Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Trend: inbraken op online gamesnetwerken

20 juni 2011 - 09:43AchtergrondCloud & InfrastructuurNintendoSEGASony Mobile
Jolein de Rooij
Jolein de Rooij

De aanval op het Sega-netwerk is de zoveelste aanval die dit jaar op een games-bedrijf wordt uitgevoerd, met het doel om persoonsgegevens te ontvreemden. Eerder dit jaar werd het Playstation-netwerk van Sony getroffen door een cyberaanval en werden servers van Nintendo gehackt. Behalve Sony en Nintendo waren ook andere games-bedrijven in mei en juni het slachtoffer van inbraken, waaronder Square Enix, Codemasters, Bethesda en Epic Games

De afgelopen maanden is een veelvloed aan multi-player gaming-gemeenschappen het slachtoffer geworden van diefstal van persoonsgegevens. Eind april maakte Sony bekend dat hackers persoonsgegevens hadden gestolen van de ruim 70 miljoen gebruikers van het netwerk. Het ging onder meer om adresgegevens, gebruikersnamen en wachtwoorden. Daarnaast kon het concern niet uitsluiten dat ook creditcardgegevens gestolen waren.

Hackersgroep

Nintendo maakte begin juni bekend dat hackersgroep Lulzsec in de maand mei op een server met persoonsgegevens hebben ingebroken. Er zou niets gestolen zijn, de hackersgroep wilde enkel aantonen dat er een gat in de beveiliging zat.

Hackersgroep Lulzsec ontkent overigens betrokken te zijn bij de aanval op Sega. Via een tweet laat de groep daarentegen weten: 'We willen helpen om de hackers die jullie aanvielen te vernietigen. We houden van de Dreamcast, deze mensen zullen ten onder gaan.'

Gebruikersnamen, wachtwoorden en mail-adressen

Behalve Sony en Nintendo waren ook andere games-bedrijven in mei en juni het slachtoffer van inbraken, waaronder Square Enix, Codemasters, Bethesda en Epic Games.

In het weekend van 11 en 12 juni zijn vanaf een afgeschermde hoek op de website van Bethesda gebruikersnamen, wachtwoorden en mailadressen gestolen. In die zelfde periode meldde Epic Games dat websites en fora gehackt waren, waardoor mogelijk inlognamen en wachtwoorden zijn ontvreemd. Ook Codemasters was zowel in mei als juni het slachtoffer van inbraken in databases met persoonsgegevens. Bij Square Enix werden in mei zo'n 25.000 mail-adressen gestolen.

Het Pass Systeem van Sega is sinds vrijdag 16 juni offline. Dat systeem is bedoeld om leden informatie te geven over de nieuwste games van Sega. In een mail aan klanten meldt het Japanse bedrijf dat er mailadressen, geboortedata en wachtwoorden zijn gestolen. Het gaat om ongeveer 1,3 miljoen klanten.

Gerichte aanvallen

Ook al werden bij veel online games-gemeenschappen geen financiële gegevens gestolen, toch moeten gebruikers zich zorgen maken, zo betoogde Kaspersky-onderzoeker Roel Schouwenberg eerder naar aanleiding van de inbraak bij Sony: 'Adresgegevens maken gerichte aanvallen veel gemakkelijker, omdat criminelen bijvoorbeeld vanuit een geparkeerde auto kunnen proberen het thuisnetwerk af te luisteren.'

Meer over

CybercrimePrivacy

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Computergames: evolutie van een medium

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Data van 1,3 miljoen Sega-spelers gestolen

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs