Managed hosting door True

'Als je koopt, moet je betalen'

Geschonden vertrouwen baart Kaspersky-directeur Europa zorgen

Kaspersky Lab internationaal stond maandag 26 januari voor de rechtbank om uit te leggen hoe zij aankijken tegen het contract dat gesloten is met Kaspersky Benelux. Europees directeur Andreas Lamm wacht deze uitspraak af, voordat hij besluit over de organisatiestructuur. Hij heeft vertrouwen in de uitspraak van de rechter. ‘Je kunt mensen gelukkig goed uitleggen wat er aan de hand is. Als je niet betaalt, krijg je niets geleverd.'

Hoe is het gevoel over de uitspraak van de rechter?
Ik heb er een goed gevoel over. Ik denk dat de rechtbank een goed beeld heeft van de situatie. We hebben duidelijk kunnen uitleggen hoe wij denken over het contract dat er nu is tussen Kaspersky internationaal en Kaspersky Benelux.

Zijn jullie in onderhandeling met Kaspersky Benelux over een oplossing nog voordat de rechter uitspraak doet?
We wachten de uitspraak van de rechter af. De situatie is nu te ver gegaan. We praten al sinds januari 2009 met elkaar, het is niet dat we zomaar naar de rechter gaan. Na de uitspraak praten we verder, er zal dan ook een basis zijn waarop we verder kunnen bouwen.

Er wordt volgens jullie sinds januari 2009 gepraat, maar Benelux zegt dat de contractwijziging uit het niets kwam. Hoe zit dat?
Dat is absoluut niet waar. Sinds januari vorig jaar wordt er gesproken over een betaling voor de royalties. Er zijn zelfs conceptcontracten van die tijd.

Wat is Kaspersky Benelux, volgens Kaspersky internationaal: een franchise-organisatie of een distributiepartner?
Het is beiden, dat kan natuurlijk, maar de manier waarop we met elkaar zaken deden laat zien dat het een distributiepartner is. De organisatie was wel de enige die in Nederland Kaspersky-producten mocht verkopen. Ook een distributiepartner moet eerlijk zijn over de producten die het verkoopt. In de rechtbank zagen we een andere rapportage van de verkochte producten dan de cijfers die wij van de Benelux-organisatie ontvingen. Dat zou hetzelfde aantal verkochte producten moeten zijn.

Als distributiepartner moet de Benelux-organisatie gaan concurreren met bedrijven waar het eerst partner van was en die het zelf heeft aangesteld. Is dat eerlijk?
We kunnen nu nog niet zeggen hoe de structuur in de toekomst zal zijn, dat is afhankelijk van de uitkomst van de rechtszaak.

Na een contractperiode van drie jaar werd sinds 2006 jullie contract jaarlijks stilzwijgend verlengd. Waarom kan dat nu niet meer?
We wilden een duidelijk contract hebben, dat was er nu niet. We willen dat de overeenkomsten voor alle kantoren in Europa hetzelfde zijn. In het begin hebben we ze inderdaad geholpen. Dat doen we vaker met distributiepartners, we helpen ze op het gebied van marketing bijvoorbeeld. Na vier jaar werd het tijd dat we geld kregen voor de licenties die zij verkochten.

Maar dan is het 2007, nu is het 2009. Waarom heeft het zo lang geduurd?
Het is niet Russisch om meteen een beslissing te nemen. Het duurt lang voordat besluiten genomen worden, ze nemen de tijd om te onderhandelen. Daarnaast waren er ook andere omstandigheden, waardoor wij hebben gewacht. In 2009 vonden we dat het tijd werd dat de organisatie ons tegemoet kwam, toen hebben we aan de bel getrokken. Het duurt lang voordat Russen een besluit nemen, maar als ze dat eenmaal doen dan staat het besluit vast. Dat had de directeur van Kaspersky Benelux kunnen weten. Eigenlijk was het te voorspellen geweest dat dit zou gebeuren als hij niet zou ingrijpen. Hij ontving van ons een brief over het terugtrekken van de licenties en had vier weken om actie te ondernemen.

Hoe zit het nu met het vertrouwen tussen de twee organisaties?
Het vertrouwen is een probleem. Dat is ook de Russische cultuur. Het is erg moeilijk om het vertrouwen weer op te bouwen nadat je voor de rechter hebt gestaan. We wachten de uitspraak van de rechter af en zien wat er daarna gebeurt.

Een van de problemen voor de Benelux-organisatie is dat het geen geld meer binnenkrijgt. Wat merkt Kaspersky internationaal van de situatie?
We vinden het erg vervelend dat de werknemers door deze situatie het meest geraakt worden. Wat dat betreft zijn werknemers altijd de dupe van een dergelijke situatie. Voor ons is de financiering geen probleem, er staat een internationale organisatie achter. Benelux is een belangrijke markt voor ons. We proberen de gevolgen zo beperkt mogelijk te houden voor de klanten. We zitten er bovenop.

Wat doet deze situatie voor het imago?
Dat het imago geschaad wordt, is een probleem. We proberen een zo gebalanceerd mogelijk beeld naar buiten te brengen. Je kunt mensen gelukkig goed uitleggen wat er aan de hand is. Als je niet betaalt, krijg je niets geleverd. Bij elke juridische overeenkomst is betaling een belangrijk deel van het contract.

Gaat Kaspersky een eigen kantoor opzetten in de Benelux?
We wachten de uitspraak van de rechter af. Het zou stom zijn om nu dingen te ondernemen, terwijl de rechter straks een ander besluit kan nemen.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3237043). © Jaarbeurs IT Media.
?

 

Reacties

Op webwereld.nl wordt een ander verhaal beweerd. Volgend week weten we wie er gelijk heeft.

Zowiezo zijn de Russen niet slim bezig, dit beschadigd het merk Kaspersky enorm.

Het merk Kaspersky wordt ook al geschaad door de kwaliteit van de software, daar is geen ruzie met distributiepartner voor nodig.

Ik ben eigenlijk zeer benieuwd wat er dan mis is met de kwaliteit van de software? Ik zou het op prijs stellen wanneer je de moeite neemt dit naar mij te mailen. Zo zonder onderbouwing klinkt het als een 'flame' en het lijkt mij dat dat niet uw bedoeling is.Maar on-topic, het komt momenteel wel heel erg over als een 'Russische maffia' verhaal. Dwangmatig dood laten bloeden en vervolgens zelf in de 'kant en klaar' markt stappen.Als wederverkoper heb ik dan ook gemengde gevoelens. Aan de ene kant supergoede ervaringen met Kaspersky, maar nu aan de andere kant dit hele vreemde verhaal. Hopelijk wordt alles snel duidelijk, al zal wel nooit echt de onderste steen boven komen.

Kaspersky Rusland zit fout.

Dhr.Lamm moet zogenaamd op een vertrouwenwekkende manier overkomen 'Als je koopt, moet je betalen'.

Kaspersky Rusland heeft zich in alle bochten gedraaid (lees het verhaal op deze site van dhr. Geheniau Kaspersky Benelux: 'We komen er hoe dan ook uit')

Kaspersky Rusland probeert nu op een goedkope manier Kaspersky Lab in handen te krijgen.

Ze zouden dit ook gewoon netjes in onderhandeling kunnen regelen en er een redelijke prijs voor kunnen betalen. De vaststelling van de prijs kun je eenvoudig door onafhankelijke partij laten doen.

Kasperky Rusland heeft hierdoor een zeer slecht imago gekregen, daar zou je geen zaken meer mee willen doen.

Want verwacht maar niet dat ze met andere partners (distri's, resellers, klanten) op een andere manier om zullen gaan in de toekomst.

Al met al dom en jammer. Kaspersky Rusland had op middellange termijn meer kunnen verdienen door een ordentelijke overgang te regelen.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×