De Nederlandse Internet-aanbieder World Online wil fors expanderen in andere Europese landen. De aandeelhouders hebben ongeveer honderd miljoen dollar beschikbaar gesteld om in binnen- en buitenland kleinere access providers over te nemen.
In de komende paar maanden zal de aanbieder enkele acquisities aankondigen. World Online heeft al een principe-akkoord bereikt met een Belgische partij, maar wil pas de naam noemen als het due diligence boekenonderzoek positief is afgerond. Ook in Duitsland en Engeland verkeren de onderhandelingen over overnames in een eindfase.
Agressieve campagnes
Nina Brink, oprichter van World Online Nederland en sinds kort algemeen directeur van de internationale World Online-poot, wil haar doel bereiken met agressieve marketingcampagnes en een sterk merkenbeleid. Behalve de eerdergenoemde drie landen staan ook Frankrijk, Italië, Spanje en Scandinavië op haar verlanglijstje.
Eind dit jaar wil zij al 250.000 betalende abonnees hebben. Brink laat zich financieel bijstaan door Credit Suisse First Boston. Deze gerenommeerde financiële instelling moet ook een beursgang in Amerika en Europa voorbereiden. Evenals zoveel andere high tech bedrijven wil World Online in ieder geval een notering aan de Nasdaq beurs in New York.
Muziek en show
Behalve een eigen telecommunicatie-netwerk om snelle toegang tot Internet te bieden, zoekt World Online het ook in ‘content’. Muziek en show zullen daarbij belangrijke ingrediënten vormen. Behalve eigen ‘content’ wil Brink graag exclusieve overeenkomsten afsluiten met belangrijke spelers uit de muziek- en filmindustrie. Michael Schulhof, vroeger directeur van Sony America en de film – en muziekdivisie van Sony, moet daarbij een handje helpen. Deze grote investeerder zal als chairman of the board een actieve rol bij World Online gaan spelen. Schulhof zal meer doen dan een gemiddelde commissaris in Nederland. Naar Amerikaans voorbeeld gaat hij World Online uitbouwen tot een heus media-bedrijf, waarbij Internet-telefonie en videoconferencing belangrijke bronnen van inkomsten moeten vormen. World Online richt zich zowel op zakelijke klanten als consumenten.