Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Breinsimulatiecomputer grote stap in onderzoek

11 juli 2018 - 10:323 minuten leestijdAchtergrondSoftware & Development
Krijn Soeteman
Krijn Soeteman

Als een persbericht jubelend opent met woorden als 'breakthrough', moet je op je hoede zijn. Dat is niet anders bij deelnemers aan het Europese Human Brain Project (HBP). Toch is er wel degelijk een interessante ontwikkeling gaande, namelijk onderzoek naar een speciaal ontwikkelde computer om neurale netwerken te simuleren. Dit apparaat met de naam Spinnaker kan simulaties veel energiezuiniger uitvoeren dan supercomputers door een andere computerarchitectuur te gebruiken.

De zoektocht naar het kunnen simuleren van het menselijk brein, loopt al een tijdje en is een belangrijk Horizon 2020-project met een looptijd van tien jaar en een geschat budget van ruim een miljard euro, waarvan vijfhonderd miljoen uit de kas van de EU. Het project waaruit Spinnaker voortkomt, loopt met vijftien jaar al langer dan het HBP, maar is momenteel onderdeel van het HBP.

Problemen beter begrijpen

De Theoretical Neuroanatomy-groep van het Jülich Research Centre in Duitsland ontwikkelde de computer die gedetailleerde biologische modellen van de cortex kan ondersteunen en het verwerken van informatie van de zintuigen. Het uiteindelijke doel van het onderzoek met dit systeem is het ontwikkelen van een computer die grote, gedetailleerde neurale netwerken snel kan nabootsen bij een laag energieverbruik. Uiteindelijk moet dit zorgen voor beter begrijpen van hoe problemen in het menselijk brein kunnen ontstaan, zoals alzheimer en epilepsie. Maar ook betere robots en dergelijke.

Spinnaker kan 0,3 miljard synapsen of verbindingen simuleren als er meerdere Spinnaker-borden worden gekoppeld. Dat is nauwelijks een procent van het aantal verbindingen dat een menselijk brein kan leggen met zo’n honderd miljard hersencellen. Daarnaast is de simulatie heel langzaam in vergelijking met hoe snel een brein van een zoogdier informatie verwerkt. De huidige supercomputers hebben enkele minuten nodig om een seconde realtime informatie te verwerken. Dit betekent dat om processen in het brein te simuleren je uren tot dagen nodig hebt, waardoor realtime onderzoek op dit moment nog onmogelijk is.

Hoofdonderzoeker Sacha van Abada zegt dat het momenteel onduidelijk is welke computerarchitectuur het best is om de neurale netwerken van het brein te bestuderen. Het is vooral het enorme verschil in energieconsumptie tussen de hersens van een zoogdier en de hoeveelheid die een supercomputer nodig heeft om neuromorphische berekeningen uit te voeren.

Duur

Spinnaker moet uit een half miljoen simpele rekeneenheden gaan bestaan die door eigen software worden aangestuurd. Om de juistheid, energie-efficiëntie en snelheid te testen, gebruikten de onderzoekers high performance computing met speciale breinsimulatiesoftware Nest

De testopstelling bestond uit zes Spinnaker-borden en had daarmee een rekenkracht van slechts een procent van het uiteindelijke doel, namelijk zeshonderd borden koppelen met vijfhonderdduizend kleine processors. Het ontwikkelen van zo veel borden is duur, waardoor eerst door middel van simulaties onderzocht wordt of men op de goede weg zit.

Meer over

HPCNetwerkenTesting

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Resultaatgericht Samenwerken (RGS).

    RGS is een gestructureerde methode die vastgoedprofessionals direct ondersteunt bij kwaliteitsverbetering, kostenefficiëntie en verduurzaming.

    Computable.nl

    De principes van cloud-native techniek

    Cloud-native technologieën voegen flexibiliteit, schaalbaarheid en beveiliging toe en verlagen de operationele kosten voor de IT-omgeving. Hoe dragen Kubernetes, KEDA en AKS hieraan bij?

    Meer lezen

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Cybercrime bestrijden met het brein

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs