Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Technologie-plan is must voor transformatie

Computable Expert

Errol van Engelen
Business Developer | Spreker | Gastdocent | Big Data | Digital Transformation, Bizzmaxx. Expert van Computable voor de topics Digital Transformation, Digital Innovation en Big data.

Wanneer ik bedrijven spreek die digitale leiders willen worden, merk ik dat veel van hen hieraan zijn begonnen zonder een formeel plan. Men zegt: 'Digitaal is zo nieuw en het verandert voortdurend, we weten niet wat we moeten plannen. Dus we gaan experimenteren en kijken wat werkt en wat niet.' Het klopt dat digitaal een nieuw domein is, dat snel verandert. Maar zonder een technologi- plan, weet je niet waar je naar toe gaat.

Voor mij is het als het starten van een bedrijf zonder een plan. Ik weet zeker dat veel van de bedrijven in deze categorie digitale oplossingen effectief gebruiken en dat ze zelfs geweldige resultaten kunnen halen. Ik ben er ook zeker van, dat velen kansen laten liggen of last hebben van een aantal uitdagingen. Misschien zijn deze onderstaande uitdagingen het grootst voor grotere ondernemingen die dringend leiding nodig hebben.

Inzet van technologie

Vijf belangrijkste redenen waarom u een technologie-plan nodig heeft:

  • U heeft geen richting - ik vind dat bedrijven zonder een digitale strategie geen duidelijke strategische doelen hebben voor wat ze online willen bereiken in termen van nieuwe klanten winnen of een diepere relatie opbouwen met bestaande klanten;

  • U begrijpt uw online marktplaats niet - de dynamiek is anders dan bij traditionele kanalen met verschillende soorten klantenprofielen en -gedrag, concurrenten, proposities en opties voor marketingcommunicatie;

  • Bestaande en startende concurrenten zullen marktaandeel winnen - als u een ad-hoc benadering gebruikt zonder duidelijk gedefinieerde strategieën, dan zullen uw digitale concurrenten u uit de markt stoten;

  • U heeftt geen krachtige online waarde propositie - een duidelijk gedefinieerde waarde propositie voor online klanten helpt u om uw online service te differentiëren en engagement te bieden aan bestaande en nieuwe klanten, die daardoor loyaler zullen worden;

  • U kent u online klanten niet goed genoeg - er wordt vaak gezegd dat digitaal het 'meest meetbare medium ooit' is. Maar Google Analytics en dergelijke zullen u alleen informatie geven over volumes, niet over het sentiment.

Holistische aanpak

Een technologie-plan heeft als voordeel dat er een blauwdruk kan worden gemaakt voor de technische gevolgen van een digitale transformatie. In mijn aanpak heeft u een mix nodig van een stappenplan (zoals Sostac van PR Smith) en een plan voor uw verdienmodel (zoals business model canvas (BMC)). Over deze aanpak geef ik advies, lezingen en masterclasses.

Sostac

Sostac is een marketingmodel dat is ontwikkeld en geformaliseerd in 2004. Het is een afkorting van de zes fundamentele stappen van marketing: situatie, doelstellingen (objectives), strategie, tactiek, actie en controle. Marketingexperts hebben Sstac aangepast aan specifieke situaties, waaronder direct marketing en digital marketing. Met mijn ict-achtergrond zag ik bredere mogelijkheden voor inzet van Sostac en gebruik het nu voor het schrijven van technology planning. Het is daarom mijn favoriete model voor het schrijven van roadmaps voor digital transformation.

Business model canvas

Business model canvas (BMC) is een strategisch management en lean startup template voor het ontwikkelen van nieuwe of het documenteren van bestaande bedrijfsmodellen. Het is een visueel model met elementen die de waarde propositie, infrastructuur, klanten en financiën van een bedrijf of product beschrijven. Het helpt je bij het in kaart brengen van je  activiteiten. Het business model canvas (bmc) is uitgedacht door Alexander Osterwalder.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Jouw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met je persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.