Microsoft in beveiliging

Amerikaanse markt krijgt deze zomer online-beschermingsdienst voor Windows

Dit artikel delen:

Microsoft hanteert al jaren de strategie van langzaam oprukken naar aanpalende gebieden, daarbij vaak partners ineens beconcurrerend. Nu is het in de VS zover voor beveiligingssoftware.

Microsoft kondigde vorige week aan dat het in juni zijn Windows-beveiliging OneCare lanceert. Die software wordt aangeboden als online-dienst, voluit Windows OneCare Live geheten. De dienst combineert de door Microsoft overgenomen antivirus- en antispyware-programmatuur met een nieuwe uitvoering van de firewall (nu tweeweg: niet alleen het binnenkomende, maar ook het uitgaande verkeer wordt gecontroleerd). Daarnaast biedt het optimalisatie van Windows, back-up en restore van persoonlijke gegevens en support via telefoon, e-mail en chat.

De in november vorig jaar gelanceerde bèta-uitvoering van OneCare was tot op heden voor Amerikaanse gebruikers gratis. Het is nog niet bekend wanneer OneCare in Nederland wordt aangeboden. Microsoft wil het komende jaar testuitvoeringen lanceren in verschillende talen. Het concern biedt in Europa al enkele van zijn Live-diensten, maar dat betreft vooral kleine extra’s, zoals eigen homepages met e-mail (Hotmail) en rss-feeds.


Geen of gebrekkig

Het bedrijf mikt met zijn nieuwe dienst op pc-gebruikers die geen of gebrekkige beveiliging hebben. Algemeen manager Ryan Hamlin van Microsofts Technology Care and Safety-groep schat dat maar liefst zeventig procent van alle pc-consumenten geen of verouderde beveiliging heeft. De voornaamste oorzaken daarvoor zouden gebrek aan kennis en de benodigde tijd voor onderhoud, ofwel bijwerken, zijn. “Consumenten hebben ons duidelijk gemaakt dat zij meer hulp nodig hebben dan tot op heden wordt geboden.” De nieuwe dienst moet geheel automatisch werken en zichzelf updaten.

‘Niet concurreren'

Woordvoerders grijpen die doelgroeporiëntatie dan ook aan als grond voor de stelling dat Microsoft nu niet zal concurreren met partners als Symantec, Trend Micro en McAfee. De Windows-producent zegt geen marktaandeel af te willen snoepen, maar juist nieuw terrein te willen bestrijken. Symantec komt echter in september met een soortgelijke dienst, codenaam Genesis. Volgens Microsofts Hamlin is er genoeg ruimte in de beveiligingsmarkt voor alle partijen. Dergelijke argumenten heeft het bedrijf eerder ook geuit toen het andere, aanpalende markten betrad.


x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2006-02-17T00:00:00.000Z Jasper Bakker
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.