Open Market, een Amerikaanse leverancier van software voor elektronische commercie, gaat mee in de groei van handel via het Internet. "De echt grote groei zit nog in Europa en Azië", vertelt Dan Ross, vice-president wereldwijde verkoop en marketing van Open Market.
Volgens Ross begint Europa, vanuit de haast traditionele achterstand op de VS, nu pas echt met het toepassen van elektronische commercie. "Azië zal de westerse landen met grote sprongen inhalen", meent Ross. De wet van de remmende voorsprong zal zich laten gelden, zo lijkt het.
De plannen van Open Market voor marktexpansie liegen er dan ook niet om. Het bedrijf vestigde zich inmiddels in acht landen, waaronder Nederland. Daarnaast kocht het Folio en Waypoint, twee softwarefirma’s met aanvullende producten. De eerste is specialist in het online publiceren en beheren van informatie, de tweede is expert op het gebied van industriële catalogi.
Door deze aanwinsten bestrijkt Open Market nu het complete traject van het beheer van online bestellingen tot en met de gebruikersinterface. De klant van zo’n systeem kan zowel afnemer als leverancier zijn. Open Market ziet namelijk veel toekomst in het verbinden van verschillende bedrijven in dezelfde branche.
"De markt voor zakelijke communicatie zal de komende drie jaar snel groeien", zegt Ross. Hij beweert zelfs dat deze sector sterker zal groeien dan die voor de communicatie van bedrijf naar consument.
Dat grote spelers als Sap en Microsoft ook aan bedrijfsconnectiviteit en ‘e-commerce’ werken, vindt Ross een goed teken. "Dat bevestigt onze overtuiging, dat deze markt explosief zal toenemen." Angst voor dergelijke concurrenten kent Ross niet. Open Market heeft een voorsprong die het zal behouden, belooft de Amerikaan. JB