Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Het lijkt maar zo

22 december 2005 - 23:003 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
Norman Manley
Norman Manley

Laatst zat ik in het vliegtuig naast een jonge vent. Type high potential. Hij was druk in de weer met zijn laptop, waarop allerlei grafieken en tabellen langskwamen. Hij maakte een tamelijk opgewonden indruk. “Hoe heb ik zo dom kunnen zijn”, riep hij na een tijdje uit. Dit gaat mijn bedrijf veel geld kosten, en ik kan het verder wel vergeten.” Vast een business analist, dacht ik bij mezelf. Zoals dat gaat, raakten we aan de praat.

Mijn vermoeden kwam uit. Hij werkte bij een verzekeringsmaatschappij en was verantwoordelijk voor het vaststellen van premies voor autoverzekeringen. De premies worden berekend aan de hand van een aantal ‘feiten’: woonplaats, type auto, aantal jaren rijervaring – allemaal niets bijzonders. De verzekeringsmaatschappij hanteerde ook de parameter ‘risicofactor’ die heel zwaar woog.
De risicofactor voor met name de dure typen auto’s was laag gewaardeerd. Je hoeft geen kerngeleerde te zijn om te weten dat limousines van oude Engelse merken worden gereden door eigen chauffeurs die zich netjes aan de verkeersregels houden en die zorg dragen voor goed onderhoud. Het verzekeringsrisico was terecht laag ingeschat. Of toch niet?
De man naast mij in het vliegtuig was er na analyse van het hele klantenbestand en de daaraan gekoppelde claims achtergekomen dat deze poliscategorie het op een na slechtste risico vertegenwoordigde. Alleen autoverzekeringen in bepaalde postcodegebieden scoorden slechter.
Wat bleek het geval? Zijn risico-inschatting was uitstekend voor auto’s tot vijf jaar oud. Daarna nam, aangetrokken door de lage inruilwaarde van de wagen, een heel ander type eigenaar met een heel andere rijstijl plaats achter het notenhouten stuur. Vaak opgeschoten jongens die graag de sportieve kwaliteiten van hun statusbak wilden demonstreren. Dikwijls met ongewenste gevolgen. Zij maakten brokken waar je als verzekeraar niet goed van werd. Elk beoordelingsfoutje achter het autostuur kostte de verzekeringsfirma geld, tot grote hoogte geaccumuleerd door de grote stuurfout achter het business intelligence dashboard. Daar was de Hi-Po naast me net achtergekomen. Hij voelde dat zijn potentie van high was teruggevallen tot low.
Ik probeerde de arme drommel een hart onder de riem te steken. “Feiten zijn soms heel anders dan percepties. Complete informatiesystemen zijn gebouwd op basis van percepties die niet stroken met de werkelijkheid. Tal van ondernemingen en zelfs hele landen worden bestuurd op grond van vooronderstellingen en onjuiste informatie. Niks nieuws onder de zon. Cruciaal is wat je doet op het moment dat je tot inzicht komt. Durf je de feiten onder ogen te zien, neem je de verantwoordelijkheid, en ga je proberen de gang van zaken te corrigeren? Of ga je verdoezelen, duiken en proberen iemand anders de zwarte piet toe te spelen? Voorwaar een moreel dilemma. Wat je doet is van een hoop zaken afhankelijk, niet in de laatste plaats van de hoogte van je hypotheek…”
Ik geloof niet dat mijn woorden veel indruk maakten. Eenmaal geland sjokte hij mismoedig naar de uitgang. Ik heb hem nooit meer teruggezien. Wel las ik later dat zijn bedrijf ‘verzekeringsvoorwaarden op maat’ had geïntroduceerd.

 

 Norman Manley is als Industry Expert verbonden aan BI adviesbureau Passionned. norman.manley@passionned.nl

Meer over

Business IntelligenceECM

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Servers onder de loep – Een nieuw tijdperk

    Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging. De toekomst van serverbeheer.

    Computable.nl

    Grip op de soevereine cloud

    Van bewustwording naar daadwerkelijke controle. Sleutelrol voor CIO en CFO.

    Computable.nl

    Virtualisatie heruitgevonden met VM’s en Containers

    15 redenen om bestaande virtuele machines te behouden en ruimte te creëren voor vernieuwing

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    Open Webconcept levert AI-oplossing vo...

    Hoe bescherm je persoonsgegevens in documenten die je als overheid wil delen of hergebruiken? Het project ‘Anonimiseren met LLM’ –...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    TPU
    Data & AI

    Kort: Google en Anthropic in tpu-deal van vele miljarden, Clippy is Back! (en meer)

    Cloud & Infrastructuur

    Personeelskosten en cloudgebruik drijven ict-kosten gemeenten op

    OpenAI atlas
    Data & AI

    Hello Atlas, bye bye Chrome?

    Cloud & Infrastructuur

    Chipconflict tussen Nederland en China legt VW-fabrieken lam

    Cloud & Infrastructuur

    Checklist overstappen naar Europese cloudomgeving

    cloud zonder geheugen
    Cloud & Infrastructuur

    In de cloud zonder geheugen

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs