Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Reporting 2019: mobiel, customisable en agile

Computable Expert

Baptiste Jourdan
Data Storytelling expert & Founder Toucan Toco, Toucan Toco . Expert van Computable voor de topics Business Analytics en Big data.

In 2018 was er zowel een technologische als culturele verandering in het omgaan met data. Vanuit een technologisch perspectief zijn projecten rond datapreparatie en datastructurering nu succesvol. Ook zijn er meer innovatieve leveranciers en technologieën, waardoor het makkelijker is een goede oplossing te vinden. De culturele verschuiving is te zien in de opkomst van de chief data officer. Het zijn ontwikkelingen hun weerslag hebben op organisaties en hun omgang met reporting.

Wat zijn ontwikkelingen die in 2019 bepalend zullen zijn voor reporting in bedrijven?

  • Realtime-data voor realtime-beslissingen


Grote organisaties hebben doorgaans zoveel data dat het een tot vier maanden kost om deze data geschikt te krijgen voor gebruik. Dit is waarom reporting in sommige organisaties als nutteloos wordt beschouwd. De informatie die vrijkomt, is gedateerd en niet relevant meer. Om iedereen een stap voor te zijn, moet reporting in 2019 realtime zijn. Reporting-oplossingen moeten databronnen aanboren om live-visualisaties te tonen zodat gebruikers precies zien wat er op dit moment binnen hun afdeling gebeurt en op basis daarvan de juiste beslissingen kunnen nemen.

  • De mogelijkheid om open data te integreren met interne databronnen en IoT

Er zijn miljarden verbonden objecten en deze zullen alleen maar toenemen. Deze objecten zorgen ook voor nieuwe vragen. Bijvoorbeeld: hoe maak je data uit twintig tot vijftig connected databronnen inzichtelijk met een enkele toepassing? Datavisualisatie en reporting vormen hierop het antwoord.

Ook proberen grote organisaties databronnen te integreren om een beter beeld te krijgen van hun activiteiten. De meeste retailers zijn bijvoorbeeld geïnteresseerd in de impact van het weer op de resultaten van hun winkels. Een platform waarmee je, afhankelijk van je rol en positie, alle data kunt verzamelen en visualiseren, zal een van de zaken zijn waar bedrijven in 2019 de meeste behoefte aan zullen hebben.

  • Data storytelling wint terrein ten koste van data-exploratie

In plaats van business intelligence (bi)-tools voor reporting, kijken organisaties in 2019 vaker naar data storytelling. Bi-tools zijn gemaakt voor experts en data-analisten en doorgaans lastig te gebruiken. Aan de andere kant is er data storytelling, ontwikkeld voor een bredere doelgroep. Het biedt sales, marketing, hr, finance en professionals op iedere andere afdeling, de mogelijkheid om snel en eenvoudig relevante inzichten te krijgen. Want al werken ze op dezelfde afdeling, dan nog hebben een cmo en een campagnemanager niet dezelfde rapportagebehoeften. Data storytelling zorgt ervoor dat medewerkers alleen die data te zien krijgen die belangrijk is voor hun rol in de organisatie. Betere informatie afgestemd op de specifieke gebruiker.

  • Predictive reporting

Welke data je ook hebt, organisaties willen de voorspellende waarde hiervan benutten. Niet alleen om kansen te pakken, maar ook om risico’s te beperken. Wat zou er gebeuren als bedrijf X, Y of Z deze nieuwe productlijn zou introduceren? Hoe zou onze financiële positie eruit zien als we investeren in een ander bedrijf of een nieuwe service?

Bedrijven als Prevision.io ontwikkelen geavanceerde algoritmes die zijn te gebruiken met reporting tools. Hiermee voorspellen organisaties risico’s en kansen die ze anders nooit zouden hebben ontdekt. In 2019 neemt het gebruik van predictive reporting toe en helpt het organisaties de juiste beslissingen te nemen die direct invloed hebben op hun resultaten, op korte en lange termijn.

  • Mobiele reporting en offline-toegang zijn need to haves

Medewerkers zijn flexibeler dan ooit in de locatie waar zij werken. Daarom moeten zij overal en altijd, online en offline via een mobiel device toegang hebben tot rapportages. Dit is waarom mobiele rapportages en offline-toegang niet langer alleen handig zijn om te hebben, maar een must. SaaS-solutionproviders die dit aanbieden, geven het antwoord op deze behoefte van organisaties aan mobiliteit.

  • Agile implementatie

Er zijn vrijwel geen bedrijven meer die geduldig twaalf tot achttien maanden willen wachten voordat hun reporting-oplossing is geïmplementeerd. Ze willen direct beschikken over inzichten. Dit betekent dat agile implementaties van maximaal een halfjaar toenemen en ook in 2019 aan populariteit blijven winnen. Implementaties volgens de agile methode zijn niet alleen sneller, maar volgens het ‘Chaos Report’ van de Standish Group, ook succesvoller.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-01-09T13:20:00.000Z Victor Perret
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.