Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Analytics

Praktische tips voor de inzet van mobile app analytics

03 oktober 2022 - 10:185 minuten leestijdOpinieCloud & InfrastructuurGoogle
Vincent de Winter
Vincent de Winter

Om het gebruik van apps te monitoren en te optimaliseren, zetten bedrijven in op mobile app analytics. Deze analyse biedt productmanagers meer inzicht zodat ze weloverwogen zakelijke beslissingen kunnen nemen; ontwerpers en technische teams krijgen feedback om het gebruiksgemak van de app te optimaliseren; en marketingteams krijgen nieuwe inzichten om klanten te behouden en om nieuwe klanten aan te boren.

Mobile app analytics kent een aantal uitdagingen waar rekening mee gehouden moet worden. Zo worden bij mobile app analytics data op een andere manier verzameld dan bijvoorbeeld bij een website en is er vaak specifieke software nodig. Ook kan het lastig zijn om de kwaliteit van de verzamelde data te bewaken. Dat is wel belangrijk, want onoverzichtelijke of ‘biased’ data kunnen leiden tot verkeerde uitkomsten. Een laatste – maar zeer belangrijk – punt waar rekening mee gehouden moet worden, is privacy. Dit betekent vaak dat het verzamelen van data beperkt(er) wordt.

Omgaan

Mobile app analytics zijn dus te gebruiken om erachter te kunnen komen hoe gebruikers omgaan met de app. Maar hoe wordt de kwaliteit van de dataverzameling bewaakt? Waarop moet gelet worden om gebruikers beter te begrijpen? En hoe kunnen apps geoptimaliseerd worden? Hier een aantal tips.

  • Begin zo vroeg mogelijk met implementeren van mobile app analytics 

Als analytics al tijdens de testfase van de app worden opgenomen, dan kan dit helpen om erachter te komen waar de eerste gebruikers vandaan komen. Ook kan het helpen om in een vroeg stadium bugs te identificeren en is het mogelijk om een app sneller te optimaliseren.

  • Kies het juiste mobile app analytics-platform 

Er zijn veel gratis en betaalde platforms, elk met sterke en zwakkere kenmerken. Hier is een vergelijking te vinden van de zes populairste platforms, om de beste keuze te kunnen maken. 

  • Zorg ervoor dat je voldoet aan geldende privacyvoorschriften en -richtlijnen 

Privacy is vaak geen prioriteit tijdens de beginfase van de ontwikkeling van een nieuwe app. Het is echter verstandig om vanaf het begin ervoor te waken dat de app voldoet de privacyregels. Door dit te doen, bespaar je in een latere ontwikkelingsfase tijd en dus geld. 

Het is ook verstandig om de hoogste standaarden van data-anonimisering toe te passen, om data van gebruikers goed te beschermen. Denk ten slotte aan waar de analytische gegevens worden opgeslagen, vooral voor Europese bedrijven is dit belangrijk. Recente beslissingen van verschillende Europese gegevensbeschermingsautoriteiten duiden erop dat Google Analytics binnenkort mogelijk verboden wordt in de EU. De reden hiervoor is dat Google een Amerikaans bedrijf is en de gegevens van inwoners van de EU naar Amerikaanse servers stuurt, waardoor ze beschikbaar worden voor toezicht door Amerikaanse autoriteiten. Dit is in strijd met de privacynormen die zijn vastgelegd in AVG/GDPR. Om hieraan te voldoen, kan je het beste kiezen voor in de EU gevestigde alternatieven die gegevens hosten op EU-servers.

  • Identificeer doelstellingen en kpi’s

Om relevante data te verzamelen is het noodzakelijk om doelstellingen en kritieke prestatie-indicatoren (kpi’s) vast te stellen. Wanneer de doelstellingen duidelijk zijn, is er meer aandacht te besteden om deze doelstellingen te halen. De volgende vragen zijn handig om jezelf te stellen bij het vaststellen van doelstellingen en kpi’. Wat wil je bereiken met je app? Is je doel om verkeer te genereren, het aantal in-app-aankopen te verhogen of om de retentie van gebruikers te verbeteren? En hoe weet je wanneer je je doelen hebt bereikt?

  • Bedenk een trackingplan

Het voorbereiden van een trackingplan is essentieel voor mobile app analytics. Bepaal welke gebeurtenissen en data verzameld behoren te worden en welke juist niet. Communiceer dit plan ook helder met het analytics-team.

  • Definieer de klantreis

Het is van grote waarde voor mobile app development om de klantreis te weten. Weten waar in een aankoopproces klanten afhaken of stoppen is waardevol. Het biedt inzicht in wie je gebruikers zijn, waar ze vandaan komen en waar ze naar zoeken. Met deze kennis is het mogelijk om de app te optimaliseren.

  • Segmenteer gebruikers

Je kunt je meest waardevolle klanten identificeren door segmentatie toe te passen binnen je mobile app analytics. Dat geeft een beter inzicht in de acties die het engagement, de retentie of de conversie van gebruikers verbeteren. Als je eenmaal begrijpt wat klanten naar de app brengt, kan je deze segmenten gebruiken om meer waardevolle klanten aan te trekken. 

  • Optimaliseer gebruikerservaring

Mobile app analytics kunnen gebruikersproblemen in apps identificeren. Met deze kennis kan de app geüpdatet worden om zo de app te verbeteren en zo de best mogelijke gebruikerservaring te bieden.

  • Monitor in-app-aankopen

Hoewel apps soms gratis te downloaden zijn, bieden ze vaak de mogelijkheid om in-app aankopen te doen. Houd de aankopen goed in de gaten en pas mobile app analytics toe. Het kan je helpen om de juiste prijzen te hanteren en om marketing campagnes te verbeteren of nieuwe te starten.

  • Vergroot het engagement

Gebruikers engagement is een van de hoofddoelen van het toepassen van mobile app analytics. De verzamelde data kunnen inzicht geven in wat gebruikers nodig hebben, zodat de strategie daarop kan worden afgestemd. Vaak hangt het succes van een app sterk samen met het totaal aantal downloads en met de loyaliteit die gebruikers hebben met een merk. Het transformeren van gebruikers naar langdurige en betrokken klanten kan helpen bij het verhogen van de gemiddelde ‘lifetime value’, wat uiteindelijk zorgt voor meer inkomsten.

Juiste aanpak

Mobile app analytics is een uitdagende taak, maar met de juiste aanpak, doelstellingen en tools kan het  waardevolle inzichten opleveren. De hierboven genoemde tips en best practices helpen om de juiste beslissingen te nemen en mobile app analytics op een slimme, correcte en zinvolle wijze in te zetten.

Meer over

AppsDatabasesPrivacy

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Gebouw TU/e
    ActueelCloud & Infrastructuur

    TU/e vervangt vpn en voegt mfa toe na cyberaanval

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    kaasschaaf
    ActueelCarrière

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen

    cybercrime
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rijkswaterstaat moet vaart maken met beveiligen van bruggen en sluizen

    Bord van Mediamarkt
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Mediamarkt licht ‘onbeperkte’ cloudopslag van eigen telecommerk toe

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs