Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Publiekszaken 2.0: hoe Tilburg haar dienstverlening opschroeft

Gemeente Tilburg
26 november 2021 - 09:063 minuten leestijdAdvertorialCloud & InfrastructuurSalesforce
Redactie Computable
Redactie Computable

In Tilburg zijn ze overstag. Binnenkort ervaren de inwoners zelf dat de dienstverlening aan het gemeenteloket is verbeterd. De Brabanders stappen over op het cloudplatform van Salesforce, dat de digitalisering versnelt en de inwoner centraal stelt. Tilburg is de eerste grote Nederlandse gemeente die voor deze oplossing kiest.

Salesforce is geen nieuwkomer op het gebied van klantbeheer en relatiemanagement. Vooral het bedrijfsleven kiest regelmatig voor de oplossingen van de cloudleverancier. Ondernemingen weten ermee hun dienstverlening naar de klant op te schroeven. Door het combineren van bronnen en kanalen, biedt het platform inzicht in de informatiebehoefte van de klant en maakt het mogelijk daarop te anticiperen.

In de publieke sector kent het platform dezelfde voordelen, die resulteren in een persoonlijkere dienstverlening. Ook hier verwachten inwoners excellente service, zoals ze die kennen als consument van hun favoriete winkels en webshops. Ze willen hun verzoeken met één telefoontje afhandelen of eenvoudig en snel digitaal regelen, zonder van het kastje naar de muur te worden gestuurd of meermaals dezelfde informatie door te geven. Tot nu toe misten de meeste gemeenten een integraal beeld van de mensen die contact opnemen.

Goede service

Hoogwaardige gemeentelijke dienstverlening begint met een goede service in alle communicatie met de Tilburgers. Salesforce Service Cloud en Marketing Cloud geven de mogelijkheid om de dienstverlening te personaliseren en proactiever te communiceren met inwoners van de stad. Bijvoorbeeld bij de aanvraag van een reisdocument of bij geautomatiseerde informatieberichten na een verhuizing.

De gemeente kan uiteenlopende bronnen bundelen voor een goed beeld van de inwoners, zonder daarvoor het huidige it-landschap om te gooien. Het omnichannelplatform van Salesforce fungeert als interactielaag bovenop bestaande it-systemen. Dit betekent dat Tilburg alle achterliggende databronnen en systemen in stand kan houden, blijft voldoen aan wet- en regelgeving en inwoners toch een gepersonaliseerde ervaring biedt.

Systemen aansluiten

Jeroen van Rooy, Area Vice President Public Sector Benelux bij Salesforce, signaleert dat steeds meer overheden de noodzaak zien om interne systemen beter op elkaar aan te sluiten voor een gepersonaliseerde dienstverlening. ‘Door databronnen via een interactielaag te koppelen, kunnen medewerkers efficiënter werken en worden ze enthousiast. Net als de inwoner die sneller en beter wordt geholpen.’

Het gebruik van het platform helpt gemeenten te voldoen aan de strenge wet- en regelgeving, zegt Van Rooy. ‘Via het platform kan je bronnen just-in-time combineren, zonder inbreuk te maken op privacy en databescherming. Alle data blijven binnen de muren en in eigendom van de betreffende overheidsorganisatie. Ze zijn sterk versleuteld en alleen inzichtelijk op het moment dat de informatie wordt gebruikt.’

Tilburg loopt voorop in haar strategie om alle inwonercommunicatie via één omgeving te beheren, besluit Van Rooy. Hij verwacht dat meerdere publieke organisaties zullen volgen. ‘Ze worden sterker als ze datagedreven werken en innoveren in hun manieren van klantcontact. Er valt veel winst te behalen in de optimalisatie van de ervaring bij de inwoner.’

Meer weten?

Bezoek de website van Salesforce voor meer informatie. 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    De toekomst van serverbeheer. Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging.

    Computable.nl

    Grip op de soevereine cloud

    Van bewustwording naar daadwerkelijke controle. Sleutelrol voor CIO en CFO.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    De noodzaak van OT-cybersecurity en de...

    ‘Wat je niet weet, kan het meeste zeer doen’ De Europese Unie scherpt de cyberwetgeving stevig aan. Met de nieuwe...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    cybercrime gepakt caught
    Zorg

    Kort: Digitale vaardigheden patiënten overschat, meldings-platform cybercrime (en meer)

    Carrière

    Phaedra Kortekaas nieuwe baas Eurofiber Nederland

    Cloud & Infrastructuur

    GTIA-tracker: optimisme Amerikaans it-kanaal schept perspectief voor Benelux

    Carrière

    Vertrekkende rijks-ciso Aart Jochem stapt over naar Centric

    EU digitale
    Data & AI

    Slimme samenwerking maakt Europa digitaal soeverein

    Nexperia
    Cloud & Infrastructuur

    Chinese eigenaar Wingtech wil controle terug over Nexperia Nijmegen

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs