De PC-verkopen zijn in West-Europa in 1996 met 7,1 procent toegenomen. Nederland steekt met een groei van 12,8 procent tot 1,05 miljoen PC’s ver boven dat gemiddelde uit. Dit blijkt uit voorlopige ramingen van IDC. Deze cijfers zijn slechter dan die van Dataquest, dat de groei op ongeveer 10 procent heeft berekend.
Het verschil zit ‘m met name in het vierde kwartaal. IDC schat de groei op 6,2 procent. Vooral de slechte verkopen in Duitsland hebben dit gemiddelde omlaag gedrukt. Volgens IDC kromp de Duitse PC-markt met 4 procent. Daarentegen ziet Dataquest in dat land een groei van liefst 19 procent.
Beide onderzoeksbureaus hanteren nogal verschillende methoden. Dataquest berekende over het vierde kwartaal van 1995 aanzienlijk lagere verkopen dan IDC. Daarom vielen de cijfers over dezelfde periode in 1996 een stuk gunstiger uit.
Volgens IDC groeide de Duitse markt over heel 1996 met 2,6 procent tot 3,9 miljoen PC’s. De laagste groei werd genoteerd in Oostenrijk. Lager dan gemiddeld scoorden Italië, Spanje, Zwitserland en Zweden. Sterke groeiers waren Ierland, Finland, België, Denemarken, Frankrijk en Groot-Brittannië.
Dataquest zag langzame groei in Frankrijk, Scandinavië, Zwitserland, Oostenrijk en Duitsland. Snelle groei was er in Nederland en het Verenigd Koninkrijk.
De onbetwiste marktleider in Europa is Compaq met een marktaandeel van 12,5 procent. Dat is 0,1 procent meer dan in 1995. De tweede plaats wordt ingenomen door IBM, dat van 9,2 naar 9,7 procent opstoomde. De grote winnaar was Hewlett-Packard, dat van 4,6 naar 5,2 procent klom. HP passeerde Apple, dat van 5,7 naar 4,3 procent daalde. Olivetti daalde van 3,9 naar 3,5 procent. Corr.