Tata groeit vooral in Latijns-Amerika

India biedt steeds minder kostenvoordelen

groei cijfers vergrootglas grafiek

Steeds vaker laat Tata Consultancy Services (TCS) het werk uitvoeren in Latijns-Amerika. De kostenvoordelen in India worden steeds kleiner, maar algemeen directeur Benelux Shankar Narayanan verwacht desondanks geen winstdaling. 'In India liggen de kosten van levensonderheid een stuk lager, waardoor de salarisniveaus ook lager liggen. Er is dus een arbeidskostenvoordeel, en dat zal nog jarenlang bestaan.'

TCS behaalt het merendeel van haar winst in Noord-Amerika en Europa, ook tijdens de huidige economische crisis. Hoe kan dat?
We hebben een wereldomspannend leveringsmodel. Wij geloven dat niet alles lokaal hoeft te gebeuren - een significant deel van het werk kan op andere plaatsen gebeuren, of dat nu India is, of Latijns Amerika of China. Onze werknemers hebben 65 verschillende nationaliteiten. India is aantrekkelijk vanwege de mogelijkheid tot schalen: we hebben dit jaar 30.000 nieuwe Indiase werknemers aangenomen. Wij kunnen voordeliger werken in vergelijking met aanbieders die puur Nederlandse werknemers hebben, omdat 70 procent van onze werkkracht afkomstig is uit lagekostenlocaties. In India liggen de kosten van levensonderheid een stuk lager, waardoor de salarisniveaus ook lager liggen. Er is dus een arbeidskostenvoordeel, en dat zal nog jarenlang bestaan.

De Indiase werknemers die u noemt krijgen dit fiscale jaar gemiddeld een salarisverhoging van 10 procent.
Desondanks zijn onze operationele marges gestegen in dezelfde periode. We zien nog steeds allerlei mogelijkheden om de efficiëntie te verhogen, onder meer door nog beter gebruik te maken van de globale arbeidsmarkt.  Latijns-Amerika levert een goede kostenbasis. We hebben daar inmiddels vijfduizend werknemers, vooral in Mexico. Daarnaast laten we herhalende routineklussen zoals datainvoer steeds minder door hoogopgeleide afgestudeerden uitvoeren.

Hoe beschermt u de gegevens van Europese klanten binnen dat wereldomspannende leveringsmodel?
Data die we als gevoelig hebben geclassificeerd beschermen we met dataprotectietools. Onze Indiase werknemers krijgen daarnaast veel restricties opgelegd. Ze kunnen bijvoorbeeld geen data kopiëren naar usb-sticks zonder een hele reeks goedkeuringen. Ook hebben ze geen toegang tot het publieke domein, zoals webmail. Voor data die hoe dan ook Europa niet uit mag, zelfs niet versleuteld, kunnen we daarnaast onze Hongaarse vestiging inzetten, of een lokale operationele vestiging.

Wat zijn uw ambities op de Nederlandse markt?
We willen ons marktaandeel, dat in Nederland tussen de 0,5 en 1 procent ligt, in drie jaar verhogen naar minstens 2 procent. We verwachten dat bedrijven die uit de crisis komen de manier waarop ze zaken doen moeten veranderen. En dat levert voor ons een zakelijke kans op. Zelfs tijdens de crisis van 2009 is TCS gegroeid. Dat is te danken aan ons leveringsmodel en aan onze efficiënte manier van werken. Tussen de 97 en 98 procent van onze projecten wordt binnen de planning afgerond, 96 procent blijft binnen budget en op elke duizend functiepunten die we coderen is er slechts 1,4 defect. Het industriële gemiddelde is 4,1.

In het Financieele Dagblad zei Europees manager Lakshminarayanan dat TCS zich het komende halfjaar gaat richten op overheidsaanbestedingen. Dingt u ook in Nederland al mee naar aanbestedingen?
Het heeft geen zin om energie te verspillen aan aanbestedingen wanneer we van tevoren weten dat we niet voldoen aan een aantal basale criteria. Zakendoen binnen de publieke sector vraagt niet alleen een grote tijdsinvestering, maar kenmerkt zich ook door rigiditeit: leveranciers moeten een hele reeks criteria kunnen afvinken. Als ze ons bijvoorbeeld vragen of we enige ervaring hebben binnen de Nederlandse publieke sector, moeten we ontkennend antwoorden. Dat diskwalificeert ons dan automatisch voor een volgende ronde.
We hebben dus nog geen concrete plannen om diensten te leveren aan de Nederlandse publieke sector, maar we denken wel dat er mogelijkheden zijn. We bouwen daarvoor  nu de organisatorische infrastuctuur. Daarnaast hebben we de laatste anderhalf jaar een aantal grote infastructurele projecten binnen de Europese Commissie en voor grote Europese instituten binnengehaald, zoals de ict-arm van de Europese Commissie Digit en de Duitse ruimtevaartonderzoeksorganisatie DLR. We willen die ervaring consolideren en opschalen. Dat gaat ons een goede basis geven voor de Nederlandse situatie.

Shankar Narayanan

Shankar Narayanan is vanaf augustus 2009 algemeen directeur van de regio Benelux van Tata Consultancy Services (TCS). Dit bedrijf bood hem in 1993 tijdens zijn electronica- en natuurkundestudie in India een baan als programmeur aan. Hij was vijf jaar lang verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering van marktstrategieën in het mid-westen van de VS. Voor zijn functie als Benelux-directeur gaf Narayanan leiding aan de Europese divisie Retail & Consumer Packaged Goods.

Tata Consultancy Services (TCS)

Tata Consultancy Services (TCS) levert onder meer applicatie-ontwikkeling en -onderhoud, business process outsourcing, ict-infrastructuur en advisering. Het bedrijf heeft in de Benelux zo'n vijftig klanten, waaronder ABN Amro, ING, KLM, DSM, KPMG  en NXP. Ongeveer 1500 TCS-medewerkers werken voor Nederlandse klanten. Een derde doet dat in Nederland, de rest werkt vanuit operationele vestigingen ('delivery centers') in India en de rest van de wereld.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Recent hoorde ik een verhaal over de service in het verre waarbij een programma tot 3 x toe foutief werd ingestuurd, waarna bij inspectie bleek dat het 3 x opnieuw door een andere programmeur was geschreven in plaats van dat de gerapporteerde fout was hersteld.

Alle drie de keren waren de programma's zogenaamd getest en hoefde het alleen maar in productie te worden gezet. Het barste echter iedere keer van de fouten.

Ook bleek een keer dat een programma kennelijk aan een Chinese club was geoutsourced vanuit India.

Dit gebeurde bij een genoemde klant in dit artikel in een mainframe/cobol omgeving. Bij die klant wordt/werd doorgaans in VSP gewerkt. Ook die systematiek blijkt niet te worden gevolgd. Ooit de typische codering van een sorteerkenmerk gezien in VSP-stijl in cobol? Nimmer vanuit India. Mag je raden hoe een balance-line of een level-break er uit komt te zien als die daar is gemaakt. Dan wordt het wiel weer eens opnieuw uitgevonden oftewel het is absoluut puin.

Waarom bedrijven met een mainframe/cobol omgeving zaken wensen te doen met zo een Indiase leverancier, is mij een raadsel. De kleinste veranderingen die enkele van de gewezen programmeurs van weleer nu moeten coördineren, die ze zelf in minuten tijd konden realiseren, daarvan moeten ze nu handenwringend accepteren dat er in weken doorlooptijd niets goeds uit het verre komt en dat als ze het echt goed willen hebben, het moeten uitspellen voor de andere partij, dus niet op technisch ontwerp niveau maar op source niveau.... Overigens wordt dit ook op de Amerikaanse mainframe forums precies zo beschreven. Daar zijn inmiddels veel bedrijven gestopt met outsourcen. Hier moet men nog wakker worden naar het schijnt...

Nog niet genoemd de uitermate merkwaardige interpretatie-verschillen door de Indiase outsourcing company waardoor sowieso alles erg lang duurt.

De in het artikel genoemde ABN Amro is tegenwoordig van de overheid. Ik vind het onjuist dat dit bedrijf recent 500 ict-ers van Fortis de ww ingestuurd heeft in plaats van het outsourcen te stoppen. Outsourcing was indertijd door Rijkman Groenink ingezet. Die man was volslagen incompetent, is daar helaas niet op afgerekend, maar zijn destructieve beleid wordt nog immer uitgevoerd. Hoe kan dat gebeuren nu de Nederlandse regering hiervan eigenaar is?

Het zou fijn zijn als de politiek zich gaat inzetten voor het behoud van kennis, kunde en werkgelegenheid in Nederland in plaats van hier het 4e wereldniveau toe te staan, immers, als je afhankelijk bent van een 3e wereld land zonder een spatje mainframe-cobol cultuur, dan degradeer je de systemen tot een lager niveau. Onacceptabel wat mij betreft....

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2010-08-11T09:52:00.000Z Jolein de Rooij
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.