Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Spoelstra spreekt: Gratis Google Glass

07 januari 2015 - 08:05OpinieCloud & InfrastructuurFacebookGoogle
Jacob Spoelstra
Jacob Spoelstra

Heeft al iemand zijn Facebook-account opgezegd? Facebook heeft zijn voorwaarden zo veranderd dat het alles wat jij op het internet doet, kan volgen. Iets wat minister Opstelten ook graag zou willen en Google al jaren doet. En waarom denk je dat ze dit willen? Om te kijken of jij een Syriër-ganger bent omdat jij je baartje laat staan? Nee, ze willen weten of jij een Ibiza-ganger bent want dan kunnen ze je een leuke aanbieding doen.

Facebook, Google, Twitter maar ook de krant die je leest zijn er alleen maar om advertenties onder je neus te duwen. Waarom is Google Glass nog geen succes? Omdat het Google nog niet gelukt is om reclameboodschappen op je brillenglazen te krijgen. Zodra ze dat kunnen, delen ze de brillen gratis bij Hans Anders uit.

Betaald Youtube-account

Google Maps is gemaakt zodat je ook vanuit de lucht de advertenties kunt bekijken. Sinds Youtube door Google is overgenomen is de functionaliteit vrijwel hetzelfde gebleven, maar het aantal advertenties is meer dan verdubbeld. Nieuwste snufje waar Google straks mee komt, en waarmee ze hoogstwaarschijnlijk weer de Computable-innovatieaward mee in de wacht gaan slepen, is dat ze met een betaald Youtube-account komen zonder advertenties.

Dat dit soort partijen alles van je willen weten heeft ook voordelen. Zo krijg ik op televisie allemaal reclames voorgeschoteld waar ik helemaal geen belangstelling voor heb. Ik hoef die smerige reclame over kalknagels niet te zien. Ik heb ze niet. Vraag maar aan Facebook. Die weten dat precies.

Gratis social media

Aan de andere kant moet je ook niet zeuren. Je maakt ook naar volle tevredenheid gebruik van al die gratis social media. Social media waarvan je waarschijnlijk niet gebruik had gemaakt als je het gemiddelde consultancytarief van je ict-leverancier had moeten betalen. Sterker nog, kijk ook even rond deze column, want als je voor deze column had moeten betalen, had je hem ook niet gelezen.

Jacob Spoelstra is columnist en stand-up comedian. Voor meer informatie kijk op www.jacobspoelstra.nl.

Meer over

Social media

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    OpinieGovernance & Privacy

    Spoelstra spreekt: Niets doen is geen optie

    Jacob Spoelstra
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra spreekt: Voorwaarden-terreur

    Jacob Spoelstra
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra spreekt: Schuld van internet

    Jacob Spoelstra
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra spreekt: ICT vervangt secretaresse

    Jacob Spoelstra
    OpinieSecurity & Awareness

    Spoelstra spreekt: Op slot

    Jacob Spoelstra
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra spreekt: V&Delete

    6 reacties op “Spoelstra spreekt: Gratis Google Glass”

    1. Jan van Leeuwen schreef:
      7 januari 2015 om 08:29

      De bezoekers betalen wel degelijk voor het lezen van jou “Column”.
      Ons bezoek- en klik-gedrag wordt door 4 programma’s geanalyseerd en als je aangemeld bent kunnen ze een goed profiel maken dat persoonsgebonden is.
      Die 4 programma’s zijn Google Analytics, CrazyEgg, Full Circle Studies, Nedstat.

      Gratis bestaat niet Jacob.

      Login om te reageren
    2. Pascal schreef:
      7 januari 2015 om 09:50

      Je kunt je inderdaad afvragen waarom wij accepteren dat commerciele buitenlandse bedrijven klakkeloos prive gegevens verzamelen terwijl wij dat van onze overheid niet wensen.
      Wat mij betreft behoren geen van beiden dat te doen maar dat is uiteraard een persoonlijke visie.

      Evenzogoed is het voor mij onacceptabel dat onze publieke media uit overheids gelden betaald worden maar deze media wel bol staan van reclame uitingen waar niemand op zit te wachten.
      Dit heeft ook nog eens aardig invloed gehad op de kwaliteit.
      Vroeger had je nog Radio-1 de nieuws en actualiteiten zender.
      Tegenwoordig is het Radio-1 de voetbal en reclame zender…
      TV heb ik al twintig jaar niet meer, maar nu twijfel ik ook aan het nut van de autoradio.

      Dat een commercieel bedrijf als google (of voor mijn part Computable) reclame uitingen op de website heeft staan is gewoon een buisiness model, maar verplicht mij niet om naar die (meestal) bagger te kijken.
      (Iets wat Computable helaas maar begrijpelijk in de voorwaarden voor registratie heeft staan)

      Mij zul je overigens nergens met een ongeschoren smoelwerk tegenkomen,
      Maar ik draag vaak schoenen met kappote veters..dat zal vast ook wel verdacht zijn.

      Login om te reageren
    3. P Ribeiro do Nascimento schreef:
      7 januari 2015 om 14:00

      Heeft al iemand zijn Facebook-account opgezegd? Ik wel hoor!

      Login om te reageren
    4. Johan schreef:
      7 januari 2015 om 20:33

      Een adblocker is veel eenvoudiger dan moeilijke pagina’s met voorwaarden doorlezen. Samen met een tool als Ghostery die Facebook, Google en andere volgscripts blokkeert hou je al een hoop van die zooi buiten. het gebruik is zeker ook op bedrijfsnetwerken die betalen voor verstookte bandbreedte aan te bevelen. Extra voordeel is dat adblockers tevens de virusadvertenties buiten houden.

      Login om te reageren
    5. Johan Duinkerken schreef:
      8 januari 2015 om 07:49

      Nog nooit een feestboek account gehad en ben nog steeds bezig om de mensen die er wel een hebben om voor gek te verklaren. Whatsapp direct verwijdert na hun persbericht dat ze waren overgenomen door meneer Suikerberg. Google mijden is wat lastiger maar met wat browser plugins hoop ik dat zoveel mogelijk te beperken.

      Mensen hebben niet door dat onze samenleving stapje voor stapje in een politiestaat wordt getransformeerd en als bij alle gegevens kunnen die over ons is opgeslagen dan kunnen zij elk aspect van ons leven beïnvloeden. En daar ligt het draaiboek al klaar voor.
      Het is vergelijkbaar met wat er gebeurde nadat de Nazis een kaartensysteem gebruikten om de afkomst en politieke voorkeur voor mensen te registreren.

      Login om te reageren
    6. Con Hennekens schreef:
      8 januari 2015 om 08:02

      Het wordt hier afgeschilderd alsof het iets raars is om te betalen voor youtube, maar dat is het niet. Als iederen nou eens gewoon betaald voor content, dan heeft niemand nog kalknagelreclame nodig. Daar wordt vanzelf wel naar gegoogled door mensen die dat nodig hebben. Zo gaat het met alle reclame. Het is niet vervelend om reclame te zien waar je geen belangstelling voor hebt. Het is vervelend om reclame door je strot gedrukt te krijgen, relevant of niet, dat bepaal ik zelf wel! Het is heel normaal dat mensen die content maken daarvoor betaald krijgen. Als voldoende mensen hun content de moeite waard vinden, nemen die echt wel een abonnement. Dat de markt is overgenomen door gladde reclamejongens wordt niemand beter van. Bovendien blijft teveel geld aan de strijkstok van grote corporaties hangen, in plaats van dat het bij de contentmakers terecht komt. Sommigen denken dat het een zegen is dat facebook en goolgle en zo allemaal gratis is, maar dat is het niet, het is de pest van de 21e eeuw! Je mag alleen maar zwijgzaam toestemmen dat je als product gebruikt wordt. Ik wil gewoon betalen voor een dienst die de moeite waard is, en alle informatie voor mezelf houden!

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs