Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Slimme stad is voorspellende stad

14 december 2017 - 07:183 minuten leestijdAchtergrondData & AIAxis Communications
Suzanne Martens
Suzanne Martens

Grote steden buigen zich over het concept ‘smart city’. Maar wanneer is een stad slim? Computable sprak tijdens het Smart City Expo World Congres in Barcelona met Epko van Nisselrooij, business development manager bij Axis Communications. Volgens hem moeten steden op basis van data voorspellend worden.

Van Nisselrooij constateert dat gemeenten en bedrijven zoeken naar hun positionering van slimme steden. ‘Een stad wil innoveren, maar loopt tegen diverse problemen aan. Tegelijkertijd vinden zij het eng om nieuwe technologie te omarmen. Zij willen eerst een duidelijk businesscase hebben voor ze hier in investeren.’

De businessmanager is vanuit Axis betrokken bij CityPulse, een smart city-project dat in 2015 in Eindhoven startte. Binnen het ingerichte living lab (een regio waar slimme oplossingen in de praktijk worden getest –  red.) worden allerlei data verzameld om het uitgaansgebied Stratumseind veilig te maken.

‘De eerste stap was het verzamelen van data. Nu bevindt de stad zich in de volgende stap, namelijk om alle data samen te brengen en hier oplossingen voor te ontwikkelen. Er wordt gekeken naar een combinatie van systemen, waarbij er vanuit de klantbehoefte wordt gekeken om problemen op te lossen.’

En dat is volgens Van Nisselrooij precies waar een smart city om moet draaien: data verzamelen en aan elkaar koppelen, om zo trends te signaleren en voorspellend te worden.

Zes doelstellingen

Axis-collega Stefan Alfredsson (marketingmanager) stelt verder dat het begrip smart city geen definitie heeft en dat het voor iedereen een andere betekenis heeft. Daarom bekijkt hij het vanuit een ander perspectief, namelijk wat de doelstellingen van een slimme stad moeten zijn.

Volgens Alfredsson zijn er zes doelstellingen. Ten eerste moet het diensten efficiënt maken. ‘Denk aan een efficiënt gebruik van openbare middelen en een hoog niveau van dienstverlening aan burgers’, legt Alfredsson uit.
De tweede doelstelling is duurzaamheid, waarbij wordt gekeken naar de impact van een technologie op het milieu. ‘Daarnaast moet zo’n slimme stad een positieve impact hebben op de mobiliteit van burgers, werknemers en toeristen. Zij moeten zich op diverse manieren gemakkelijk door de stad verplaatsen, zoals te voet, met de fiets, auto of het openbaar vervoer.’

Een vierde doelstelling van een smart city is de veiligheid en beveiliging. ‘In een slimme stad wordt de openbare veiligheid en beveiliging gewaarborgd, zowel in het dagelijks leven als bij speciale evenementen. Daarnaast moet de stad zo goed mogelijk voorbereid zijn op noodsituaties en rampen.’

Het vijfde streven is om de economische groei te stimuleren, om zo bedrijven, investeerders, burgers en bezoekers aan te trekken. ‘Tot slot moet een smart city bijdragen aan de reputatie van de stad in kwestie. Dit om het imago voortdurend te verbeteren. Deze zes algemene doelstellingen worden samengevat als de algehele ambitie van een slimme stad om de levenskwaliteit of de leefbaarheid van een stad te verbeteren.’

Axis Communications

Het Zweedse Axis is in 1984 opgericht als leverancier van printservers en maakte in de jaren negentig een overstap naar videocamera’s. Inmiddels heeft het bedrijf wereldwijd drieduizend medewerkers in dienst, verspreid over vijftig kantoren. Zij transformeren het bedrijf van hardwareleverancier tot dienstverlener. De totaaloplossingen komen tot stand in samenwerking partners, zoals het Nederlandse Sorama of het Belgische Araani. De camera vormt het fundament, terwijl partners daar functionaliteiten aan toevoegen (gezichtsherkenning of crowd monitoring).
Een tak waar het Zweedse bedrijf zich op focust, is safe & smart cities, uitgesplitst in drie focusgebieden: veiligheid (safety & security), verkeer (traffic & parking) en milieu (environmental), zoals lucht- en waterkwaliteit.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Smart cities: hoe ‘slim’ is Nederland?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs