Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Zonder voorspellende data ga je ten onder

Interview Erikjan Franssen

Micro Focus ontwikkelt, implementeert en onderhoudt software voor tal van organisaties in vijftig landen. Het bedrijfsonderdeel Vertica is leading op het gebied van predictive analytics, met klanten van naam. Onder andere Philips Healthcare en Uber draaien op het Vertica-platform. Volgens Erikjan Franssen, directeur EMEA, drijven zij op predictive analytics.

Ooit was predictive analytics een speeltje voor techie’s. In de kelder van het bedrijf, achter de dozen met printpapier, zaten zij na werktijd uit te vogelen wat je zoal met data kon voorspellen. Ze konden niet vermoeden dat ze goud in handen hadden en dat ‘waarde halen uit data’ ooit van strategisch belang zou zijn voor bedrijven die willen overleven. Want dat is het geval als we Erikjan Franssen van Micro Focus’ bedrijfsonderdeel Vertica mogen geloven. Franssen: “Geen organisatie kan meer om predictive analytics heen.”

MRI-scanner

"Ze stellen data-analyse centraal"

Het Vertica-platform van Micro Focus wordt wereldwijd gebruikt door duizenden organisaties in de zorgsector, non-profit, telecomsector, maakindustrie, publieke sector, marketing en communicatie, retail en financiële dienstverlening. Dit uitgebreide portfolio is natuurlijk geen toeval. Al deze organisaties voelen de dringende noodzaak om waarde te halen uit de data die ze hebben verzameld. Doen ze dat niet, dan staat er een concurrent op die hen vroeg of laat uit de markt prijst.

Data monitoren, analyseren en toepassen voor de juiste actie, dat is het verhaal. Franssen: “Een mooi voorbeeld is Philips Healthcare. Hun MRI- en CT-scanners mogen geen downtime hebben. Door sensordata te monitoren en combineren met modellen voor machine learning, voorspellen wij wanneer een onderdeel stuk gaat. Van tevoren wordt het vervangen. Voorspellen en acties uitzetten noemen wij prescriptive analytics. Dat gaat nog een stap verder dan predictive analytics. Zo zetten vernieuwende bedrijven als Philips Healthcare de toekomst naar hun hand. Ze stellen data-analyse centraal, over alle afdelingen heen. Het zijn geen geïsoleerde projectjes meer.”

Tel Aviv

Door de snelle ontwikkelingen ziet Franssen het bedrijfseconomisch landschap veranderen. Nieuwe namen dienen zich aan in de Dow Jones-index en AEX. De koplopers in de financiële dienstverlening, telecomsector en auto-industrie beseffen dat ze aan het transformeren zijn tot dataverwerkers. “Een auto is software op wielen”, zegt Franssen.

Maar Nederland loopt bepaald niet voorop met investeringen in AI. Micro Focus heeft zo’n 250 klanten in Europa, waarvan een klein deel in Nederland en maar liefst de helft in Tel Aviv. Opmerkelijk! Franssen: “Wat ik daar zie? Tech-startups die bezig zijn bedrijfsprocessen te breken. Ze gaan net zo lang door tot het fout gaat, want daar leren ze het meeste van.” In Nederland is men een stuk voorzichtiger, weet Franssen. Maar “een draai om de oren” doet vaak wonderen. Met een schok dringt ineens het besef door dat de wereld is veranderd.

Hybride

"Digitale transformatie is geen optie meer maar een must"

Veel ontwikkelingen in data analytics vinden plaats in de open source. Ook in de cloud wordt flink aan de weg getimmerd door organisaties als AWS, Google en Microsoft. Hoe verhoudt Micro Focus zich tot zulke ontwikkelingen? Franssen: “Wij geloven dat de wereld hybride is. De meest innovatieve bedrijven bewegen alweer van de cloud af. Zij bouwen hun eigen datacenter en bieden technologie aan die on-premise en in de cloud optimaal kan draaien.”

Wat is Franssen’s visie op digitale transformatie? En hoe helpt predictive analytics daarbij? Franssen: “Digitale transformatie is geen optie meer maar een must. Toen erp in opkomst was, werd je bedrijf nog niet weggevaagd als je achter liep. Dat is nu wel het geval. Industrieën worden overhoop gehaald. Als je niet voorspelt wat de koers van je bedrijf moet zijn, ga je ten onder. Om die reden biedt Micro Focus het hele spectrum van diensten aan: data-analyse, monitoring, beheer, security en applicaties.”

Event 13 juni

Een interessant event voor iedereen die meer wil weten is de Micro Focus Experience Tour op 13 juni in Kamerik. De vier peilers van Micro Focus zullen dan belicht worden door interessante sprekers. Naast het door Erikjan Franssen toegelichte thema ‘Predictive Analytics’ zijn dat ‘Enterprise DevOps’, ‘Security, Risk en Governance’ en ‘Hybrid IT Management’. Meer informatie over dit inspirerende event kunt u vinden op https://microfocus.events/nl/experiencetour/

Dit artikel delen:

Reacties

Resultaten uit het verleden.....

Wellicht beter gewoon iemand zoeken die het bedrijf door en door kent
Iets van data snapt en ook in staat is daar iets mee te doen.

Ja ik weet dat is veel gevraagd en zulke mensen zijn zeer zeldzaam,
maar ze bestaan echt.

Veiligheids alve toch maar even kristallenbolsoftware.nl geregistreerd, je weet maar nooit he ;)

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-05-23T14:36:00.000Z
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.