Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Nieuwe generatie bi-tools moet impasse doorbreken

Dit artikel delen:

Computable Expert

Yann Toutant
Country Manager Benelux, Toucan Toco. Expert van Computable voor de topics Digital Transformation, Business Analytics en Datamanagement.

Ondanks alle beloften doet business intelligence (bi) nog steeds niet helemaal wat het zou moeten doen: op een begrijpelijke manier data verstrekken zodat medewerkers op elk niveau in de organisatie er daadwerkelijk iets mee kunnen in de dagelijkse praktijk. Tegelijkertijd verzamelen bedrijven enorme hoeveelheden data, zonder dat ze weten wat ze er allemaal mee kunnen doen. Deze impasse kan worden opgelost door de nieuwe, derde generatie bi-tools.

Verschillende aanbieders zijn erin geslaagd om zeer krachtige analytics tools te maken, vol flexibiliteit en functies, waardoor de gebruikers ervan - bedrijfsanalisten en data-experts - data eenvoudiger kunnen verkennen en nuttige inzichten kunnen krijgen. Deze tweede generatie bi-tools dienden hun oorspronkelijke doel: data uit de handen van it halen en beschikbaar maken voor bedrijfsanalisten. 

Volgens het CBS voerde 22 procent van de bedrijven in 2018 analyses uit op big data. Bij kleine bedrijven (tien tot twintig medewerkers) was dit 16 procent, bij heel grote bedrijven (meer dan vijfhonderd medewerkers) was dit maar liefst 53 procent.

De vraag van zakelijke gebruikers

"Derde generatie bi-tools ondersteunt bedrijven in hun digitalisering en maakt ze datagedreven"

Toch is 62 procent van de werknemers niet in staat om data te gebruiken voor het funderen van beslissingen. Onder de zakelijke gebruikers stagneerde de acceptatiegraad van bi-tools op gemiddeld 34 procent (bron: Gartner). Dit is eenvoudig te verklaren: de tools zijn oorspronkelijk gebouwd voor data-experts, die veel meer complexiteit en details gewend zijn dan de gemiddelde zakelijke gebruikers. Deze belangrijke beslissers en eindgebruikers, werkzaam in marketing, hr, finance enzovoort, kunnen data die in traditionele rapporten is weergegeven nog steeds niet gebruiken om er inzichten uit te halen. Zij zijn dus nog steeds afhankelijk van data-experts. Wat deze zakelijke gebruikers nodig hebben, is eenvoud. Dit is wat de derde generatie bi-tools waarmaakt. 

Deze nieuwe generatie zet gebruikerservaring voorop en stelt medewerkers op elk niveau van de organisatie in staat om data te gebruiken. De derde generatie bi-tools ondersteunt bedrijven bovendien in hun digitalisering en maakt ze datagedreven door informatie beter beschikbaar te maken.  

Met die vernieuwde focus op de gebruikerservaring en de brede doelgroep die met de tools moet kunnen werken, zijn in diverse ontwikkelingen zichtbaar. Zo zijn de tools zeer intuïtief. Dankzij dashboards en mobiele apps worden data en inzichten net zo toegankelijk en gebruiksvriendelijk als Spotify - of elke andere app op de smartphone. Het echte succes voor democratisering van data schuilt echter in aandacht voor datacommunicatie.

Datacommunicatie met visualisatie

Data in rapporten of dashboards leiden niet tot inzicht bij zakelijke gebruikers. Grafieken, tabellen en dashboards vertellen hen wat er gebeurd, maar niet waarom. Dit inzicht is echter cruciaal. Om data echt te kunnen begrijpen en er inzichten uit te halen zodat ze beslissingen kunnen nemen, is data storytelling nodig. 

Data storytelling is het visualiseren van data in verhalen, waarin verschillende datapunten als het ware de karakters in het verhaal vormen. Er wordt rekening gehouden met context en het 'publiek': de eindgebruiker van die data. Een data storytelling dashboard bevat niet álle data, maar alleen de voor de gebruiker relevante data. 

Door data om te zetten in verhalen worden het begrip en het gebruik ervan versterkt. Er is geen data-expertise nodig. Iedere collega, van welke afdeling dan ook, kan verhalen begrijpen. 

Het principe is logisch. Mensen vertellen elkaar al eeuwen verhalen om informatie met elkaar te delen. In een wereld waarin de hoeveelheden data alsmaar groter worden, moeten dashboards verrijkt worden met dit menselijke perspectief. Het is de beste manier om informatie te delen - en zakelijke gebruikers in staat te stellen actie te ondernemen op basis van data.

Organisatiebreed

Door data storytelling toe te voegen als laatste stap in het data-analytics proces kunnen organisatiebreed inzichten uit data gehaald worden die daadwerkelijk voor verandering in het bedrijf zorgen. De complexiteit van de eerste en tweede generatie software worden vervangen door de eenvoud in toegang tot data en datavisualisatie. Dít is wat de derde generatie bi-tools organisaties moet brengen. Dankzij inzicht in wat er gebeurt en vooral waarom, is er grote verandering mogelijk. Dit inzicht kan van cruciaal belang zijn, vooral in de huidige turbulente tijd.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2020-10-30T14:55:00.000Z Yann Toutant
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.