Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Bomberbot

Bomberbot creëert ICT’er van de toekomst

29 juli 2016 - 09:084 minuten leestijdAchtergrondInnovatie & TransformatieBomberbot
Suzanne Martens
Suzanne Martens

Programmeren is de toekomst. Om op deze trend in te spelen richtte Cristian Bello de start-up Bomberbot op. Dat bedrijf leert basisschoolleerlingen op diverse manieren programmeren: van computerspel tot lesplannen. De ceo vertelt waarom hij elke dag vol enthousiasme naar zijn werk gaat en voor welke uitdagingen hij staat om zijn product internationaal uit te rollen.

Bomberbot is begin 2014 opgericht door Cristian Bello en twee compagnons. Bello realiseerde zich tijdens een bezoek aan San Francisco dat programmeren de toekomst is. ‘Programmeren moet net als een andere taal een vak op de basisschool worden. Hier waren echter nog geen goede applicaties voor.’ Dit was voor Bello reden om Bomberbot op te richten. Dit deed hij in samenwerking met twee compagnons die gespecialiseerd zijn in programmeren en ontwerpen.

Bomberbot is vernoemd naar Bomberman. Dat is een strategisch en doolhofachtige computerspel dat Bello vroeger speelde. Het eerste product van Bomberbot bestond uit een game die basisschoolleerlingen leert programmeren. ‘Door feedback van een aantal klassen realiseerden we ons dat we meer dan alleen de game moesten maken’, vertelt Bello. ‘We hebben Bomberbot dan ook uitgebreid met lesplannen, presentaties, klantenservice via chat en een zogenaamde ‘level creater’, waarin leerlingen zelf spellevels kunnen maken.’

Nieuwe features en medewerkers

Cristian Bello ceo Bomberbot
Cristian Bello, ceo van Bomberbot

‘Ons product kwam een jaar geleden op de markt’, laat de co-founder weten. ‘We blijven dit product op basis van feedback verbeteren. Zo is er is in de laatste maanden veel aandacht geweest voor features die docenten helpen. Denk aan het makkelijker managen van de leerlingen uit een klas, een betere weergave van cijfers en progressie van leerlingen. Verder is de interface van het spel onder handen genomen. Hiermee wilden wij zo veel mogelijk drempels weghalen.’

Om het product geschikt te maken voor het onderwijs is er is een onderwijskundige aan het management van Bomberbot toegevoegd. Het gaat om de Finse Petra Raivonen. Met haar ervaring in een van de beste onderwijssystemen van de wereld zorgt Bomberbot dat de laatste inzichten in onderwijsland worden toegepast.

Veertigduizend leerlingen

Het verdienmodel van Bomberbot bestaat uit gebruikerslicenties. ‘De meeste omzet komt van scholen. Het gaat om veertigduizend leerlingen, waarvan ruim dertigduizend in Nederland. Onze producten worden ook gebruikt door stichtingen (waar verschillende scholen onder vallen), buitenschoolse activiteiten en ouders. Ook geven we workshops om de naamsbekendheid van Bomberbot te vergroten.

‘We hebben gebruikers in alle uithoeken van de wereld, maar richten ons commercieel op Nederland, België en Finland’, vertelt Bello. Die internationale stap naar Finland doet Bomberbot via een samenwerking met Tabletkoulu. ‘Dat is een Finse partij gespecialiseerd in innovatieve lesmethodes.’ Daarnaast voert het nu afrondende gesprekken met investeerders. Dit voor vervolgfinanciering om uit te breiden naar meer landen. De ceo denkt aan de Verenigde Staten en Engeland. ‘Zo hebben we deze week de eerste betalende school in Californië verwelkomt.’

Toekomstbestendig

De grootste uitdaging in de groei van de start-up ligt in de besluitvormingstijd bij scholen: ‘We merken dat het eenvoudig is om scholen te vinden die Bomberbot willen uitproberen. Leerkrachten maken tijdens de proefperiode intensief gebruik van onze producten. Het kan echter tot maanden duren voordat scholen besluiten om ook licenties aan te schaffen.’

Daarnaast merkt Bello dat veel scholen kampen met verouderde infrastructuur, met name op technologisch vlak. Het werkt daarom aan compabiliteit met oudere browsers en lagere hardware-specificaties. ‘Die zijn onvermijdelijk voor een goed digitaal educatief product.’ Daarnaast werkt de start-up aan een migratie naar grotere servers zodat ze tot één miljoen gebruikers aankunnen en ontwikkelt het een systeem waarmee scholengemeenschappen licenties makkelijker kunnen verdelen.’

Tot slot staan er verdere verbeteringen voor het spel op de planning, vertelt de ceo. ‘Denk hierbij aan een uitgebreidere level editor zodat leerlingen hun eigen levels kunnen maken, nieuwe programmeerconcepten of een adaptief hintsysteem dat hints genereert voor een leerling.’

Al met al blijft de start-up gemotiveerd om te innoveren. ‘Dat komt door de reacties van leerkrachten en leerlingen’, vertelt Bello trots. ‘De positieve reacties geven het hele team enorm veel energie. Daar doen we het met z’n allen voor! Met die energie willen wij het onderwijs blijven vernieuwen.’

Computable Awards

Bomberbot is één van de tien genomineerden voor de Computable Award ‘Beste Nederlandse start-up van het jaar‘. Stem nu voor de Computable Awards 2016.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    School
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    Bomberbot

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Dell maakt zijn ‘Founders 50’ bekend

    Onderwijs
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Bomberbot biedt gratis lessen voor Hour of Code

    School
    ActueelOnderwijs

    Bomberbot werkt exclusief samen met Rolf groep

    Computable.nl
    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Bomberbot steunt programeerlessen CodeforSu

    Bomberbot
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Bomberbot haalt 750.000 op bij Social IV

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs