Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Bedrijven vergeten digitale fundament van maatschappij

01 september 2023 - 08:183 minuten leestijdOpinieInnovatie & Transformatie
Maarten Vervoorn
Maarten Vervoorn

De afgelopen jaren heeft bijna elk organisatie stappen gezet richting digitalisering. De voortdurende vraag van klanten naar digitale oplossingen heeft geleid tot een afhankelijkheid van digitale diensten in elke sector, en al deze digitale diensten zijn op hun beurt weer afhankelijk van een goede digitale infrastructuur. Alleen is dit laatste nou net iets waar binnen veel organisaties te weinig aandacht voor is.

Deze blinde vlek vormt niet alleen een bedrijfsrisico, maar kan zelfs de basis van onze digitale samenleving in gevaar brengen. Zeker omdat er veel bedrijven zijn met een grote technische achterstand op het gebied van it-infrastructuur. Denk aan banksystemen die nog gebruik maken van verouderde technologie. Het is regelmatig voorpaginanieuws wanneer een banksysteem een paar uur niet werkt. Maar wat zouden de maatschappelijke gevolgen zijn wanneer het systeem een keer echt goed vastloopt en klanten een week niet bij hun geld kunnen? Of een maand?

We realiseren ons niet hoe dicht we ons soms bevinden bij een doemscenario. Angst is geen goede raadgever, maar achterover leunen en hopen op betere tijden is geen geschikt alternatief. Het is tijd om dit bij organisaties onder de aandacht te brengen en actie te ondernemen. Want alleen samen kunnen we de digital backbone van Nederland de benodigde upgrade geven.

Dit brengt ook grote kansen met zich mee. Een sterkere digitale backbone is niet alleen weerbaar, maar bevordert innovatie en is energie-efficiënt waardoor we makkelijker kunnen inspelen op duurzaamheids- en klimaatdoelen.

Brandjes

De afhankelijkheid van technologie is met name de laatste tien jaar enorm toegenomen, omdat meer organisaties aan de slag zijn gegaan met verregaande digitalisering. Door de constante drang naar meer digitale mogelijkheden komt er vanzelfsprekend ook steeds meer druk te liggen op de it-infrastructuur.

Mijn ervaring bij diverse bedrijven in de afgelopen jaren toont vaak een complexe en verouderde it-omgeving en overbelaste it-teams die bezig zijn met het blussen van brandjes. Dit resulteert in onnodige risico’s en remt uiteindelijk innovatie.

Om voor deze problematiek op directieniveau aandacht te krijgen, is voor de it-afdeling vaak een opgave. De complexiteit van it is lastig helder over te brengen en daarnaast is het ook geen sexy onderwerp. De it-infrastructuur levert namelijk niet direct een mooie grafische app voor de klant. Vergelijk het met het fundament van een huis; belangrijk, maar bij een rondleiding laat je toch liever de nieuwe eethoek zien. En wanneer het niet lukt om het bestuur te overtuigen, eindig je uiteindelijk met een mooie afgewerkte liftdeur met daarachter een krakkemikkige houten ladder.

Kort gezegd, elke sector is afhankelijk van technologie, de meeste it-infrastructuur loopt ver achter en dit probleem staat niet op de radar van de directie. Aangezien veel organisaties momenteel analoog/fysieke processen digitaliseren, zal dit probleem alleen maar groter worden.

Catastrofale gevolgen

Het mag duidelijk zijn dat dit een probleem is met mogelijk catastrofale gevolgen. Om te kunnen blijven innoveren en de concurrentie voor te blijven, moet er meer aandacht komen voor de digital backbone van bedrijven en instanties in Nederland.

Op boardniveau moet niet alleen focus liggen op de realisatie van digitale ambities, maar juist op het fundament waarop deze ambities gebouwd worden. Dit is essentieel voor efficiënte, weerbare en kosteneffectieve digitale diensten. Alleen dan kan onze samenleving vertrouwen op een solide digitale basis die Nederland draaiende houdt.

Cto bij Yawork

Meer over

AppsArchivering

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Voorbereiding & verhuizing: zo implementeer je de hybride cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Europese Rekenkamer kraakt EU-strategie voor chipsector

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    Eén reactie op “Bedrijven vergeten digitale fundament van maatschappij”

    1. Pa Va Ke schreef:
      4 september 2023 om 13:39

      De eerste vraag die bij mij opkomt is of de bankstoringen inderdaad te maken hebben met verouderde technologie, of dat juiste de modernere technologiën en manieren van werken hieraan ten grondslag liggen, of misschien zelfs wel gewoon de factor mens …..

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs