Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Hoe door slimme technologie trein wél op tijd vertrekt

Ov-bedrijven moeten zich kunnen voorbereiden op reisbehoefte van morgen

Computable Expert

Kees van den Houten
Country Manager Benelux, Infor. Expert van Computable voor de topics Digital Transformation, ERP en ICT-branche.

De mogelijkheid om in de toekomst te kijken, zou voor verkeersleiders in het openbaar vervoer (ov) waardevol kunnen zijn. Hun werk vereist dat ze voorbereid zijn op alle mogelijke onvoorziene omstandigheden zodat bussen, trams, metro’s en treinen met zo min mogelijk vertraging blijven rijden.

Maar de keuze om onderhoudsgevoelige voertuigen te repareren of vervangen is bijzonder lastig omdat budgetten onder druk staan. Met behulp van slimme technologieën, zoals internet of things (iot) en voorspellende analytics, is de toekomst enigszins te voorspellen.

Veel steden zoeken naar manieren om te digitaliseren en slimme technologieën toe te passen om systemen efficiënter, veiliger en duurzamer te maken en in te kunnen spelen op reizigersbehoeften. Het speelveld is evenwel complex en vooral in grootstedelijke gebieden moeten veel ballen in lucht worden gehouden. Zo moeten steden niet alleen de kosten binnen de perken houden, maar moeten ze ook inspelen op de veranderende vraag van reizigers en voldoen aan de nieuwste regelgeving, bijvoorbeeld op het gebied van veiligheid.

Andere zaken die het de sector lastig maken, zijn:

  • Demografische veranderingen

Ontwikkelingen op het gebied van woningbouw, veranderende demografie en reispatronen van forenzen vragen om een flexibele planning. Transportmanagers moeten zich ook bewust zijn van factoren die de reizigerstevredenheid beïnvloeden, zoals toegankelijkheid voor ouderen.

  • Status wagenpark

De conditie van activa – of het nu gaat om bussen, metro’s, trams of veerponten - moet continu worden gecontroleerd op prestatieproblemen en onderworpen worden aan preventief onderhoud. Daarnaast moet is de levensduur van de vervoersmiddelen een factor. Onderdelen en componenten in de voertuigen, zoals banden of remsystemen, kennen hun eigen onderhoudsritme en verwachte levensduur. Daarbij hebben elektronische componenten waarschijnlijk een korte levensduur en regelmatig updates nodig.

  • Betrouwbaarheid

Als er frequent storingen zijn, raken reizigers gefrustreerd en gaan ze op den duur naar alternatieven zoeken. Zodra dit de omzet beïnvloedt, komt niet alleen het budget verder onder druk te staan en maar vervolgens ook het niveau van het wagenpark. Uiteindelijk escaleert dit in een neerwaartse spiraal, wat koste wat het kost voorkomen moet worden.

  • Compliance

Ov-bedrijven moeten aan allerlei verplichtingen voldoen. Daarvoor zijn afspraken gemaakt over punctualiteit, reisinformatie, voorzieningen, reizigerstevredenheid en veiligheid. Om dit inzichtelijk en meetbaar te maken is er behoefte aan geavanceerde rapportage- en documentatietools.

Vijf technologieën

"Moderne it-oplossingen kunnen een sleutelrol spelen bij het bewaken van de conditie van de vloot"

Moderne it-oplossingen kunnen een sleutelrol spelen bij het bewaken van de conditie van de vloot en ervoor zorgen dat alle onderdelen goed blijven presteren. Bovendien kunnen ze informatie en inzichten bieden in de veranderende eisen van reizigers.

De volgende vijf technologieën maken proactief ov-beheer mogelijk:

  • Enterprise asset management (eam)

Met een moderne eam-oplossing is activa te traceren en monitoren, preventief onderhoud te plannen en gegevens over de geleverde diensten te raadplegen. Daarnaast is het mogelijk proactief te reageren op tekenen van prestatieproblemen en actie ondernemen voordat een voertuig of onderdeel uitvalt.

Progressieve managers gaan nog een ​​stap verder en ontwikkelen assessments die scores toekennen op basis van de conditie, waarde en vervangingskosten. Hierdoor is een strategische planning te maken voor kapitaalinvesteringen en het handhaven van continuïteit van dienstverlening.

  • Internet of things (iot)

Sensoren die in voertuigen geplaatst zijn, volgen een breed scala aan fysieke kenmerken en geven vroege waarschuwingssignalen van potentiële problemen. Data die buiten de gestelde parameters vallen, triggeren een geautomatiseerde reactie, zoals het inplannen van een monteur om een ​​onderdeel te inspecteren of te vervangen.

Sensoren zijn ook te installeren op belangrijke locaties, zoals bruggen of opritten op de snelweg om verkeerspatronen te volgen. In combinatie met de relevante context, zoals het weer of het tijdstip van de dag, kunnen deze gegevens inzicht bieden in congestiegebieden en wanneer of waar het reisschema een aanpassing behoeft.

  • Compliance-rapportage

Moderne compliance- en rapportagetools maken het eenvoudiger om te verifiëren dat subsidies worden gebruikt in overeenstemming met de gemaakte afspraken. Met de mogelijkheid om uitgavedetails in te zien, risico's te evalueren en veiligheidsnormen te bewaken, nemen moderne it-tools zorgen weg over mogelijke audits.

  • Artificial intelligence (ai)

Ai duiken op in moderne business intelligence (bi)-oplossingen om processen te automatiseren, de reactie op problemen te versnellen en managers te helpen goed geïnformeerde beslissingen te nemen – beslissingen die zijn gebaseerd op data in plaats van een onderbuikgevoel. Ai gebruikt algoritmen en machine learning om inzicht te bieden. Ai-functionaliteiten zijn ingebed in moderne bi- en eam-oplossingen.

  • Voorspellende analytics

Op basis van ai, machine learning en data science-algoritmen projecteren voorspellende analytics de volgende waarschijnlijke uitkomst in een reeks. Een geavanceerde it-tool biedt verkeersleiders een kijkje in de toekomst en inzichten in trends. Voor managers in het ov biedt het de mogelijkheid te anticiperen op veranderingen in de vraag en omzet.

  • Warehouse management system

Tijdig onderhoud en reparatie van wagenparken vereisen toegang tot gereedschappen en onderdelen. Vervangende onderdelen moeten op voorraad zijn bij het servicecentrum of een nabijgelegen magazijn. Naast het fysiek opslaan van de onderdeleninventaris in een veilige omgeving, heeft de wagenparkbeheerder ook behoefte aan betrouwbare supply chain-inzichten zodat een back-upvoorraad is te bestellen voor ‘just-in-time’-levering. Dankzij voorspellende analytics weet men welk type en hoeveel onderdelen er nodig zijn.

Slot

Managers bij grootstedelijke ov-bedrijven staan ​in deze snel veranderende digitale wereld voor tal van uitdagingen. Niet alleen moeten wagenparken en activa worden onderhouden, maar managers moeten ook de toekomstige demografische verschuivingen kunnen voorspellen en kunnen anticiperen op de vraag van morgen. Technologie kan hun werk eenvoudiger maken. Van iot-oplossingen tot voorspellende analytics, geavanceerde tools helpen wagenparkbeheerders en verkeersleiders gefundeerde beslissingen te nemen, gebaseerd op concrete data. Door nu it-systemen te upgraden, krijgen ov-bedrijven een blik in de toekomst zodat ze zich kunnen voorbereiden op de reisbehoefte van morgen.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-04-18T10:40:00.000Z Kees van den Houten
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.