Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Uit de lucht

Computable Expert

Gijsbert Janssen van Doorn
Technology Evangelist, Zerto. Expert van Computable voor de topics Datamanagement, Cloud Computing en Infrastructuur.

In de luchtvaart is ‘uit de lucht zijn’ dodelijk. Toch komt het regelmatig voor dat vliegtuigen niet op tijd of zelfs niet vertrekken als gevolg van natuurlijke omstandigheden, de aanwezigheid van drones, materiaalgebreken of… falende technologie. Dat laatste is niet meer van deze tijd.

Je hoeft niet ver te zoeken om te zien hoeveel belang de Nederlandse politiek aan vliegverkeer hecht. De kranten staan vol met artikelen over Schiphol, dat uit zijn jasje groeit. In 2018 werden er 71 miljoen passagiers vervoerd, een nieuw record. Volgens de laatste berichten zal Lelystad er komen. Niet om de hoeveelheid vluchten te verdelen over twee luchthavens, maar om verdere groei mogelijk te maken. 

Die groei zal voor een deel behaald worden door meer en lucratievere vliegbewegingen te faciliteren én door slimmer met resources om te gaan. Voor een deel is de luchtvaart namelijk nog verwikkeld in een ‘race to the bottom’, waar het gaat om het aanbieden van goedkope vluchten. Maar ook voor meer lucratieve vluchten geldt dat luchtvaartmaatschappijen kijken naar het kostenplaatje. Het is daarom niet vreemd om te stellen dat het belang van technologie voor het succes van de Nederlandse luchtvaartsector de komende tijd alleen maar zal toenemen. En dan niet voor één aspect, maar voor de gehele keten, van het boeken van tickets tot het managen van de mensenstromen op Schiphol tot en met het ophalen van de koffers bij de bagageband.

Dichte poortjes

"Dat maak je als luchthaven liever niet te vaak mee"

Dat met het toenemen van luchtpassagiers het aantal verstoringen stijgt, is bekend. Jaarlijkse verschijnen er cijfers die dit staven. Ik ervoer het ook, toen ik vorig jaar voor dichte poortjes stond bij Schiphol door een ‘system disruption’. Het duurde drie kwartier voordat de technische dienst ter plekke was en de boel gefikst had. Dat maak je als luchthaven liever niet te vaak mee.

Voor mij was het vooral vervelend, maar ik had er verder geen hoofdpijn van. Omdat mijn reizen via een zakelijk bureau geboekt worden met een soort verzekering, kan ik mijn vertraging financieel compenseren via AirHelp, een claimbureau voor vliegpassagiers. Die bestaan bij de gratie van annuleringen, vertragingen én slimme technologie.

Moderne

Er is de luchtvaartketen kortom veel aan gelegen om continu de beschikking te hebben over de sterk gedigitaliseerde systemen die de passagiers-, goederen- en geldstromen overzien en aansturen. Gezien de schaal en complexiteit van de sector is dit alleen mogelijk met krachtige en moderne oplossingen. Vraag het Sjoerd Blüm maar, de cio van Schiphol, die van de luchthaven de ‘best digital airport’ ter wereld wil maken. Technologie voor boardingpassen en voor paspoortcontrole mag niet falen, net zomin als de technologie in de verkeerstoren dat mag. Los van de financiële schade die dat oplevert, is het ook niet zo goed voor het imago. En op dat vlak heeft de sector wat te winnen, zeker met het oog op de huidige aandacht voor het milieuaspect.

Juist omdat in de luchtvaart niets uit de lucht mag zijn - behalve die irritante drones in de buurt van vliegvelden dan - moeten organisaties die in deze markt actief zijn, de borging van hun systemen onder de loep leggen. Want gaat de vlieger van een ‘backup en restore’-aanpak nog wel op voor de meest essentiële systemen, die het vakantieplezier en de veiligheid van de passagiers moeten garanderen?

Disaster recovery

Steeds vaker duikt de door Gartner erkende term it resilience orchestration (ITRO) op in onze sector. Oplossingen die dit beogen, zijn gericht op het verbeteren van de betrouwbaarheid, snelheid en granulariteit van workload-herstel als gevolg van ongeplande uitval door het automatiseren van disaster recovery-processen, terwijl de kosten van disaster recovery-managers en disaster recovery-operations medewerkers worden verlaagd. Het doel van ITRO-oplossingen is om de recovery time objective (RTO) terug te brengen naar nul. Dat streven is op zich niet nieuw, maar de mogelijkheden om deze doelstelling te behalen tegen een realistisch budget komen door nieuwe technologieën wel dichterbij. Het is tijd voor de luchtvaartsector om die te on-boarden.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met je persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Vacatures bij Schiphol

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-03-19T10:49:00.000Z Gijsbert Janssen van Doorn
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.