Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Sociale media kunnen carrières en bedrijven te gronde richten

23 juni 2015 - 06:325 minuten leestijdAdvertorialSecurity & Awareness
Redactie Computable
Redactie Computable

Sociale media zijn een steeds grotere risicofactor binnen bedrijven. Eén misplaatste tweet kan een enorme reputatieschade als gevolg hebben, zowel voor bedrijven als individuen. Zo haalde een Amerikaanse pr-medewerkster tijdens haar vakantie met één racistische tweet haar hele professionele leven overhoop. Ik denk echter dat de sociale media op zichzelf niet het probleem zijn. Het risico zit in het feit dat werknemers buiten de IT-afdeling om zelfstandig allerlei externe online diensten gaan gebruiken, zonder daarbij basale security-richtlijnen in acht te nemen.

Over deze blogger

Stefan Sijswerda is binnen Dell adviseur informatiebeveiliging. Hij is verantwoordelijk voor de begeleiding van informatiebeveiligingstrajecten bij relaties van Dell. De specifieke kennisgebieden liggen rondom Identity & Access Management/ Governance en netwerkbeveiliging. Hij studeerde bedrijfskunde en heeft zich verder ontwikkeld op het vlak van bedrijfsprocesautomatisering. Daarnaast doorloopt hij samen met relaties de opbouw van business cases en assisteert bij de transitie van bedrijven om informatiebeveiliging te gebruiken bij verbeteren en vereenvoudigen van bedrijfsprocessen.  

Sociale media worden meestal ingezet vanuit een marketing-perspectief. Voor deze afdeling hebben ze immers allerlei voordelen om de communicatie en interactie met klanten te verbeteren. Maar de keerzijde is dat toegang tot dit belangrijke communicatiekanaal maar zelden wordt beheerd door de IT-afdeling. Het gevolg is dat er vaak meerdere mensen kunnen inloggen op een zakelijke Twitter- of Facebook-account, waardoor er bij problemen of misbruik  niet altijd te achterhalen valt wie er verantwoordelijk is. En wat als er werknemers opstappen? Wordt het wachtwoord dan gewijzigd, of houden deze ex-medewerkers ook buiten het bedrijf toegang? Dat is sowieso geen gewenste situatie. Maar beveiliging is geen prioriteit van de marketing-afdeling, en ook een sales-medewerker zal zich zelden druk maken over de beveiliging van de klantbestanden in zijn Dropbox-account. Gelukkig zijn er ook tools als Sprinklr beschikbaar die kunnen helpen om het beheer van social media-accounts beter te kunnen controleren. Maar hoe kun je het gebruik van dit soort tools afdwingen en het accountbeheer onder controle krijgen? Moet IT hier tussenbeide komen?

Social media-beleid

Het volledig faciliteren en onder controle brengen van sociale media door een IT afdeling, is niet de oplossing. Hiermee ontneem je het communicatiekanaal al zijn snelheid en spontaniteit en je vervangt het door mogelijk bureaucratische controle. Veel beter is investeren in het trainen van mensen voor het gebruik van social media voordat ze überhaupt toegang krijgen. Maar daaraan vooraf gaat het opstellen van een social media-beleid, ofwel een beschrijving van de regels en best-practices voor het zakelijk gebruik ervan. Zowel voor manier van communicatie over het bedrijf als het gebruik van de bedrijfspagina. Dell zag al in 2007 de noodzaak hiervan in en besloot een ‘social company’ te worden. Michael Dell stelde toen: “These conversations are going to occur whether you like it or not. Do you want to be a part of that or not? My argument is you absolutely do.” Het  hele digitale conversatie-ecosysteem werd sindsdien in kaart gebracht en in lijn gebracht met de doelstellingen, richtlijnen en verwachtingen op dit gebied. Ik denk dat zo’n beleid geen duimendik document moet zijn vol juridische terminologie, maar slechts een pdf van hooguit twee pagina’s in heldere taal. Dit is wat elk bedrijf zou moeten doen: nadenken over hoe je wilt dat werknemers met social media omgaan en dit zo kort en bondig mogelijk op papier zetten. Doe bijvoorbeeld eens inspiratie op aan de hand van het social media beleid van Dell. De  eerste stap is het op papier zetten, de tweede is ervoor zorgen dat het personeel er kennis van neemt. Dit kun je doen door een korte cursus of instructie te geven. Dell heeft hier zelfs een Social Media and Communities University (SMaC U) voor ingericht. Het belangrijkste doel is dat medewerkers worden gewezen op de risico’s en zich niet zonder enige instructie op de social media activiteiten van het  bedrijf storten.

Faciliteert vooruitgang

Ten slotte is er nog  een belangrijk iets om te overwegen: moet je het veilig omgaan met zakelijke accounts  voor social media, Dropbox of Google Drive aan de werknemers overlaten? Nee, ik denk dat dit weinig zin heeft. Buiten de IT-afdeling heeft lang niet iedereen de security-mindset die nodig is om de risico’s te overzien en proactief met beveiliging bezig te zijn. Wel kan iedereen op eenvoudige wijze hiervan bewust zijn. De IT-afdeling moet wat mij betreft een faciliterende rol krijgen bij het beveiligen van de relevante cloud-diensten. Zorg ervoor dat de werknemers via systeembeheer of het social media team accounts kunnen laten aanmaken voor hun activiteiten, die ze vervolgens op basis van een goed beleid mogen gebruiken. Maar geef de afdeling die is belast met het aanmaken van die accounts vervolgens ook de opdracht om zich te ontfermen over zaken als het accountbeheer, het wijzigen van wachtwoorden en het  instellen van rechten. Dit is hun expertise en zij zouden daarom moeten ondersteunen op dit gebied. Door inzet van technologie kan de IT afdeling dit zelf verder vergemakkelijken en verantwoordelijkheid nemen of beleggen. Dit is de beste manier om de voordelen van social media niet in te perken met een rigide IT-beleid. Uiteindelijk grijpen al die werknemers niet voor niets naar allerlei cloud-diensten. Ze voegen meerwaarde toe voor de arbeidsproductiviteit en op het gebied van marketing en communicatie. Organisaties moeten dit erkennen en zich niet blindstaren op het controleren en beheersen, maar op het faciliteren van vooruitgang.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    5 must-haves om video-onderzoek een boost te geven

    Over toekomstbestendig video-onderzoek

    Computable.nl

    Grip op de soevereine cloud

    Van bewustwording naar daadwerkelijke controle. Sleutelrol voor CIO en CFO.

    Computable.nl

    Slim verbonden en veilig georganiseerd

    Waarom connectiviteit en security onlosmakelijk verbonden zijn.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Innovatie & Transformatie

    Barco introduceert nieuw vergadersyste...

    Videoconferencing is volledig ingeburgerd in de vergaderzaal. Met ClickShare heeft Barco een oplossing om gemakkelijk en draadloos videovergaderingen te starten...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Security & Awareness

    De onmisbare rol van technologie en menselijk bewustzijn bij beeldverificatie

    ai saas ondersteboven
    Innovatie & Transformatie

    Kort: Saas op de kop, twee derde bedrijven zegt ai-potentieel niet waar te maken (en meer)

    Nvidia 1 miljoen dollar
    Data & AI

    Kort: Nvidia pompt één miljard in Nokia, BOM 1 miljoen in Konekti (en meer)

    2FA
    Security & Awareness

    Kort: Adoptie 2FA alleen succes met managementsteun, Builders haalt drie miljoen op (en meer)

    smishing
    Security & Awareness

    Kort: Chinese smishing-campagne met 200.000 domeinen, miljarden van Amazon (en meer)

    Philipp Strasmann Cybersecurity
    Security & Awareness

    De onvermijdelijke verschuiving naar preëmptieve cyberbeveiliging

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs