Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Hoe adaptive is jouw organisatie?

Ben jij geboren in de jaren zeventig of begin jaren tachtig? Dan ken je vast de Commodore 64 (C64) nog wel. Een compacte, betaalbare computer waar je mee kon gamen, programmeren en zelfs muziek maken. Over populariteit had de C64 dan ook niet te klagen. De C64 is nog altijd de best verkopende computer ooit.

We reizen een stukje in de tijd en komen uit bij de BlackBerry. In 2010 nog het meest dominante smartphoneplatform met een marktaandeel van maar liefst 43 procent. Niet zo gek, want een BlackBerry had alles wat je nodig had. Vooral de pingfunctie, een soort voorloper van WhatsApp, maakte de BlackBerry erg geliefd bij zowel zakelijke als privégebruikers.

OK, je rent nu direct naar de winkel om een BlackBerry en C64 aan te schaffen. Helaas, zowel de BlackBerry en C64 worden niet meer in de reguliere winkels verkocht. Het is de fabrikanten van de ooit zo populaire producten helaas niet gelukt om te blijven voldoen aan de vraag en eisen van deze tijd.

Wat maakt een organisatie succesvol?

Organisaties kun je vergelijken met organismen zo stelt schrijver Gareth Morgan in zijn boek ‘Images of Organization’. Beweeg je als organisatie niet voldoende mee met de omgeving, dan is het lastig overleven. Zo is het lastig pingen met een BlackBerry als de rest van de wereld WhatsApp gebruikt.

Micro-Enterprises

Over dat meebewegen gesproken... Hoe doen we dat precies bij Fujitsu? Binnen Fujitsu komen de schaalvoordelen van een enterprise en de beweeglijkheid van een start-up tezamen in Micro-Enterprises. Dit stelt Fujitsu in staat om snel in te spelen op nieuwe klantbehoeftes en ontwikkelingen. Hierbij snijdt het mes aan twee kanten. Door onze eigen beweeglijkheid kunnen we klanten ook beter ondersteunen bij het aanpassen aan de omgeving. Organisaties die hierin succesvol zijn, noemen wij binnen Fujitsu ‘adaptive organizations’.

De Adaptive Organization

Een adaptive organization laat zich goed vergelijken met een Formule 1-auto. Om de race te winnen moet er aan veel voorwaarden worden voldaan. Zo moet de coureur veilig zijn bij een crash en moeten alle onderdelen blijven functioneren gedurende de dynamiek van een race. Door deze onderdelen te blijven versterken werken we aan de weerbaarheid, ook wel resiliency genoemd, van de auto. De auto kan daardoor, platgezegd, tegen een stootje.

Een goed functionerende auto is echter nog maar het begin. Als het weer verandert, moeten de banden snel kunnen worden verwisseld. Dit doet een beroep op het reactievermogen – c.q. responsiveness - van zowel het team als de techniek. Uiteraard hangt hier een prijskaartje aan. Slimme Formule 1-teams zijn in staat om mens en techniek aan te passen aan veranderende omstandigheden met oog voor kostenbeheersing of zelfs kostenbesparing. In de nieuwe FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) motorreglementen voor 2026 wordt in dat kader zelfs responsiveness geëist. Vanaf dan moeten motoren tegen zo laag mogelijke kosten meer elektrisch vermogen leveren. Welke interne of externe ambities doen een beroep op de responsiveness van jouw organisatie?

Blijf de concurrentie voor

Zo… De raceauto zit robuust in elkaar en het is zelfs gelukt om een duurzame motor te fixen. Tijd voor een break zou je zeggen. Helaas, de concurrentie werkt alweer aan nieuwe technieken die hun auto beter, sneller en zuiniger maken. Ook verwacht het publiek snellere acceleraties en pittiger bochtenwerk. De concurrentie een stapje voorblijven, aantrekkelijk blijven voor publiek en races blijven winnen is nodig om als Formule 1-team relevant te blijven. Wie niet snel genoeg innoveert wordt letterlijk door de concurrent ingehaald. Agile werken dus, met focus op prototyping, automatiseren, testen en nog eens testen. Real-time data uit de omgeving wordt hierbij gebruikt als input voor het volgende design. Beeldanalyse, slimme sensoren en geavanceerde cockpits ondersteunen hierbij. Data als extra brandstof voor winnaars.

Wie de organisatie toekomstbestendig maakt wil zich niet verstappen, maar in volle acceleratie de juiste hindernissen overwinnen. In plaats van verstappen, werken áls Verstappen. Van hinkelen naar kampioen. Onze Cloud Ambitions Workshop kan je hierbij helpen.

De Cloud Ambitions Workshop

Vanuit de Micro-Enterprise ‘Cloud en Digital’ ondersteunen wij organisaties bij de digitale transitie naar een adaptive organization. Startpunt hierbij is de Cloud Ambitions Workshop. Met de organisatie ambitie als vertrekpunt analyseren we in een dagdeel welke knelpunten het bereiken van deze ambitie belemmeren. Vaak hebben deze knelpunten een verstarrende werking op de organisatie. Inspelen op wat er in de omgeving gebeurt wordt daardoor steeds lastiger. De Cloud Ambitions Workshop geeft de organisatie een sturingsinstrument met samenhangende acties. Elke actie draagt zichtbaar bij aan de realisatie van de organisatie ambitie. Dit alles volgens de uitgangspunten van de adaptive organization.

Klaar voor het museum

Maar wat gebeurde er uiteindelijk met het bedrijf Commodore? Interne strubbelingen, de opkomende PC-markt en nieuwe videoconsoles zorgden ervoor dat Commodore zijn marktpositie niet kon vast houden. Commodore-computers vind je nu alleen nog op tweedehandsmarkten, in het museum of als retro item. De Commodore 64 uitgestald voor het nageslacht naast de Van Goghs, de Rembrandts en de BlackBerries. Ach, wellicht eindigt al het goede ooit in het museum. Maar dan toch maar liever die goede concurrent.

Links

Cloud Ambitions Workshop: Cloud Ambitions Workshop registration (fujitsu.com)

Home Computer Museum: https://www.homecomputermuseum.nl

Gareth Morgan: Images of Organization - Wikipedia

Adaptive Organization : Become an adaptive organization with Fujitsu : Fujitsu Global

Jouw retro C64 : The ALL NEW COMMODORE® 64x Back and Better Than Ever! by My Retro Computer Ltd — Kickstarter

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2022-07-27T15:53:00.000Z
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.