Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

De toekomst van jouw organisatie is genderdivers

Zo trek je meer vrouwen aan

Sinds 1912 viert ons land Internationale Vrouwendag, de dag die ontstond omdat vrouwen wereldwijd opkwamen voor hun rechten op het gebied van (vrouwen)kiesrecht, arbeid en strijdbaarheid. Maar of dat geleid heeft tot meer vrouwen in het bedrijfsleven?

Sindsdien zijn er veel ontwikkelingen geweest op het gebied van genderdiversiteit op de werkvloer en eind 2019 was het de Tweede Kamer die instemde met het Vrouwenquotum. Toch is nog steeds vijf procent van alle regeringsleiders een man, is nog geen derde van de Tweede Kamerleden een vrouw, en is de verhouding man-vrouw in een gemiddeld tech-bedrijf nog steeds zeventig staat tot dertig.

Dus ondanks alle initiatieven, is het merendeel nog steeds man. Hoe hoger in het bedrijf, hoe hoger het percentage man. Veel bedrijven willen dan ook oprecht meer genderevenwicht in hun organisatie, want het is bewezen dat dit zorgt voor hogere verkoopcijfers en meer winst, zo blijkt uit een onderzoek van de Massachusetts Institute of Technology. Maar hóe zorg je er dan voor dat jouw bedrijf ook daadwerkelijk meer vrouwen aantrekt en aan zich kan binden?

Vijf tips

"Vaak leveren mannen de input voor een vacature, waarbij er (onbewust) te veel wordt gevraagd naar masculiene kwaliteiten"

  • Denk na over jouw vacaturetekst
Vaak leveren mannen de input voor een vacature, waarbij er (onbewust) te veel wordt gevraagd naar masculiene kwaliteiten en gebruik wordt gemaakt van genderspecifiek taalgebruik. Denk aan termen als 'je mannetje staan', 'fanatiek' en 'besluitvaardig'. Uiteraard kan een vrouw deze eigenschappen zondermeer bezitten, echter schrikt het ook af. Kijkhier eens voor goede voorbeelden van competenties welke je kunt inzetten wanneer je vrouwen aan wilt spreken.
  • Zorg voor een goede werk-privébalans en communiceer dit ook
Werkende vrouwen zijn vaak ook werkende moeders, en die zijn nou eenmaal gevoeliger voor een stabiele balans tussen werk en privé dan werkende vaders. Dit heeft voornamelijk te maken met de zorg voor kinderen, is de conclusie van het CBS. Houd hier dan ook rekening mee bij het maken van je vacaturetekst, maar ook tijdens de sollicitatiegesprekken.
  • Flexibele uren
Flexibele uren die je deels zelf in kunt richten, zijn nou eenmaal ideaal. Voor elke ouder, maar ook zeker voor vrouwen die parttime werken. Vrouwen werken vaker parttime dan mannen en zijn dan ook enthousiaster over een werkgever die met flexibele werkuren werkt.
  • Goed voorbeeld, doet volgen
Zorg voor een vrouw in een hoge positie, die deelneemt aan het sollicitatiegesprek. Mensen zijn geneigd zich te identificeren met de persoon aan de andere kant van de tafel. Wil je een vrouw aantrekken? Zet er dus dan ook een vrouw tegenover.
  • Spiegel niet
Het is het verlengstuk van punt 4, maar erg belangrijk. In een onderzoek van de Faculteit der Sociale Wetenschappen van het Radboud blijkt dat mensen dit onbewust doen. Mensen zoeken dus vaak naar overeenkomsten met zichzelf. Zo zal een mannelijke ceo die een manager aan wil nemen, eerder geneigd zijn een man aan te nemen, die overeenkomsten heeft met hem. Doe dit niet. Kijk bewust en objectief en spiegel niet. Zo voorkom je dat je mini-me’s aan zal nemen en zorg je voor (gender)diversiteit binnen jouw bedrijf.

No-time

Deze vijf stappen zullen er niet voor zorgen dat binnen no-time, de man-vrouwverdeling binnen jouw organisatie gelijk zal zijn. Maar het geeft je wel de ruimte om meer vrouwen aan te trekken en aan je te  binden. En mocht je willen checken of jouw vacature inderdaad genderneutraal is, maak dan gebruik van data-driven recruitment of laat jouw tekst eens online testen hierop.

Auteur: Armanda Kusse, country sales manager

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste ict-nieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-03-09T15:22:00.000Z Armanda Kusse
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.