Fusie Symantec Veritas belooft veel

Gefuseerde bedrijven kennen nauwelijks overlap

Dit artikel delen:

In juli was de fusie een feit. Pas afgelopen week volgde een persbijeenkomst met een uiteenzetting van de plannen van Symantec met Veritas. Wordt het de mooiste fusie ooit?

Grootste it-overname ooit
In december vorig jaar werd aangekondigd wat toen als de grootste fusie in de software-industrie ooit werd gezien: die van Symantec met Veritas. Symantec betaalde liefst 13,5 miljard dollar aan aandelen voor Veritas, en daarmee zou Symantec het op drie na grootste softwarebedrijf ter wereld worden, slechts voorgegaan door Microsoft, Oracle en SAP.
"Veel van dit soort fusies worden gedaan door een grote partij die een klein visje opeet, of een succesvol bedrijf dat een verliesmakende organisatie verschalkt, of om de grootste concurrent uit de weg te helpen", zegt Patrick Dalvinck, managing director Symantec Benelux, "maar geen van deze strategieën zit achter de fusie van Symantec met Veritas. Die is veel klantgerichter". Dalvinck schildert dan de drie prioriteiten waar een cio volgens hem voornamelijk mee te maken heeft: it moet een duidelijke bijdrage leveren aan de bedrijfsdoelstellingen, de it-kosten en de -complexiteit moeten worden gereduceerd, en de it-risico's moeten worden verkleind. Dat zorgt ervoor dat er strengere eisen worden gesteld aan de infrastructuur, en de oplossing die Symantec aandraagt is de integratie van informatiebeveiliging en -beschikbaarheid. Maar een simpele optelsom van beveiliging (Symantec) en beschikbaarheid (Veritas) is nog niet de kracht van het nieuwe Symantec. "Onze kracht is het feit dat wij alle deeloplossingen kunnen bundelen en er een laag bovenop kunnen leggen die al die oplossingen beheerbaar maken", aldus Dalvinck. "Bovendien krijgen klanten daarmee een uniek inzicht in het functioneren van hun infrastructuur, van gebruiker via het netwerk, de servers en de applicatiedatabases, tot aan de opslagapparatuur". Symantec kiest er daarbij bewust voor om de deeloplossingen als aparte producten te laten bestaan, zodat klanten de keuzevrijheid houden.

Drie fases

Hoe gaat die integratie zich voltrekken? Symantec heeft daarvoor drie fases gedefinieerd. De eerste loopt grofweg van nu tot aan het einde van het jaar, de tweede tot medio 2006 en de derde daarna. In de eerste fase gaat Symantec ervoor zorgen dat de producten van Veritas en Symantec goed samengaan. "Ze mogen elkaar niet bijten", zegt Dalvinck. "Dat klinkt banaal, maar is wel erg belangrijk." DeepSight Alert Service wordt uitgebreid ingezet op backup-producten. Gebruikers van backup-producten krijgen dezelfde waarschuwingen voor nieuw ontdekte bedreigingen die andere Symantec-klanten nu al krijgen. In de tweede fase moet de echte integratie van de producten plaatsvinden. Producten krijgen vanaf dat moment een gemeenschappelijke user interface, licentie, installatie en ondersteuning. Veritas-producten krijgen de LiveUpdate functie om ze van updates te voorzien. De derde fase tenslotte, moet nieuwe, gecombineerde oplossingen opleveren.

Benelux-organisatie
Het partnerkanaal van Symantec blijft ook voor de Veritas-klanten overeind. Sommige klanten hebben directe contracten met Veritas. Dat zal op termijn worden omgebogen via partners. Overigens zal ook de naam Veritas binnenkort verdwijnen. In de Benelux bracht de fusie 120 medewerkers bij elkaar, die vanuit vier kantoren opereerden. In België worden de kantoren op één locatie samengevoegd, omdat deze kantoren vrij dicht bij elkaar in de buurt lagen. In Nederland ligt dat anders. Hier worden de kantoren in Leiden (Symantec) en Zaltbommel (Veritas) gehandhaafd. Men verwacht niet dat dit de integratie in de weg zal staan: medewerkers mogen in de nieuwe situatie kiezen welk kantoor hun uitvalsbasis wordt, en het gaat in de meeste gevallen toch om zeer ambulante banen, waardoor velen het kantoor niet eens veel zullen zien. Ontslagen zullen er niet vallen, want de fusie is niet aangegaan om kosten te drukken. Sterker, Symantec Benelux is op zoek naar mensen. "Hooguit zal de focus van de werkzaamheden van sommige mensen verschuiven. Dat is onvermijdelijk", zegt Patrick Dalvinck, managing director Symantec Benelux.
Dalvinck geeft twee voorbeelden die duidelijk moeten maken dat er een voordeel schuilt in het gecombineerd toepassen van Symantec en Veritas-producten. Het eerste voorbeeld klinkt wat vergezocht: (door Symantec) geconstateerde gebeurtenissen op het internet (virus- of wormuitbraken en dergelijke) zouden er automatisch voor kunnen zorgen dat de backup-frequentie wordt verhoogd. Dat zal binnen bedrijven wellicht niet zo snel worden geïmplementeerd. Het tweede voorbeeld spreekt meer aan: de hele mail-afhandeling. De Symantec-producten die filteren en scannen (spam, virussen et cetera), en de Veritas-producten die voor opslag, backup en automatische archivering zorgen. Die worden binnenkort in een suite verkocht.

Ultieme infrastructuurbedrijf

En waar liggen nou de kansen en bedreigingen van dit nieuwe Symantec? Hoe verhoudt het zich tot de markt? Toen in december de fusie werd aangekondigd, deden de meest wilde geruchten de ronde. Symantec zou als eerste Veritas overnemen, maar daarna zouden achtereenvolgens Mercury Interactive, Compuware en Novell volgen. Symantec ceo John Thompson zou zo het ultieme infrastructuurbedrijf willen formeren. Of daar een grond van waarheid in zit weten we niet, voorlopig moeten we het met de overname van Veritas doen. Ook Dalvinck doet dit verhaal af als 'speculatie': "Ik heb in het verleden BMC ook wel horen noemen als potentiële over te nemen partij. Ik kan op dit gebied niets uitsluiten, maar kan alleen maar zeggen dat als we het doen, we het stap voor stap doen, en zullen wachten totdat de integratie van deze fusie achter de rug is."
Wat we nu zien is een fusie die twee bedrijven bij elkaar brengt die nauwelijks een overlap kennen. Dat is opmerkelijk, want een overlap zorgt voor gemeenschappelijke aanknopingspunten en dus kansen. De Veritas-producten vinden we echter toch meer in de serverruimten, terwijl we de Symantec-producten meer op de desktop en in het netwerk zien. Wellicht liggen daar juist de kansen voor het nieuwe Symantec. Veritas-klanten kunnen gemakkelijker kennismaken met de producten van Symantec, en de Veritas-producten kunnen wellicht dankzij de contacten van Symantec hun weg beter vinden richting de kleinere omgevingen. Bovendien gokt Symantec erop dat klanten liever zaken doen met één partij, met producten die goed kunnen samenwerken, dan met meerdere partijen die wellicht uitblinken in hun marktsegment, maar waarvan je nog maar moet afwachten of ze goed samengaan.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2005-09-16T00:00:00.000Z Ron Onrust
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.