Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Het werkende leven voor en ná Teams

18 april 2019 - 10:095 minuten leestijdOpinieInnovatie & TransformatieDropboxMicrosoftSkype
Hylke van der Velde
Hylke van der Velde

In grote organisaties is samenwerken een uitdaging. Medewerkers zijn betrokken bij verschillende projecten, krijgen veel mails en werken met verschillende tools zoals Skype, OneDrive, Trello, Dropbox en Slack. Zou het niet prettiger zijn om het teamwerk te stroomlijnen en centraliseren? In dit artikel bekijken we hoe Microsoft Teams hierbij kan helpen.

Microsoft Teams is een relatief nieuw platform binnen Office 365, dat is ontworpen voor teamwork. Verder is het een one-stop-shop, die tools biedt om te helpen bij het naleven van regels rond de AVG/GDPR.

Voor samenwerking biedt het een uniforme, vertrouwde omgeving met tools voor communicatie (chat, meetings en calls) en om documenten en informatie te vinden en delen in alle geïntegreerde Office 365-apps. Verder kan Office 365 gepersonaliseerd en uitgebreid worden via een ecosysteem van interne en externe apps, processen en devices. Als geheel biedt het platform enterprise-data-security en standaardtools voor compliance en beheer. Met Microsoft Teams worden ten slotte bestaande tools als SharePoint, Skype for Business en Ondedrive bij elkaar gebracht. Dat klinkt mooi, maar hoe overtuig je gebruikers om ermee te gaan werken?

Vóór het Teams-tijdperk

Veel medewerkers zijn uit noodzaak gewend om met veel verschillende tools te werken. Dat is niet bevorderlijk voor hun concentratie en productiviteit, omdat het bijna onmogelijk is in een lekkere werkflow te komen met al die gefragmenteerde tools en verschillende browservensters. Het brein moet steeds switchen en zich heroriënteren als je van de ene op de andere tool overstapt. En dat niet een paar keer per dag, maar vele malen. Dat gaat ten koste van de productiviteit. Het verwerken van informatie kost immers tijd en energie. Hoe vaker je van taak wisselt, hoe langzamer dat verwerken gaat. En doordat je minder gefocust bent, voer je de verschillende taken minder goed uit. Daarnaast belast je voortdurend je ‘werkgeheugen’, waardoor andere delen van het brein die cruciaal zijn bij denkwerk, niet aan bod komen.

Nieuwe manier van werken

Microsoft Teams is een one-stop-shop voor communicatie en samenwerking, en medewerkers hebben daardoor in theorie minder behoefte aan externe tools. Als ze op Teams overstappen, kunnen ze dus veel productiever werken en het vergroot bovendien de betrokkenheid bij het bedrijf en onderling. Een ander voordeel is dat Teams de wensen van gebruikers centraal stelt, uiteraard zonder de zakelijke doelstellingen van de werkgever uit het oog te verliezen. Microsoft Teams is alleen een technisch innovatief product, dat een fundamenteel nieuwe manier van werken introduceert. Het gebruik ervan vereist een culturele verandering binnen een organisatie, en een gedragsverandering van gebruikers. Ga daarom niet over één nacht ijs bij het introduceren van Microsoft Teams.

Weerstand bij verandering

Verandering binnen organisaties kan vrijwel altijd op weerstand rekenen. Over het algemeen bestaat circa 35 procent van de medewerkers uit early adopters die nieuwe technologie snel omarmen. Veel anderen hebben in hun werkende leven vaak al talloze nieuwe tools moeten omarmen, waardoor de ‘verandermoeheid’ is toegeslagen. Om de weerstand weg te nemen en een duurzame adoptie te realiseren, is een eenvoudige training niet genoeg. De belangrijkste dingen die nieuwe gebruikers zich afvragen zijn: wat heb ík eraan en het gaat nu toch ook prima? Wat schiet ik op met deze nieuwe manier van werken? Wordt het niet alleen complexer dan het al was?

Gebruikers hunkeren naar eenvoud bij het uitvoeren van hun werkzaamheden. Het is belangrijk om de gebruikers’ weerstand bij de invoer van Teams te overwinnen door quick wins te demonstreren. Laat bijvoorbeeld zien hoe je eenvoudig 24/7 met collega’s van elk continent kunt samenwerken vanaf je mobiele telefoon.

En als het erom gaat de acceptatie van nieuwe technologie bij medewerkers te vergroten, is het van het grootste belang dat gebruikers gemakkelijk het ‘juiste’ kunnen doen. Het gebruik moet dan ook zo laagdrempelig mogelijk zijn, waardoor gebruikers zonder frictie op de juiste manier gaan werken. Medewerkers willen gewoon hun werk doen, terwijl de it- en juridische afdeling kritische bedrijfsinformatie wil beschermen. Een balans hiertussen vinden is mogelijk. Het is daarom aan te raden om in verband met governance de ‘rules of engagement’ te specificeren en te automatiseren.

Bij Teams is sprake van veel selfservice. Daarbij is het belangrijk om het proces van het verstrekken van faciliteiten en permissies aan een medewerker te controleren en waar mogelijk te automatiseren. Medewerkers kunnen bijvoorbeeld per ongeluk gevoelige informatie delen met externe partijen en dat wil je niet.

En wat als het project klaar is, blijft het Team dan bestaan of hoe ga je het archiveren? Wanneer dit soort dingen automatisch gebeuren is de kans op fouten aanzienlijk kleiner. Automatiseren helpt medewerkers vanzelf het ‘juiste’ te doen.

Wijs daarnaast enthousiaste medewerkers aan die feedback geven over wat wel en niet werkt en deel hun ervaringen met de anderen. Het enthousiasme van deze early adopters straalt af op andere medewerkers, wat bijdraagt aan de verandering op lange termijn. Je wilt niet dat medewerkers Microsoft Teams al na een paar dagen of weken weer opgeven. Het is daarom van belang om die verandering uitermate te faciliteren en te ondersteunen. Hiertoe heeft Microsoft zes strategieën ontwikkeld om de adoptie van Microsoft Teams binnen een organisatie zo soepel mogelijk te laten verlopen. Wie over die strategieën meer details wil horen, zoekt op internet naar bijvoorbeeld webinars gehost door Dux Raymond Sy (AvePoint) en Karuana Gatimu (Microsoft).

Meer over

AppsComplianceGovernanceOfficeSharePointVoIP

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Zo zet je Office 365 en Microsoft Teams optimaal in

    OpinieCarrière

    Teams groeit als kool (en hoe voorkom je wildgroei?)

    7 reacties op “Het werkende leven voor en ná Teams”

    1. Henk van Dongen schreef:
      7 mei 2019 om 11:37

      Goed verhaal, klinkt prima. Wat ik echter mis is een visie op hoe je hiermee op de lange duur om gaat. Mensen komen en gaan in een organisatie, mensen krijgen nieuwe functies en dus andere informatie rechten.
      Hoe borg je GDPR-achtige zaken hierin? Zoals al gezegd, iemand kan simpel, per ongeluk, vertrouwelijke info delen etc. de organisatie is verantwoordelijk, niet het individu. Rechten uitgeven doet iedereen wel, als het nodig is, maar wie verwijderd rechten die niet meer nodig zijn, nee sterker, die niet meer mogen bestaan?
      M.a.w. hoe “ruim je op”?

      Login om te reageren
    2. Henri Koppen schreef:
      7 mei 2019 om 14:19

      Ik heb een office 365 licentie en al meerdere keren willen samenwerken in Teams met bedrijven die ook Office 365 hebben. Niet één keer was dat een soepele ervaring en komt dus niet van de grond.

      Laat het mij nu eens zien in een video en dan niet zo’n nietszeggend filmpje van Microsoft zelf. Ik ken alleen mensen die Teams “verkopen”, maar niemand die er nu echt in productie mee werkt.

      Ik wil dus best meer weten van teams, maar tot nu was de ervaring ruk. Nodig mij uit: henri@thingks.academy

      Login om te reageren
    3. KJ schreef:
      7 mei 2019 om 15:10

      Heb ook wat ervaringen met Teams:
      – de communicatie via Teams lijkt wat beter te gaan dan met Lync.
      – onduidelijke planning met behulp van een soort electronish KanBan board
      – onduidelijk document storage (waar staan die documenten dan)?
      http://techgenix.com/microsoft-teams-data/

      Verder goede vragen van Henk hierboven.

      Login om te reageren
    4. Ewout Dekkinga schreef:
      7 mei 2019 om 22:26

      Selfservices versus compliance, de balans tussen wat kan en mag blijft altijd lastig en de opmerking van auteur over wat te archiveren als het project klaar is blijkt zo’n puntje van governance waar dus pas over nagedacht wordt als de bonnetjes zoek zijn. Bonnetjes die 7 jaar ongewijzigd bewaard moeten worden volgens Nederlandse fiscale wetten en misschien is de cloud dus niet de beste plaats om in te archiveren.

      Login om te reageren
    5. Fred Hage schreef:
      7 mei 2019 om 22:36

      Zelfde ervaring als @Henri: meteen toen Teams beschikbaar kwam in Office 365 met een paar “early adapters” uitgeprobeerd, maar 1-voor-1 haakte men af. Later weer eens geprobeerd met zelfde resultaat. De ideeën erachter zijn leuk, presentaties en verkooppraatjes erover lovend, ook zoals hier als “expert verhaal”, maar waar is het als collaboratieve UC-tool voor bedrijven succesvol in gebruik momenteel? Wat zijn dat voor bedrijven, wat gebruiken ze wel en niet en waar moet er nog iets verbeterd worden? Krijgen we straks ondanks alle gerichtheid op selfservice en gebruiksvriendelijkheid toch weer een nieuwe ICT-functie erbij? Dus naast of liever ter vervanging van de Sharepoint Beheerder nu de Teams Beheerder, die de hele dag bezig is de governance en koppelingen met de rest van het Microsoft ecosysteem te finetunen en gebruikers in het woud aan mogelijkheden de weg te wijzen?

      Mijn inschatting is dat het nog geen volwassen enterprise product is en nu Lync/Skype for Business eindelijk een SIP-trunk ondersteunt en Microsoft daarna nu ook WebRTC integreert in deze suite, er kans is dat het toch een blijvertje kan worden. Maar de kans dat het de weg van vele nieuwe en met veel bombarie gepresenteerde Microsoft producten volgt en dus snel weer van het toneel verdwijnt ook nog zeker niet valt uit te sluiten.

      Login om te reageren
    6. Hylke van der Velde schreef:
      8 mei 2019 om 09:46

      @henk, ik ben het volledig met je eens. Het gevaar van een product als Teams is dat iedereen content creëert, maar niemand beslist wat de retentie is. Het begint bij een beleid op retentie. Er zijn een aantal goede tools beschikbaar die op basis van de content direct een retentie voor maken. Ook kun je bijvoorbeeld automatisch rechten intrekken bij inactiviteit om compliant te blijven. Maar tools werken uiteraard alleen bij een goed beleid.

      Login om te reageren
    7. Hylke van der Velde schreef:
      8 mei 2019 om 09:55

      @Henri & @Fred, in mijn wereld zie ik juist veel enthousiasme voor het gebruik van Teams. Maar het hangt wel sterk af van het type organisatie. Ik ben zelf ook vrijwilliger bij een kleine stichting waar ik liever gebruik maak van Slack of Basecamp.

      @KJ, uitstekende toevoeging. Dit zijn inderdaad een aantal verborgen zaken die je goed moet begrijpen voordat je start.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs