Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Publiekszaken 2.0: hoe Tilburg haar dienstverlening opschroeft

Gemeente Tilburg
26 november 2021 - 09:063 minuten leestijdAdvertorialCloud & InfrastructuurSalesforce
Redactie Computable
Redactie Computable

In Tilburg zijn ze overstag. Binnenkort ervaren de inwoners zelf dat de dienstverlening aan het gemeenteloket is verbeterd. De Brabanders stappen over op het cloudplatform van Salesforce, dat de digitalisering versnelt en de inwoner centraal stelt. Tilburg is de eerste grote Nederlandse gemeente die voor deze oplossing kiest.

Salesforce is geen nieuwkomer op het gebied van klantbeheer en relatiemanagement. Vooral het bedrijfsleven kiest regelmatig voor de oplossingen van de cloudleverancier. Ondernemingen weten ermee hun dienstverlening naar de klant op te schroeven. Door het combineren van bronnen en kanalen, biedt het platform inzicht in de informatiebehoefte van de klant en maakt het mogelijk daarop te anticiperen.

In de publieke sector kent het platform dezelfde voordelen, die resulteren in een persoonlijkere dienstverlening. Ook hier verwachten inwoners excellente service, zoals ze die kennen als consument van hun favoriete winkels en webshops. Ze willen hun verzoeken met één telefoontje afhandelen of eenvoudig en snel digitaal regelen, zonder van het kastje naar de muur te worden gestuurd of meermaals dezelfde informatie door te geven. Tot nu toe misten de meeste gemeenten een integraal beeld van de mensen die contact opnemen.

Goede service

Hoogwaardige gemeentelijke dienstverlening begint met een goede service in alle communicatie met de Tilburgers. Salesforce Service Cloud en Marketing Cloud geven de mogelijkheid om de dienstverlening te personaliseren en proactiever te communiceren met inwoners van de stad. Bijvoorbeeld bij de aanvraag van een reisdocument of bij geautomatiseerde informatieberichten na een verhuizing.

De gemeente kan uiteenlopende bronnen bundelen voor een goed beeld van de inwoners, zonder daarvoor het huidige it-landschap om te gooien. Het omnichannelplatform van Salesforce fungeert als interactielaag bovenop bestaande it-systemen. Dit betekent dat Tilburg alle achterliggende databronnen en systemen in stand kan houden, blijft voldoen aan wet- en regelgeving en inwoners toch een gepersonaliseerde ervaring biedt.

Systemen aansluiten

Jeroen van Rooy, Area Vice President Public Sector Benelux bij Salesforce, signaleert dat steeds meer overheden de noodzaak zien om interne systemen beter op elkaar aan te sluiten voor een gepersonaliseerde dienstverlening. ‘Door databronnen via een interactielaag te koppelen, kunnen medewerkers efficiënter werken en worden ze enthousiast. Net als de inwoner die sneller en beter wordt geholpen.’

Het gebruik van het platform helpt gemeenten te voldoen aan de strenge wet- en regelgeving, zegt Van Rooy. ‘Via het platform kan je bronnen just-in-time combineren, zonder inbreuk te maken op privacy en databescherming. Alle data blijven binnen de muren en in eigendom van de betreffende overheidsorganisatie. Ze zijn sterk versleuteld en alleen inzichtelijk op het moment dat de informatie wordt gebruikt.’

Tilburg loopt voorop in haar strategie om alle inwonercommunicatie via één omgeving te beheren, besluit Van Rooy. Hij verwacht dat meerdere publieke organisaties zullen volgen. ‘Ze worden sterker als ze datagedreven werken en innoveren in hun manieren van klantcontact. Er valt veel winst te behalen in de optimalisatie van de ervaring bij de inwoner.’

Meer weten?

Bezoek de website van Salesforce voor meer informatie. 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Servers onder de loep – Een nieuw tijdperk

    Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging. De toekomst van serverbeheer.

    Computable.nl

    Grip op de soevereine cloud

    Van bewustwording naar daadwerkelijke controle. Sleutelrol voor CIO en CFO.

    Computable.nl

    Virtualisatie heruitgevonden met VM’s en Containers

    15 redenen om bestaande virtuele machines te behouden en ruimte te creëren voor vernieuwing

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Innovatie & Transformatie

    SureSync en Logius genomineerd voor Co...

    SureSync is dit jaar trots op drie nominaties bij de Computable Awards 2025. Eén van de meest opvallende nominaties is...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    AWS storing
    Cloud & Infrastructuur

    Wereldwijde AWS-storing legt vele platforms plat

    ai cyclotron
    Innovatie & Transformatie

    Techsamenwerking in gevaar: Florida plaatst Nederlandse universiteiten op zwarte lijst

    Cloud & Infrastructuur

    Clingendael waarschuwt: Nexperia-ingreep kan uitmonden in geopolitieke chipcrisis

    Innovatie & Transformatie

    It als groeimotor? Alleen met een plan

    Innovatie & Transformatie

    Aanbestedingen botsen met autonomie

    e-mail lost silent drop smishing
    Security & Awareness

    Kort: Bank-smishing x10, Microsoft silent drops lopen spuigaten uit (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs