Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Voorspellingen? Kijk drie jaar terug

21 december 2018 - 11:583 minuten leestijdOpinieInnovatie & Transformatie
Paul Hardy
Paul Hardy

Opvallend aan het vooruit- en terugblikken aan het einde van het jaar is dat we kijken naar veranderingen en minder naar ontwikkelingen die al langer gaande zijn en zich de komende jaren verder zullen ontwikkelen. Alsof december een waterscheiding is: platforms krijgen een herpositionering, technologieën worden gecentraliseerd en iedereen maakt zich klaar voor de volgende transitie. De werkelijkheid is anders.

Plat gezegd: december verschilt voor softwareontwikkelaars niet zoveel van de overige maanden van het jaar. Het is wel een mooi moment om de lopende discussies te vergelijken met de gesprekken die we één of twee jaar geleden hadden. In welke richting bewegen ontwikkelingen zich en valt dáár dan iets zinnigs over te zeggen? Kijk ik naar mijn eigen vakgebied van servicemanagement: zeker wel.

Digitale transformatie krijgt vorm

Daarbij kunnen we niet om het modewoord van de afgelopen jaren heen: digitale transformatie. Nu we richting 2019 gaan, zien we dat we op een punt komen waarbij bedrijfssystemen daadwerkelijk veranderen. Oftewel, operationele processen – of onderdelen hiervan – ondergingen in de afgelopen jaren een digitale transformatie, en we zien nu wat dit oplevert qua productiviteit en efficiëntie.

Dit betekent dat er beslissingen zijn te nemen op basis van tastbare resultaten. Hierdoor verandert het fenomeen digitale transformatie van een concept naar iets concreets. Hierdoor komt de focus meer te liggen op het versterken van de technologische basis voor de volgende groeifase.

De digitale transformatie zorgt bovendien voor een andere benadering van technologie. Er is niet langer sprake van een it-afdeling die voor de rest van het bedrijf bepaalt welke applicaties en software er wordt gebruikt. De eindgebruikers staan centraal: het draait om het implementeren van technologie die hen helpt het werk beter en efficiënter uit te kunnen voeren.

Nieuwe businessmodellen

Nog een voorspelling: technologie heeft de hartslag van bedrijven veranderd doordat de backoffice, en de operationele en commerciële processen opnieuw zijn ingevuld. Mijn verwachting is dat dit de komende jaren zal leiden tot nieuwe businessmodellen, waarin snelheid, agility en werknemers centraal staan. En dit zal vervolgens weer leiden tot de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten en daarmee weer tot nieuwe businessmodellen.

DevOps

De samenwerking tussen development en operations zal hechter worden. Reden hiervoor is dat een harmonie tussen deze twee afdelingen essentieel is om organisaties de snelheid, zichtbaarheid en controle te geven over productieprocessen. Daarvoor moeten de ogenschijnlijk tegengestelde belangen van beide afdelingen – het development-team streeft naar flexibiliteit en snelheid, it-operations heeft juist controle, transparantie, veiligheid en governance hoog in het vaandel staan – verenigd worden.

De enige manier om dat mogelijk te maken is het bieden van ideale omstandigheden voor samenwerking. Een centraal platform waarop workflows geautomatiseerd zijn die zorgen voor een optimale ervaring is hierbij onmisbaar. Digitale transformatie draait immers om het opbouwen van een next-generation werknemerservaring.

Auteur Paul Hardy is chief innovation officer bij ServiceNow.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Marktonderzoek
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Wat zijn de belangrijkste it-trends van 2019?

    OpinieData & AI

    Online-verkopers nog niet klaar voor 2019-trends

    Eén reactie op “Voorspellingen? Kijk drie jaar terug”

    1. dino schreef:
      29 december 2018 om 12:01

      De auteur kijkt terug en voorspelt dat de lopende trends zullen voortzetten 😛

      Het relaas eindigt ermee dat het door hun geleverd product ‘onmisbaar’ is met ‘optimale ervaring’ enzo, ‘ideale omstandigheden voor samenwerking’, ‘enige manier’.

      Next-generation werknemerservaring. Wat zou daarmee bedoeld worden ? Misschien met zijn allen werkend leren in de file, op weg naar onzekere toekomst, waarbij sinds lange tijd onze kinderen het weer slechter krijgen dan wijzelf.

      Als je bedrijf zo groot is dat het een Chief Innovation nodig denkt te hebben, zit je zowiezo in lastig parket. Hoe blijf je marktleider, als je voorsprong afremt ?
      Hoe blijf je geloofwaardig over disruptive technology en schuivende business modellen kwekken als je bedrijf zo mainstream is geworden ?
      Vooralsnog lijkt de Chief innovation officer het ook niet te weten.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs