Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Cloud award

De verantwoordelijkheden van het CCoE

05 december 2016 - 07:574 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
Stephen Orban
Stephen Orban

Eerder schreef ik over het Cloud Center of Excellence (CCoE), het team dat verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van best practices, governance en frameworks die de rest van het bedrijf moeten helpen om de stap naar de cloud te maken.

Zo’n Cloud Center of Excellence (CCoE) begint doorgaans met een iemand die de handschoen oppakt, en groeit vervolgens uit en wordt geïnstitutionaliseerd naarmate het waardevoller wordt voor een bedrijf. Organisaties die het van meet af aan goed willen aanpakken en die de voortgang willen meten, zouden kpi’s voor het CCoE moeten formuleren. Een goede kpi is bijvoorbeeld het aantal releases per dag, week of maand. Aan de hand hiervan kan de toenemende invloed van het CCoE inzichtelijk worden gemaakt. Wanneer dit gepaard gaat met een klantgerichte benadering is er geen businessunit die niet met het CCoE in zee wil.

Het is daarnaast belangrijk dat een CCoE de juiste taken krijgt toebedeeld. Klein beginnen is belangrijk. Zo kun je gaandeweg experimenteren, meten en leren. De volgende taken zijn een goed startpunt:

Identiteitsmanagement

Hoe verhouden de rollen en permissies in de cloudomgeving zich tot de rollen en permissies die al binnen de bestaande architectuur bestaan? Welke diensten en functionaliteiten lever je in welke omgevingen? Hoe koppel je deze aan je Active Directory en/of single-sign-on (sso)-platforms? Zo biedt het IAM-platform van AWS afgebakende toegang tot verschillende AWS-diensten. Dat is voor veel bedrijven nieuw, maar nuttig omdat het hen in staat stelt in kaart te brengen welke authorisaties eigenlijk nodig zijn in een bepaalde rol.

Account- en kostenmanagement

Om een beter inzicht in de bedrijfskosten te hebben, is het goed om het uitgavenpatroon van de diverse accounts en bedrijfsonderdelen in kaart brengen. Hoewel iedere businessunit verantwoordelijk is voor zijn eigen uitgaven, is het handig om kostenoptimalisering voor alle bedrijfsonderdelen tegelijk uit te voeren. Het CCoE kan daarbij een leidende rol vervullen. Welke tools zijn beschikbaar? Hoeveel cloud-capaciteit is nodig om als bedrijf slagvaardig, maar ook flexibel te zijn?

Beheer van activa/tagging

Welke informatie wil je weten over de activa waar werknemers gebruik van maken? In mijn tijd bij Dow Jones merkte ik op een gegeven moment dat de kosten de pan uit rezen omdat ontwikkelaars graag experimenteerden. Binnen enkele uren wisten we die kosten terug te dringen door elke instance voor ontwikkeling die in onze virtual private cloud werd geladen als zodanig te taggen en een script te schrijven waardoor deze instances ’s nachts en in weekenden werden stopgezet. Dit was de eerste stap naar een uitgebreide tagging- en automatiseringsbibliotheek, waarmee we onze omgeving konden monitoren in tijden van groei.

Reference architectures

Hoe kun je beveiliging en governance vanaf het begin in je omgeving inbedden, en op automatisering vertrouwen om deze up-to-date te houden? Zoek eerst naar overeenkomsten in gereedschappen en benaderingen, en automatiseer vervolgens installatie, patching en governance. Mogelijk wil je als bedrijf één reference architecture waaraan business units zelf kunnen toevoegen wat ze nodig hebben. Een andere optie is meerdere reference architectures voor verschillende applicaties. Hoogstwaarschijnlijk kiest je bedrijf voor een tussenvorm, maar het is evengoed handig om dit steeds meer te automatiseren zodat business units zich minder met de onderliggende infrastructuur, en meer met hun eigen applicaties bezig kunnen houden.

Als een CCoE op deze manier in het begin focus aanbrengt en de activiteiten beperkt tot terreinen waar het zijn meerwaarde kan laten zien, zal het zich snel een goede positie binnen de organisatie verwerven. Het CCoE moet altijd met bepaalde grenzen voor consistentie zorgen, maar kan gaandeweg de tijd de business-units wel meer vrijheid verschaffen om te innoveren. 

Meer over

KPI

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    cloud computing
    OpinieCloud & Infrastructuur

    CCoE als vliegwiel voor cloudmigratie

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs