‘Electronic commerce’ staat deze maand centraal op de agenda van het Europees Parlement. Zo worden maatregelen voorgesteld tegen de vervuiling van elektronische brievenbussen. Consumenten moeten worden beschermd tegen ongevraagde e-mail met een commercieel karakter (spam).
Ter discussie staat hoe sterk die bescherming moet zijn. Het minst ver gaat een ontwerptekst van de Europese Commissie die vindt dat ongevraagde reclame duidelijk herkenbaar moet zijn. Regeringen van lidstaten krijgen in dit voorstel de mogelijkheid dit soort commerciele boodschappen tegen te houden.
Het Europees Parlement wil nog een stapje verder gaan. Ze wil individuele lidstaten de mogelijkheid geven een register aan te leggen van Internet-gebruikers die geen ‘spam’ wensen te ontvangen. Deze methode doet denken aan de stickers die sommige mensen op hun brievenbus hebben geplakt tegen reclame-drukwerk.
De Europese vereniging van Internet Service Providers (EuroIspa) vindt dat niet voldoende. Ze wil in plaats van een ‘ja, mits’ een ‘nee, tenzij’. Volgens dit systeem krijgt niemand ‘spam’ tenzij uitdrukkelijk daarvoor toestemming wordt gegeven. CORR.