen allemaal in ons Europese dienstverleningsmodel, waarmee we internationale klanten bedienen."
"Het grote voordeel van ons model, dat onze concurrenten IBM en EDS overigens ook gebruiken, is dat er eigenlijk geen landsgrenzen bestaan", vervolgt hij. "Traditioneel werken veel IT-bedrijven met uiteenlopende business-units en eigen vestigingen met klanten. Wij vinden dat je alle krachten binnen een bedrijf op een snelle wijze moet kunnen mobiliseren. Anders ben je niet in staat grote outsourcingscontracten te sluiten."

Nadenken

Voorganger Slijpen meldde dat CSC Nederland dit boekjaar, dat loopt van 1 april 2000 tot 1 april 2001, circa 200 miljoen gulden aan omzet moet binnenhalen. Bovendien moet een imagocampagne voor een grotere naamsbekendheid en meer uitstraling zorgen, en dient het tevens als middel om nieuwe medewerkers binnen te halen. Bij het bedrijf, waar degelijkheid troef is, werken relatief veel oudere, ervaren ICT'ers.
Van Spall deelt mee dat deze doelstellingen nog steeds voorop staan. CSC richt zijn belangrijkste pijlen op consulting, e-handel, applicatiediensten en uitbesteding. Zo is er veel werk aan de winkel op het gebied van euro-conversies bij met name Baan-systemen. Ook staat de IT-dienstverlener op het punt een grote desktopbeheer-opdracht binnen te slepen, vergelijkbaar met het eerder gesloten Albert Heijn-contract (3200 werkplekken). Van Spall wil alleen kwijt dat het een partij uit de logistieke sector is.
De Nederlandse directeur wil zich bij CSC nog in het bijzonder inspannen voor het op een beproefde wijze uitvoeren van projectontwikkeling en projectmanagement. "Dit zou ik als een duidelijk serviceaanbod naar de markt willen brengen, als tegenhanger voor al die ICT-projecten waarin dingen mislopen. Het moeilijke van ons vak is alleen dat mensen steeds blijven nadenken hoe zaken anders zouden kunnen."
 

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2000-12-08T00:00:00.000Z Rik Sanders
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.