Gratis koffie, hagel en een burgemeester

Verslag van Infosecurity.nl, Data & Cloud Expo 2019

Dit artikel delen:

Infosecurity.nl, Data & Cloud Expo 2019

Jaarbeurs Utrecht stond de voorbije week andermaal in het teken van Infosecurity.nl, Data & Cloud Expo 2019. Een rondje langs de velden.

Als er voor de 2019-editie van de Infosecurity.nl, Data & Cloud Expo een prijs voor de beste stand in het leven geroepen zou zijn, dan mag Arrow die ophalen. De value added distributeur heeft op de beursvloer metershoge panelen opgesteld die bezoekers van de stand (ruim 550 vierkante meter) het idee geven alsof ze door een stad lopen, omringd door kantoor- en flatgebouwen.

‘Ik voel me eerder de burgemeester dan managing director’, grapt Bart van Rheenen, topman van het hiervoor verantwoordelijke bedrijf. ‘Arrow City. Ik mis alleen nog de ambtsketting.’ Om eraan toe te voegen dat hier een tevreden mens zit. ‘Mijn leveranciers zijn blij, mijn klanten zijn blij en mijn medewerkers zijn blij, dus ben ik ook blij. Laat ik het zo zeggen: ik zou het morgen weer doen en heb geen spijt van mijn aanwezigheid hier.’

Van Rheenens blije reactie volgt op de vraag wat hij van de beurs vindt. Volgens hem kun je er natuurlijk van alles over zeggen. Dat het ontbreekt aan aansprekende bedrijfsnamen, aan grote ceo’s misschien ook, dat de kwaliteit van het publiek te wensen overlaat en dat de toegangscontrole er een tijdje uitlag, waardoor Van Rheenen zijn inspanningsverplichting nauwelijks kan nakomen. Maar dat wil hij niet omdat hij niet van zeuren houdt. ‘Ik zei gisteren nog, de eerste beursdag: om vier uur vanmiddag staan er vierhonderd mensen in onze stand. Nou, misschien zat ik er twintig naast. Wat hielp, was dat we vier soorten bier hadden, een zangeres en een goochelaar. Het grootste deel van de bezoekers stond bij ons. Dus dat enkele van mijn concullega's hier niet zijn tegen wie ik me kan afzetten, vind ik prima.’

Inwoners

"Alles moet samenkomen en dat is een grote puzzel die ze niet zelf kunnen oplossen"

Een van de inwoners van Arrow City is Fortinet, tevens een van Arrows partners. ‘Waarom we hier staan?’, herhaalt channelmanager Frank van der Gaarden de vraag. ‘Onze eindgebruikers informeren, met ze in gesprek te gaan, met als doel hen te adviseren over de toekomst, waarin de eisen van netwerken alleen maar strenger worden. Het moet allemaal nog sneller, nog veiliger, aan nog meer regels voldoen, terwijl ze rekening moeten houden met de beschikbaarheid en performance. Dat alles moet samenkomen en dat is een grote puzzel die ze niet zelf kunnen oplossen.’

Wat Van der Gaarden tijdens de gesprekken opvalt, is dat ze vaak een onderwerp als sd-wan aanraken. Grote vraag: hoe ga ik effectief om met meerdere internetlijnen op een locatie? Waarbij aangetekend dat extra internetlijnen ook extra veiligheidsrisico’s met zich meebrengen. En hier spreekt de channelmanager: ‘Security is een aspect waarvoor veel sd-wan-vendoren geen oplossingen hebben. Wij kunnen dat hele sd-wan-vraagstuk wél oplossen. Onze core-product is FortiGate, een next-generation firewall, waarin ook een sd-wan-feature is opgenomen.’

Van der Gaarden bevestigt dat het in diezelfde gesprekken het met de kennis van zijn gesprekspartners wel snor zit. ‘Ze zijn inhoudelijk goed geïnformeerd. De bezoekers die hier komen, hebben allemaal al wel een bestaande it-omgeving. Het gaat hen juist om die veranderingen en hoe ze die vorm moeten geven. Ze begrijpen de uitdaging, maar weten nog niet welke oplossingen daarvoor zijn of vinden het lastig de juiste oplossingen te vinden. Ik hoor vaak: ‘Ah, dat zoek ik.’’

Kluiten

Elders op de beursvloer nog een uit de kluiten gewassen stand, en wel die van NTT. Wat dit bedrijf hier komt zoeken, spreekt volgens senior marketingmanager Erik Bakker voor zich. Immers, het onder Japanse vlag varende NTT is een recente samenvoeging van 28 entiteiten wereldwijd, waaronder het Nederlandse Dimension Data. ‘De beurs is een goede gelegenheid om ons als NTT aan de markt voor te stellen en bezoekers kennis te laten maken met onze capabiliteit, mogelijkheden en oplossingen’, licht Bakker toe. ‘Dat we op deze plek staan, vlak bij de ingang, is omdat we bestaande klanten – van wie hier veel zijn - een soort home willen zijn van waaruit ze de beurs verder kunnen verkennen.’

Bakker herkent de opmerkingen van Van der Gaarden over bezoekers die zich geconfronteerd zien met een toenemende complexiteit en zich zorgen maken over hun eigen it-security. Ook de NTT-medewerker stelt vast dat veel klanten zich afvragen of ze met hun eigen it-organisatie de complexiteit in de toekomst nog wel het hoofd kunnen bieden. ‘De uitdagingen zijn zó groot en vragen inmiddels om zoveel specifieke kennis, ik zie dat inderdaad manifest worden. Red ik het nog wel? Ik moet gaan nadenken over het inroepen van meer expertise, om mij te helpen met het vergoten van mijn eigen inzicht. Waar zitten de tekortkomingen in mijn security en hoe kan ik die adresseren met technologieën en diensten?’, zo verwoordt Bakker wat zijn klanten denken. 

Hard

"We willen laten zien dat we er weer zijn"

Een opvallende aanwezige is Huawei. Daar ligt meteen het antwoord van accountmanager Giandro Strick op de vraag waarom de geplaagde Chinese multinational acte de présence geeft. ‘We willen laten zien dat we er weer zijn’, zegt hij. ‘Op basis van techniek gaan we de markt veroveren. Ja, dat lukt. Ondanks de negatieve sentimenten in het nieuws groeien we ontzettend hard. Ja, ook in Nederland, dankzij onze trouwe partner KPN.’ Wat vandaag op de tweede beursdag iets minder lukt, zijn de bezoekersaantallen, vindt Strick. ‘Gisteren werd het beter bezocht met veel interessante bezoekers. Vandaag zie ik veel studenten, en die komen voornamelijk gratis koffie halen.’

Wat Strick brengt op de kwaliteit van de beurs zelf. 'Er worden genoeg interessante onderwerpen behandeld om bezoekers te trekken maar ik vind ze te weinig zichtbaar.' Als het aan hem lag, had de organisatie twee, drie grote fabrikanten uitgenodigd om ook op beursvloer een praktijkdemo te verzorgen. 'Stel dat Philips hier had gestaan? Dat is een publiekstrekker.’

Terug naar Arrow dan maar weer, waar Van Rheenen nog steeds geen gezeur heeft gehoord. ‘Of een beurs an sich achterhaald is? Ik denk wel dat er iets aan het concept moet gebeuren. Net als alles, moet ook een beurs zich constant opnieuw uitvinden.’ Daar sluit ook Bakker van NTT zich bij aan. ‘Een beurs is een bewezen recept’, zegt hij, ‘maar je kunt je soms afvragen of het nu nog wel voldoet. Het is een beetje schieten met hagel, er loopt hier zoveel volk rond. Aan de andere kant: de deelnemers weten echt wel hoe het werkt en zitten hier echt niet met een op-goed-geluk-instelling.’

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-11-05T10:19:00.000Z Cees Visser
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.