Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

AVG bestaat een jaar: wat hebben we geleerd?

Dit artikel delen:

Veel organisaties waren vorig jaar rond deze tijd druk bezig met de voorbereidingen voor de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Elk bedrijf was bang voor torenhoge boetes wanneer ze niet op tijd aan de wetgeving zouden voldoen.

Nu, precies een jaar na invoering van de AVG, blijft de verordening voer voor discussie. Nog steeds duiken er nieuwe zaken op waarbij opnieuw moet worden beoordeeld welke sancties of boetes passend zijn volgens de omschreven regels. 

Nu blijkt het in de praktijk ook helemaal niet zo eenvoudig om als organisatie volledig AVG-proof te zijn. Veel Europese bedrijven voldoen immers nog steeds niet aan de normen. En hoewel er op de eerste dag na invoering al rechtszaken werden aangespannen tegen bedrijven die niet voldeden aan de AVG, koos de Europese Data Protection Board voor een gematigde aanpak door soepel om te gaan met de eisen van deze privacywet. Volgens Andrea Jelinek, de voorzitter van de board, richten ze zich meer op kwaliteit en niet op snelheid. Bovendien wordt verwacht dat binnen enkele maanden wel kwalijke zaken opduiken.  

Transparant

"Meer dan ooit tevoren beseffen consumenten dat hun persoonlijke informatie gewild is bij organisaties"

Toch heeft het eerste jaar AVG ons zeker iets geleerd: het belang van databeveiliging voor zowel consumenten als organisaties. Meer dan ooit tevoren beseffen consumenten dat hun persoonlijke informatie gewild is bij organisaties. Consumenten verwachten dan ook dat bedrijven transparant zijn over hoe wordt omgegaan met deze informatie. Consumenten erkennen de waarde die het heeft wanneer kwaadwillende toegang hebben tot hun persoonlijke data, maar ook wat het betekent als organisaties hier misbruik maken van maken. Bedrijven moeten preventieve maatregelen nemen om persoonlijke data te beschermen in plaats van deze te exploiteren. Dit betekent dat databescherming en -beveiliging van het allergrootste belang is. Dataprivacy is niet langer een mooie bijkomstigheid om als bedrijf aan te bieden. Ze moeten ervoor zorgen dat privacy wordt geïntegreerd bij de start van de ontwikkeling van elk nieuw product, elke nieuwe dienst of bedrijfsactiviteit.

Uiteindelijk willen consumenten bedrijven kunnen vertrouwen met hun gegevens. Organisaties moeten databescherming hoog op hun agenda zetten om vertrouwen van klanten te winnen en behouden. Wanneer ze foutief omgaan met persoonlijke gegevens leidt dat immers tot hoge boetes en reputatieschade. Beleidsmakers en de technologiesector moeten een stevige discussie voeren over de vraag hoeveel regelgevend toezicht er nodig is om privacy te beschermen. Vooral wanneer het gaat om het stimuleren van innovatie en concurrentie.   

Auteur David Blonder is data protection officer bij BlackBerry.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Veel bedrijven vragen nog steeds om gegevens die niet relevant zijn voor het proces, zelfs bij de kapper word je tegenwoordig gevraagd om persoonsgegevens te verstrekken. Opmerkelijk veel kapsalons hebben daarom een privacyverklaring welke vaak nogal hilarisch is.

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-05-27T11:53:00.000Z David Blonder
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.