Pink Roccade klaar in Nederland na overname Tas

Europese groei nodig op lange termijn

Met de beoogde overname van de Tas Groep rondt Pink Roccade het binnenlandse expansiebeleid af. De automatiseerder heeft de gewenste omvang bereikt om een blijvende rol van betekenis te kunnen spelen op de Nederlandse markt. Nadat de integratie van Tas is afgerond, zal Pink het vizier op Europa richten.

Henk Bosma, voorzitter concerndirectie Pink Roccade, zegt dat zijn bedrijf in Nederland is uitgekocht, al sluit hij een paar kleine interessante acquisities nooit uit en loopt hij altijd warm voor een grote uitbestedingsovereenkomst. "We zullen eerst Tas moeten verteren, daarna kijken we verder in het buitenland". Hoewel er volgens Bosma nog lang geen sprake is van een pan-Europa is het voor Pink zaak om ook ICT-diensten in andere landen aan te kunnen bieden om de groei op langere termijn veilig te stellen.
Pink Roccade nam begin dit jaar GAK-dochter Automatisering Sociale Zekerheid (ASZ) over en kocht ruim een week geleden het Arnhemse Two Way, een ICT-dienstverlener voor de gezondheidszorg. Met de aankondiging dat het begin november een bod van ongeveer 331 miljoen euro (via een aandelenruil) uitbrengt op alle uitstaande aandelen Tas maakt het automatiseringsbedrijf uit Voorburg de definitieve stap naar de kopgroep van Nederlandse ICT-bedrijven. Het detacheringsbedrijf uit Baarn behaalde in het eerste halfjaar van 2000 een omzet van 56 miljoen en een winst van 6,3 miljoen euro. Er werken 1500 medewerkers. Opgeteld bij de halfjaarcijfers van Pink Roccade levert dit het totaalplaatje op van een halfjaarlijkse omzet van 365 miljoen euro, een nettowinst van 22,3 miljoen euro en een personeelsbestand van 7700 medewerkers.

Reservebank

Een belangrijke reden voor de overname van Tas is dat Pink Roccade in één klap een oplossing heeft gevonden voor het tekort aan arbeidskrachten. Het bedrijf heeft nu zo'n driehonderd, dure ingehuurde automatiseerders rondlopen, die vervangen kunnen worden door de nieuwe aanwas. Tas zelf ondervindt namelijk veel last van de post-millennium-dip, waardoor ettelijke automatiseerders op de reservebank zitten, wachtend op een detacheringsopdracht. Bosma denkt jaarlijks een kostenreductie van zo'n vier tot acht miljoen euro te kunnen behalen, te beginnen in 2001, door verminderde inhuur en een bundeling van inkoop- en marketingkracht.
Mocht de overname doorgaan, dan versterkt Pink Roccade zich met name in de telecommunicatie-sector. Daar heeft Tas zo'n driehonderd man aan het werk en is Pink zelf ondervertegenwoordigd. Daarnaast is het Baarnse bedrijf actief in de financiële sector en dan met name opererend voor banken, daar waar Roccade Finance vooornamelijk voor verzekeraars werkt. Bosma denkt dat in deze sectoren de kans op het binnenhalen van outsourcingsdeals na de overname groeit. "Klanten besteden makkelijker uit als je een sterke marktpositie inneemt."
Verder beschikt Tas over een erp/crm-competence center voor de industrie, beweegt het zich op het vlak van de infrastructuurmanagement-consultancy en behaalt het 10 procent van de omzet uit Internet-gerelateerde diensten. Bovendien kent het een goedlopende kwaliteitszorggroep die onder de naam KZA apart in de markt opereert.

Klem

Pink Roccade zal de merknaam Tas niet voortzetten. Alle activiteiten worden geïntegreerd, met uitzondering van KZA en Top Talent, het wervingsonderdeel van Tas. Bosma meent dat Tas een te slechte naam heeft, terwijl juist de vakbekwaamheid van de medewerkers hoog is. In de financiële wereld had Tas een negatief imago, vanwege het beeld van cashende grootaandeelhouders, waaronder oprichter Rinse Strikwerda. Na de introductie in 1998 daalde de koers voortdurend. De detacheerder poogde hier wat aan te doen door zich te ontwikkelen tot een dienstverlener op strategisch niveau, maar miste de financiële slagkracht om belangrijke overnames te doen. "Tas zat klem en moest op zoek naar een grote partner", zegt Bosma hierover.
In de IT-wereld werd het negatieve imago versterkt door de rechtszaken, waarin de onderneming verwikkeld raakte met werknemers die wilden vertrekken. Bovendien riepen de door sommige als ranzig omschreven, succesvolle wervingscampagnes van Tas veel weerstand op. De campagne in autoshowrooms - waar sollicitanten, die op een zaterdagmiddag een arbeidscontract tekende, direct een auto mochten meenemen, uitkiezen, haalde zelfs het NOS-journaal. Opmerkelijk genoeg laat Pink de Tas-wervingsformule Top Talent ongewijzigd om daar ook de vruchten van te plukken. Maar zoals Bosma het tijdens de persconferentie jongstleden maandag formuleerde: "Critici bestempelde ons als weinig agressief. Hopelijk is dat beeld na vandaag verdwenen."

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2000-10-13T00:00:00.000Z Rik Sanders
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.