Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Gemeente Tilburg

Publiekszaken 2.0: hoe Tilburg haar dienstverlening opschroeft

26 november 2021 - 09:063 minuten leestijdAdvertorialCloud & InfrastructuurSalesforce
Redactie Computable
Redactie Computable

In Tilburg zijn ze overstag. Binnenkort ervaren de inwoners zelf dat de dienstverlening aan het gemeenteloket is verbeterd. De Brabanders stappen over op het cloudplatform van Salesforce, dat de digitalisering versnelt en de inwoner centraal stelt. Tilburg is de eerste grote Nederlandse gemeente die voor deze oplossing kiest.

Salesforce is geen nieuwkomer op het gebied van klantbeheer en relatiemanagement. Vooral het bedrijfsleven kiest regelmatig voor de oplossingen van de cloudleverancier. Ondernemingen weten ermee hun dienstverlening naar de klant op te schroeven. Door het combineren van bronnen en kanalen, biedt het platform inzicht in de informatiebehoefte van de klant en maakt het mogelijk daarop te anticiperen.

In de publieke sector kent het platform dezelfde voordelen, die resulteren in een persoonlijkere dienstverlening. Ook hier verwachten inwoners excellente service, zoals ze die kennen als consument van hun favoriete winkels en webshops. Ze willen hun verzoeken met één telefoontje afhandelen of eenvoudig en snel digitaal regelen, zonder van het kastje naar de muur te worden gestuurd of meermaals dezelfde informatie door te geven. Tot nu toe misten de meeste gemeenten een integraal beeld van de mensen die contact opnemen.

Goede service

Hoogwaardige gemeentelijke dienstverlening begint met een goede service in alle communicatie met de Tilburgers. Salesforce Service Cloud en Marketing Cloud geven de mogelijkheid om de dienstverlening te personaliseren en proactiever te communiceren met inwoners van de stad. Bijvoorbeeld bij de aanvraag van een reisdocument of bij geautomatiseerde informatieberichten na een verhuizing.

De gemeente kan uiteenlopende bronnen bundelen voor een goed beeld van de inwoners, zonder daarvoor het huidige it-landschap om te gooien. Het omnichannelplatform van Salesforce fungeert als interactielaag bovenop bestaande it-systemen. Dit betekent dat Tilburg alle achterliggende databronnen en systemen in stand kan houden, blijft voldoen aan wet- en regelgeving en inwoners toch een gepersonaliseerde ervaring biedt.

Systemen aansluiten

Jeroen van Rooy, Area Vice President Public Sector Benelux bij Salesforce, signaleert dat steeds meer overheden de noodzaak zien om interne systemen beter op elkaar aan te sluiten voor een gepersonaliseerde dienstverlening. ‘Door databronnen via een interactielaag te koppelen, kunnen medewerkers efficiënter werken en worden ze enthousiast. Net als de inwoner die sneller en beter wordt geholpen.’

Het gebruik van het platform helpt gemeenten te voldoen aan de strenge wet- en regelgeving, zegt Van Rooy. ‘Via het platform kan je bronnen just-in-time combineren, zonder inbreuk te maken op privacy en databescherming. Alle data blijven binnen de muren en in eigendom van de betreffende overheidsorganisatie. Ze zijn sterk versleuteld en alleen inzichtelijk op het moment dat de informatie wordt gebruikt.’

Tilburg loopt voorop in haar strategie om alle inwonercommunicatie via één omgeving te beheren, besluit Van Rooy. Hij verwacht dat meerdere publieke organisaties zullen volgen. ‘Ze worden sterker als ze datagedreven werken en innoveren in hun manieren van klantcontact. Er valt veel winst te behalen in de optimalisatie van de ervaring bij de inwoner.’

Meer weten?

Bezoek de website van Salesforce voor meer informatie. 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    Ontslagen
    ActueelCarrière

    ASML ontslaat it-manager om dubbelrol, IFS brengt ai-agent naar fabrieksvloer (en meer)

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Overname E-Storage is voor PQR strategische zet in bescherming klantdata

    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: PQR lijft E-Storage in, Fox-IT en Xerox it-partners van de Navo-top (en meer)

    ActueelCarrière

    Kort: Wagenaar wint Microsoft Power Women Award, Deense investeerder neemt Aimms over (en meer)

    Satelliet
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Nederland en Europa te kwetsbaar in de ruimte, Huizen ruilt OGD in voor DSC (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs