Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

De moderne onderneming is permanent in een beta-staat

“We gaan naar ‘de cloud’ omdat het goedkoper is.” Dit horen we helaas nog steeds heel vaak bij organisaties. Helaas, want als dat de beweegreden is om bedrijfsfunctionaliteiten naar de cloud te migreren, doe het dan vooral niet. Om dan toch een veel beter argument te noemen: innovatie.

Om te beginnen: ‘de cloud’ bestaat niet, net zo min als ‘het internet’ bestaat. Wat wel bestaat zijn shared services die worden geleverd door derde partijen. Klanten nemen deze diensten doorgaans af als Platform as a Service (PaaS) of Software as a Service (SaaS). Het grote voordeel van PaaS, maar vooral SaaS, is dat een bedrijf zich eigenlijk geen zorgen hoeft te maken over hoe de dienst technisch is gebouwd en geleverd, zolang de functionaliteit maar aansluit op de behoefte van het bedrijf. De software en de onderliggende technische bouwblokken om de dienst te onderhouden is voor rekening van de leverancier van de dienst.

Vrije handjes

Waarom is dit een groot voordeel? Omdat het handjes vrijmaakt. Dure handjes. Door diensten als abonnementen af te nemen, hoeft een organisatie deze zelf niet meer te onderhouden. Daarmee ontstaat ruimte om andere dingen te doen.

In sommige bedrijven is men van mening dat die mensen dan helemaal niet meer nodig zijn. En dat cloud juist daarom ‘goedkoper’ is. Maar dat is een denkfout. Organisaties die op deze wijze hun menselijk kapitaal afschalen, geven daarmee ook hun innovatieve slagkracht op. Voor innovaties heb je nu eenmaal – goede - mensen nodig.

Moet je als bedrijf innoveren? Als je over een paar jaar nog relevant wil zijn, is het antwoord op die vraag een oorverdovend ja. Dit zijn spannende tijden voor elk bedrijf. De vragen en eisen van klanten veranderen in een moordend tempo. De eerste taak van elke onderneming is om bij te blijven, om die voortdurend veranderende vraag te horen en vervolgens te vertalen in kwalitatief goede producten en diensten. Dat is echter niet genoeg. Een bedrijf moet eigenlijk al een stapje extra zetten, aanvoelen wat de klantvraag gaat worden en daarop anticiperen. Dan ben je aan het innoveren.

Eigenlijk moet elk bedrijf tegenwoordig permanent in beta-stand staan, zichzelf constant uitdagen: voldoen onze producten aan de verwachtingen van de klant en zijn we morgen nog relevant? Het ‘vangen’, het horen van de ‘Voice of the Customer’ is cruciaal. Dat kan zelfs leiden tot het bedenken van producten waarvan de klant niet eens wist dat deze er behoefte aan had. Apple is er onwaarschijnlijk groot mee geworden. Apple slaagde erin behoefte te creëren met de iPod en iPhone. Dat is maar heel weinig bedrijven gegeven.

Weghalen van last

Dergelijke innovatieve denkkracht vergt mensen. Die mensen moeten dan niet bezig hoeven zijn met het continue onderhoud van systemen – of met brandjes blussen. Onderhoud van systemen moet je vooral overlaten aan systemen zelf. Dit is de kerngedachte van Site Reliability Engineering (SRE), iets dat door Google is bedacht. Om steeds vernieuwend te kunnen zijn met nieuwe diensten, bedacht het bedrijf dat het standaard processen zoveel en zo ver mogelijk moest automatiseren. Als een nieuwe dienst teveel onderhoud oplevert en daarmee menskracht, dan wordt de dienst terugverwezen naar de tekentafel en de engineers met de opdracht om het verder te automatiseren.

Zo voed je innovatie. Door mensen ruimte te geven hun (kostbare) tijd aan innovatie te besteden. Alle last – in SRE noemen we dit ‘toil’ – zul je hiervoor weg moeten nemen. Cloudtechnologie biedt hiertoe alle mogelijkheden, mits goed ingezet.

Bedenk bij alles:

  • Waarom migreer ik iets naar een cloud?
  • Hoe maak ik het beste gebruik van clouddiensten? Spoiler: een lift & shift van servers naar cloud is zelden een goed antwoord op deze vraag.
  • Wat levert het uiteindelijk op?
  • Biedt het onze organisatie ruimte voor innovatie?

Zijn we er dan?

Nee! De volgende uitdaging is schaling. Helaas gaat dat bij veel organisaties mis: omdat ze nieuwe producten en diensten – innovaties – onvoldoende kunnen schalen. Ook hier bewijzen clouds hun meerwaarde. Daar zullen we in een volgende blog nader op ingaan.

Meer weten over Fujitsu’s Multi-Cloud Services? Uit ons onderzoek is naar voren gekomen dat er een direct verband is tussen de manier waarop organisaties cloudtechnologie toepassen en het succes van deze bedrijven. Op deze website vind je ook andere content zoals video’s en blogs over hoe je een ‘adaptive’ organisatie kunt worden. De Fujitsu Cloud Ambitions workshop kan daar ook een eerste goede stap voor zijn.

Dit artikel delen:

Reacties

Jeetje, dit heb jij vast niet geschreven, OudLid.

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2022-10-04T14:41:00.000Z
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.