Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
BI

Business intelligence verandert (hèhè)

17 december 2020 - 09:203 minuten leestijdOpinieData & AIUber

Dat datagedreven beslissingen in 2020 relevantie zouden krijgen, stond als een paal boven water. De mate waarin bleek evenwel groter dan verwacht. Er is urgentie: bedrijven hebben geen ruimte om af te wachten of beslissingen op onderbuikgevoel te nemen. Elke beslissing moet bijdragen aan een positieve uitkomst. Dit vraagt om datagedreven beslissingen, op elk niveau in de organisatie.

Business intelligence (bi)-tools hebben organisaties nog niet gebracht wat ze beloofden. Zeker, data is gedemocratiseerd, en er hebben meer medewerkers toegang tot de data in hun organisatie. Die toegang alleen stelt echter nog niet iedereen in een organisatie in staat om op data gebaseerde beslissingen te nemen: voor veel zakelijke gebruikers zoals vestigingsmanagers of human resources zijn de van oorsprong voor data scientists ontworpen bi-tools te complex. De acceptatiegraad van deze tools blijft in die doelgroep steken op een derde (bron: Gartner). Hierdoor worden belangrijke inzichten en kansen gemist. 

Welke veranderingen in bi zijn nodig om iedere medewerker in de organisatie te laten profiteren van data?

Van buffet naar snack

Ten eerste is context nodig. Data worden nu als een gigantisch all-you-can-eat-buffet gepresenteerd, met een overvloed aan opties. Door die keuze verliezen de eindgebruikers van data het overzicht. Ze verdrinken in data en, naarmate de complexiteit ervan toeneemt, worstelen om prioriteiten te stellen en actie te ondernemen. Waar zij eigenlijk behoefte aan hebben, is een snack, in plaats van een buffet. Een op hun behoefte afgestemde portie op een door hen zelf te bepalen moment. 

Om de hoeveelheid data terug te brengen is context cruciaal. Alleen de belangrijkste informatie moet beschikbaar worden gemaakt en in de juiste context worden gevisualiseerd. Zo drong cateraar Sodexo voedselverspilling terug door hun kantinemanagers inzicht te geven in het geschatte aantal bezoekers van een restaurant. Op deze manier konden zij nauwkeurigere voorraden bestellen.

Intuïtieve vormgeving

In de vormgeving van apps zoals Uber en Spotify staat de gebruiker centraal. Deze heeft geen training nodig in de werking ervan. Waarom geldt dit nog niet voor tools in het bedrijfsleven? Wanneer het op data aankomt, zie ik nog zoveel organisaties waar gigantische rapporten en enorme Excel-bestanden gebruikt worden. Deze manier van datapresentatie leidt niet tot (snelle) inzichten. Het doel is om eindgebruikers te voorzien van één specifiek inzicht, waarbij eenvoud het sleutelwoord is. Door tools voor datavisualisatie net zo intuïtief te ontwerpen als de apps die we dagelijks gebruiken, verbetert de acceptatie en het gebruik ervan. 

Er is behoefte aan een duidelijkere vorm van communicatie, waarbij de focus verschuift van data-analisten naar de eindgebruikers van data. Dashboards worden daarom vervangen door meer geautomatiseerde en consumentgerichte ervaringen in de vorm van dynamische dataverhalen. Deze plaatsen data in context om zo te zorgen voor inzichten en analyse bij de eindgebruiker. Dit verandert de manier waarop en waar gebruikers omgaan met inzicht monitoring en analyse.

Elke beslissing datagedreven

In 2021 moet elke beslissing datagedreven zijn. Dit onderstreept de behoefte aan bi-tools die gericht zijn op zakelijke gebruikers en die inzichten bovendien realtime beschikbaar maken, op alle devices. Doordat datavisualisatie en -communicatie eindgebruikers steeds meer te bieden hebben, weten organisaties de data die zij tot hun beschikking hebben nog beter te benutten en kunnen zij onverwachte inzichten blootleggen. De bedrijven die erin slagen inzichten uit data op zo’n manier te communiceren naar de eindgebruikers dat zij tot handelen worden aangezet, hebben meer kans om succesvol te zijn. 

Meer over

AppsOffice

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    AchtergrondData & AI

    ISO 42001 veelbelovend als standaard voor verantwoorde ai

    Maersk containerschip in de Rode Zee
    ActueelData & AI

    Verbetering nodig bij Digitale Infrastructuur Logistiek

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    ActueelData & AI

    IBM investeert miljarden in VS

    vrouw maakt foto van fiets met ai-tool
    ActueelData & AI

    Deze ai-tool checkt de prijs van koopjes op koningsdag

    Eén reactie op “Business intelligence verandert (hèhè)”

    1. dino schreef:
      24 december 2020 om 09:08

      “Er is urgentie: bedrijven hebben geen ruimte om af te wachten of beslissingen op onderbuikgevoel te nemen.”
      ow nee, dat wordt weer hollen.
      en waar nou weer naar toe ?

      Meer data ? Nee juist niet volgens het artikel, we verdrinken erin.
      Meer data science ? Ook niet, want “de van oorsprong voor data scientists ontworpen bi-tools” zijn “te complex.”
      Ah, dashboards dan natuurlijk. Auteur is tenslotte country manager. Geen idee wat zo iemand doet, maar hij wil vast dashboards. Mooi overzichtelijk, de user aan het stuur ?
      Helaas Alweer mis.. “Dashboards worden daarom vervangen door meer geautomatiseerde en consumentgerichte ervaringen in de vorm van dynamische dataverhalen.”

      is dat het dan. :’-(
      Gaan we nu rennen naar “dynamische dataverhalen” ?

      Ik geef toe, ik klaag heel wat af.
      Klagen vanaf de zijlijn, terwijl ik allemaal zelf opzocht. De IT…
      Wondering als Alice in IT land :

      “But I don’t want to go among mad people,” Alice remarked.
      “Oh, you can’t help that,” said the Cat: “we’re all mad here. I’m mad. You’re mad.”
      “How do you know I’m mad?” said Alice.
      “You must be,” said the Cat, “or you wouldn’t have come here.”

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs