Managed hosting door True

Zorg moet kansen van BI beter benutten

 

Analytics

Geen sector waar zoveel data in omgaat als de zorg. Toch heeft de zorg moeite met het omzetten van al die data in waardevolle informatie. Welke uitdagingen liggen er op het gebied van business intelligence en big data voor de zorg? Onze experts vertellen.

Rob Mol, managing consultant BI, Capgemini

‘Voor mij is een belangrijke uitdaging hoe je business intelligence kunt inzetten om de zorg efficiënter en effectiever te maken. Zorgaanbieders hebben zowel moeite met grip krijgen op de grote hoeveelheden data als met het formuleren van de juiste vragen.’

Minne van der Sluis, senior consultant, Imtech

‘Daar waar bi tot voor kort ‘verzandde’ in onpersoonlijke, aspecifieke en retrospectieve overzichten, zien we, mede door de voortschrijdende ‘app-ification’ dat bi daadwerkelijk de belofte gaat inlossen van actie- en toekomstgerichtheid. Ook in het zorgdomein doet big data opgeld. De hoeveelheid gegenereerde en opgeslagen data explodeert, deze stroomt steeds veelvuldiger en sneller door en tussen zorgorganisaties. Deze data is voor een groot deel ongestructureerd en heeft soms wisselende betrouwbaarheid. Voorbeelden zijn elektronische patiëntendossiers, medische beelden, intelligente meters en zorgportalen. De centrale vraag is hoe daar waarde aan te ontlenen is en snel voordeel mee valt te behalen. Aan de ene kant moet vooral worden gekeken naar de toegevoegde waarde van big data-oplossingen vanuit de doelen van de organisatie. Alles begint bij die doelen en de daarvan afgeleide informatievragen. Anderzijds moeten dergelijke trajecten klein gehouden worden. Immers, het is nog grotendeels onontgonnen terrein, waarbij het zaak is zo snel, maar ook zo efficiënt mogelijk ervaring op te doen van waar de waarde zit.’

Ed Magnee, directeur, Alares

‘Elke zorginstelling ontvangt geld uit vele bronnen en moet aan vele partijen verantwoording afleggen. De instellingen werken vaak met verschillende verouderde informatiesystemen en kunnen uiterst moeizaam hier management- en stuurinformatie uit halen. Bedrijven die op basis van big data dashboards kunnen bouwen en rapportages kunnen verzorgen, worden met open armen ontvangen. Toch is de publieke opinie huiverig voor big brother. Alle informatie moet geanonimiseerd worden verwerkt. De enige andere oplossing is grote allesomvattende systemen bouwen.’

Hans Janssen, partner, CGI

‘De maatschappelijke opdracht aan de partijen in de zorg is dat de zorg transparanter, efficiënter en beter moet worden. Maar waar meet je dat aan af? Voor iedereen die in aanraking komt met zorg is kwaliteit een subjectief begrip. Het meetbaar maken van deze data speelt al jaren een rol in de markt, in de hoop een objectieve vergelijking te kunnen maken tussen zorgaanbieders. Kwaliteitsinformatie moet zich de komende periode meer toespitsen op details als aandoening, behandelend arts en behandelmethode om tot een goede vergelijking te kunnen komen.

Eigenlijk spreken we van een big data-vraagstuk waar zowel toezichthouders, zorgaanbieders, overheidsinstellingen, zorgverzekeraars, consultancypartijen en automatiseerders op zoek zijn naar de heilige graal. Wat is zinvolle informatie, hoe verzamelen we deze data, hoe interpreteren we deze data en hoe kunnen we dit gebruiken bij het maken van onze keuzes voor een zorgaanbieder? Er is veel data, de kunst is om niet te verdrinken in die hoeveelheid.’

Remko Westrik, presales consultant, HP

‘Er worden steeds meer beelden geproduceerd en die moeten vijftien tot meer dan honderd jaar bewaard worden, afhankelijk van het type ziekenhuis. Niet alleen levert dit een enorme hoeveelheid aan data op, maar ook de vraag hoe al deze data beheersbaar, duurzaam en betaalbaar blijft.’

Johan Valk, telecomadviseur, Welcomeworks

‘Het gebruik van internet ondergaat een revolutionaire verandering. In de afgelopen tien jaar zijn machines zich langzaam gaan verbinden met internet. Door de dalende kosten voor dataopslag, nieuwe vormen van datatransmissie en -technieken en de toename in rekencapaciteit kunnen machines op grote schaal via het internet met elkaar verbonden worden. Daarmee komen gegevens beschikbaar over gebruik, onderhoud, slijtage, et cetera, waarmee nieuwe vormen van dienstverlening mogelijk worden. De verwachting is dat rond 2020 meer dan vijftig miljard objecten (machines) via het internet met elkaar verbonden zijn. We staan dan ook aan het begin van een grote datarevolutie die onder meer de zorgsector enorm zal beïnvloeden. Mensen worden steeds ouder en hebben hierdoor meer zorgbehoeften, men blijft langer thuis wonen waarbij kosten voor extra zorg onder druk staan. Het aantal jongere mensen dat hulp kan verlenen neemt echter af. De tijd is dan ook rijp voor de slimme technologie die zorgdomotica heet. Voorbeelden van slimme zorgtechnologie zijn zorgalarmering, toegangsbewaking, uitluistervoorzieningen, videomonitoring en omgevingssturing van deuren, verlichting, gordijnen en verwarming.’

Computable-topic Zorg

Er is op dit moment geen branche waar zoveel verschillende ict-vraagstukken spelen als in de zorgmarkt. Reden voor ict-vaktitel Computable om te starten met het nieuwe topic Zorg. De komende tijd worden meerdere ict-vraagstukken in de zorg behandeld met input van de eigen Computable-experts op het topic Zorg.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5002521). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Een paar mooie losse flodders met de nodige vragen. Helaas weinig ideeën over de toekomst en politieke standpunten zie ook nauwelijks.
Ik denk dat we hier de toekomst van "de zorg" zien, dat typisch nederlandse "een beetje".

Poeh Poeh..... een batterij aan professionals en dan toch niet naar de eenvoud? Allen zo 'Begeisterd' zichzelf en BI te profileren maar niet in staat zijn iets eenvoudigs op tafel te leggen?

Zorg en data
Ik ken branches waar de vloed van data vele malen die van de zorg betreft waar hele waardevolle zaken uit worden gehaald. Neem alleen maar even een voorbeeld aan Google en het kunststukje 'personal advertisement'.... dus alle teroriek ten spijt.

Al eerder heb ik geroepen dat de kracht hem altijd zit in de eenvoud. En de enige reden dat dat soms niet wil landen bij die of gene....? Zie het artikel... Het verkoopt namelijk niet lekker. Stel je namelijk toch eens voor dat die eenvoud precies doet wat je namelijk met IT wil bereiken. Tenminste... dat zou je oogpunt moeten zijn. Besparen.

Als u, even als voorbeeld van mijn betoog, eenvoudig zou willen bedenken dat je met office, als pakket, enorm ver komt een eenvoudig systeem op te zetten waarbij je data, handeling en billing eenvoudig aan elkaar koppeld, verklaart men je graag voor gek.

Dat men de achterliggende wetmatigheden niet doorgrond, is dan precies het gemaakte punt. Automatiseren is namelijk zaken vereenvoudigen en vooral het resultaat van vele manuele handelingen versnellen door automatiseren.

Om die stroom data beter te kanaliseren en te beheersen heb je geen blikken met BI nodig maar gewoon common sense en..... vooral kennis en ervaring van de materie en wetmatigheden waarop je IT bouwt. Ik weet het... ik herhaal mijzelf hier....

Bondig beschreven invalshoeken van de auteurs. Maar BI is een proces.
Met integrale managementinformatie worden prestaties in de zorg inzichtelijk gemaakt, wat kan bijdragen aan de efficiëntie van het zorgproces. In de snel veranderende zorgwereld moet de geimplementeerde BI-oplossing zich ook steeds aanpassen om de kansen van BI te benutten.

Het moeilijke blijft om de stakeholder te vinden. Is het ziekenhuis wel echt gebaat bij vergroten van efficiency? Tot verminderen van aantal verpleegdagen? Wat is de invloed van de verzekeraar?

Er zijn al best veel implementaties van 'BI' in de zorg, maar vaak gericht op het midden of hoger kader. Inzicht hebben en daarop sturen is iets dat iedereen in de organisatie aangaat om samen tot een beter functionerend geheel te komen. Daar moet iedereen bij betrokken zijn, zeker ook operationeel personeel. BI output moet daarbij vooral eenvoudig zijn.

Maar zoals in eerdere reacties aangegeven is BI slechts een middel tot een doel. De resulterende dialoog moet leiden tot een verbetercultuur.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×