Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Race om het snelladen in stroomversnelling

Met alle voordelen van dien

In 2015 brak Samsung met zijn fast adaptive charging-techniek alle oplaadrecords voor telefoons. Je kon de nieuwste telefoon toen in een uur en achttien minuten van nul naar honderd procent zien gaan, een onvoorstelbare snelheid. Nu, vijf jaar later, heeft het Chinese technologiebedrijf Xiaomi een oplaadtijd geklokt van slechts negentien minuten. Aangejaagd door het explosief groeiend aantal toepassingen van elektrisch opladen, ondergaat het snelladen de laatste jaren een snelle ontwikkeling.

Hoe meer devices in ons leven een batterij hebben, hoe meer kostbare tijd we kwijt zijn aan ‘het opladen’. Vooral bij apparaten die we dagelijks gebruiken, zoals onze smartphone of de elektrische/hybride auto, vinden we het belangrijk dat ze na gebruik binnen een mum van tijd weer klaar zijn voor de volgende ronde. Hiervoor bestaan al zogenoemde snellaad-technieken, manieren om de oplaadsnelheid te maximaliseren, die continu in ontwikkeling zijn. Hoe staat dat snelladen er nu precies voor?

De smartphone

"Is snelladen niet schadelijk voor de accu? Nee"

Snelladen met een kabel kan tegenwoordig tot ongeveer 120 watt. De meeste telefoons gebruiken veel minder dan dat en na een halfuurtje snelladen zit je telefoon meestal rond de helft vol, afhankelijk van het merk en model. Snelladen zónder kabel is ook een optie: de meeste moderne telefoons, die de Qi wireless charging-standaard hebben, laden inmiddels even snel als wanneer je een snellaadkabel gebruikt.

Is snelladen niet schadelijk voor de accu? Nee, want het laden gaat niet in één keer op volle kracht, maar in fases. De voeding begint langzaam, gaat dan supersnel, en eindigt daarna ook weer langzaam. Omdat alleen het middelste deel van het laadproces sneller gaat, is er voor de accu geen vuiltje aan de lucht.

De elektrische auto

Het snel opladen van een elektrische auto is een ander verhaal dan bij smartphones. Snelladen doet hier iets extra’s: het omzeilt als het ware de boordlader in de auto. Deze is normaal gesproken nodig om de wisselstroom van de laadpaal om te zetten in gelijkstroom, maar een snellaadpaal levert deze uit zichzelf al. Snelladen kan in Nederland alleen langs de grote snelwegen en de techniek is nog te duur voor thuis: één snellaadpaal kan al snel tienduizenden euro’s kosten.

Er zijn elektrische auto’s die er na tien minuten aan de snellaadpaal ongeveer honderd kilometer bij hebben. De snellaadkampioen is echter een auto die momenteel nog in het fabricageproces zit. Die nieuwe auto belooft in zestien minuten bijna vierhonderd kilometer aan actieradius te kunnen winnen aan de snellaadpaal. Dat betekent dus een kwartiertje opladen om vervolgens van Brussel naar Groningen te kunnen rijden.

De toekomst

"Xiaomi, het Chinese technologiebedrijf dat de recordtijd van negentien minuten via een draadloze oplader noteerde, zegt aan het begin te staan van een nieuwe revolutie"

Zitten we dan over vijf jaar met een telefoon die binnen een minuut helemaal is opgeladen of met een auto die met drie minuten stroom achthonderd kilometer kan rijden? De technologieën die hier nu voor worden ontwikkeld zijn slechts het begin van een eindeloze weg van innovaties in laadtijden en accu’s. Zo zegt Xiaomi, het Chinese technologiebedrijf dat de recordtijd van negentien minuten via een draadloze oplader noteerde, ook aan het begin te staan van een nieuwe revolutie. Via usb power delivery, een leidende methode voor snelladen, hopen zij naast andere grote spelers als Apple, Samsung en Google de laadtijd in de toekomst nog verder terug te brengen.

Nederland legt op snelllaad-gebied zijn focus op de ontwikkeling van het laadpaalnetwerk van FastNed. Daarbij is de doelstelling om voor 2030 ervoor te zorgen dat alle nieuwe personenauto’s elektrisch zijn. Hiervoor ontwikkelt de overheid slimme laadpleinen waar auto’s straks elektriciteit bij moeten kunnen tanken als het stroomaanbod groter is dan de vraag en af kunnen geven in het omgekeerde geval.

Ook experimenteert Rotterdam met het draadloze inductieladen. De techniek is veilig, maar kost nog veel extra energie. Als deze wordt geperfectioneerd, zijn laadpalen straks alweer snel verleden tijd.

Voor ons gemak en voor het milieu zijn we dus goed op weg door op elektrisch gebied te innoveren. Snelladen zit in een enorme lift en er zal een tijd komen dat we onze auto en telefoon allebei met een paar minuten volledig kunnen opladen. Wellicht sneller dan we denken.

Auteur: Jan Pakusa, product manager power supplies, test & measurement bij Reichelt Elektronik

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste ict-nieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-03-03T11:29:00.000Z Jan Pakusa
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.