Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Zuinig zijn op productieve medewerkers

12 maart 2018 - 10:394 minuten leestijdOpinieCarrière

We verwachten tegenwoordig dat de wereld er alles aan doet om het ons naar de zin te maken. En waarom ook niet? Bedrijven worden er almaar beter in ons te voorzien in behoeften waarvan we niet eens wisten dat we ze hadden.

Ze verzamelen voortdurend meer data waarmee ze ons steeds beter leren kennen en ze gebruiken die data steeds vaker voor geautomatiseerde analyses die inzichten geven in waarom (en wanneer) mensen dingen doen. Die inzichten gebruiken ze vervolgens om de route naar hun product of dienst zo kort en gemakkelijk mogelijk te maken.

Bovendien weet iedere marketeer inmiddels dat je alle potentiële klanten pas optimaal kunt bedienen als je verschillende kanalen aanbiedt, die aansluiten bij elke individuele behoefte. In de consumentenhoek is de klant duidelijk koning en dat moet ook wel, want consumenten hebben keuze: bevalt jouw service ze niet, dan gaan ze gewoon naar een ander die het beter doet.

In de zakenwereld werd die urgentie lange tijd niet op dezelfde manier gevoeld. Op kantoor moest je het doen met de tools die je werkgever je ter beschikking stelde. Beviel het je niet, dan had je pech. Je moest roeien met de riemen die je had. Wat dat betreft was je net een galleislaaf: denk vooral niet dat je het anders of beter kunt, want dan werkt het systeem niet meer en word je pardoes overboord gezet.

Mobiliteit

Wij hebben onlangs onderzoek laten doen naar productiviteit op de werkvloer. In dat onderzoek bleken zowel managers als werknemers het er over eens te zijn dat grotere flexibiliteit goed is voor de productiviteit. Heel simpel gezegd: als jij kunt werken wanneer je wilt werken, op het apparaat dat jou het best bevalt en op een plek waar jij je lekker voelt, dan is de kans groot dat je betere prestaties levert dan wanneer je werkgever bepaalt waar je moet zitten, dat je daar exact om 9:00 uur moet zijn en dat je daarvoor gebruik moet maken van dezelfde tools die iedereen gebruikt.

Uit datzelfde onderzoek bleek helaas ook dat van flexibel werken in heel veel organisaties weinig terechtkomt. De beschikbare technologie zou te complex zijn, er is geen duidelijk beleid voor ontwikkeld en als dat er wel is, lijkt niemand ervan op de hoogte.

Dat is niet vol te houden. Zakelijke gebruikers zien dat de servicegerichtheid van de consumentenmarkt tools heeft opgeleverd die veel beter zijn ingericht op persoonlijke wensen en behoeften. Deze gebruikers nemen er geen genoegen meer mee dat technische beperkingen ervoor zorgen dat ze niet optimaal presteren. En door de schaarste aan talent en de snelle veranderingen in de markt hebben ze keuzevrijheid.

Talent vasthouden

Voor bedrijven is dat een gevaarlijke situatie. In een wereld waarin talent buitengewoon kostbaar is en organisaties wendbaar en schaalbaar moeten zijn, wil je kunnen beschikken over medewerkers die effectief en efficiënt hun werk kunnen doen. Dat betekent dat je moet zorgen dat je de beste mensen weet vast te houden en dat ze kunnen beschikken over de tools waarmee hun talent optimaal tot zijn recht komt. Om in de analogie van de galeislaaf te blijven: je kunt best een snelle en wendbare boot ontwerpen, maar als je de roeiers geen riemen geeft waar ze goed mee overweg kunnen en ze niet in hun eigen ritme mogen roeien, komt het schip niet van zijn plek of vertrekken de roeiers naar een andere reder.

We zijn veeleisend, maar vooral omdat we weten dat het kan. Als consument zijn we op elk moment van de dag, op ieder apparaat dat we gebruiken, in de raarste uithoeken van de wereld, bereikbaar voor adverteerders die ons in drie klikken in de raarste behoeften voorzien. Dan kan het niet zo zijn dat technologie er de schuld van krijgt dat medewerkers hun werk niet goed kunnen doen. Het wordt hoog tijd dat organisaties hun prioriteiten bijstellen. Minder complexiteit. Meer flexibiliteit. En tevreden, productieve medewerkers.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Groeien
    AchtergrondCarrière

    Van schuldenlast naar groeikansen: Atos maakt zich klaar voor de toekomst

    ActueelCarrière

    Van ciso naar Europarlementariër: Anouk van Brug over de toekomst van cybersecurity

    ActueelCarrière

    Atos presenteert strategisch en transformatieplan voor 2028

    ActueelCarrière

    Vlaams Parlement zoekt ciso

    Saba, eiland, Caribisch
    ActueelCarrière

    Kort: Postcodes voor Caribisch Nederland, LAI uit Schiedam beste HPE-opleider, Gates fakkelt Musk af

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs