Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Hoe ontwikkelt u uw services?

10 februari 2005 - 23:004 minuten leestijdOpinieData & AI
Rick van der Lans
Rick van der Lans

Over het algemeen onderscheiden we drie lagen in een doorsnee administratieve applicatie: onderop de gegevensverwerkende laag, bovenop de presentatielaag en daar tussenin de laag met de applicatielogica. Met de komst van client/server- en internet-technologie zijn we deze lagen over meerdere machines gaan uitsmeren en wordt communicatie tussen en binnen de lagen over netwerken uitgevoerd.

Met de komst van soa’s (service oriented architectures) zal het aantal lagen drastisch toenemen. Er komt een laag waarmee de functionaliteit verborgen in bestaande applicaties ontsloten wordt als services. De interfaces van deze services zullen echter low-level zijn, erg datageoriënteerd. Veelal zullen de interfaces, zoals aanwezig in de applicaties, voor een groot deel één-op-één overgenomen worden. Laten we ze daarom dataservices noemen.
Daarnaast zal er een laag gebouwd moeten worden waar de business processen gedefinieerd zijn en die door business process engines ofwel orchestration engines verwerkt kunnen worden.
De dataservices zijn meestal te technisch en te gedetailleerd om direct aan de business-process laag te koppelen. Een mogelijke dataservice zou zijn ‘geef-de-eerste-orderregel’ of ‘geef-het-adres-van-een-klant’. De business-processen worden te technisch als ze zelf de stap naar deze dataservices moeten maken. In de gedefinieerde business-processen zien we dan de ware business niet meer echt terug.
Een extra derde laag is dus noodzakelijk die de dataservices omzet naar services waar de business wel in gedefinieerd kan worden: de business-services. Mogelijke business-services zijn ‘geef-de-gehele-order’ en ‘geef-het-klantbeeld’. De bestaande dataservices worden in deze laag als het ware gecombineerd tot services met een ‘grotere’ interface.
Organisaties die bezig zijn met soa’s zullen ontwerpbeslissingen moeten nemen over deze services en hun respectievelijke interfaces. Een beslissing die ook genomen moet worden is in welke talen de business-process en de business-services laag ontwikkeld worden? Talen als Java, C# en VisualBasic hebben voldoende functionaliteit om hier voor gebruikt te worden. Echter, de business-processen zelf zullen dan niet direct zichtbaar zijn in deze talen. Aan te raden is om tools te gebruiken die gebaseerd zijn op standaarden als BPEL of BPSS. Hiermee worden business-processen beter uitgedrukt in concepten van de business. Het is dan meer een één-op-één vertaling.
Voor het ontwikkelen van de laag met business-services is het antwoord echter niet zo duidelijk. Welke taal gebruik je om dataservices met een simpele, maar wel op SOAP en XML gebaseerde interface om te zetten naar een meer documentgeoriënteerde en ook op XML en SOAP georiënteerde interface? Wederom, de bekende programmeertalen kunnen het aan, maar dat leidt tot veel coderen. Hier hebben we meer baat bij talen die speciaal ontwikkeld zijn voor het transformeren van ‘XML naar XML’. Denk hierbij aan XSL(T) of XQuery. Al zit niemand er op te wachten om in dit soort talen te ontwikkelen. Wat nodig is, zijn tools met een sterke grafische interface waarmee gebruikers op een heldere manier de omzetting kunnen definiëren. Belangrijk hierbij is tevens dat deze specificaties in een directory opgeslagen worden zodat impact analyses uitgevoerd kunnen worden. Dit zou op een vergelijkbare manier moeten gebeuren als nu bij menig ETL tool.
Deze twee lagen gaan ongetwijfeld een dominante rol spelen in de gehele informatieverwerkingsstructuur van een organisatie. Als organisatie ben je uiteindelijk zeer afhankelijk van de tools waarmee deze lagen gebouwd zijn. Dus voor beide lagen zou wel eens een heftige strijd kunnen gaan ontstaan tussen de leveranciers. Zij willen zeer zeker deze markt veroveren. Elke leverancier wil uiteindelijk hun klanten aan zich binden. Laten we de komende jaren deze strijd eens gaan volgen.< BR>
 
Rick F. van der Lans is onafhankelijk adviseur, een internationaal bekend spreker en auteur van diverse boeken, tevens gespecialiseerd in softwareontwikkeling, datawarehousing en internet.

Meer over

ECM

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slim verbonden en veilig georganiseerd

    Waarom connectiviteit en security onlosmakelijk verbonden zijn.

    Computable.nl

    Beveiliging van AI in de praktijk

    AI is hot, maar de praktijk binnen grote organisaties blijkt weerbarstig. Stop met brandjes blussen; zo schaal en beveilig je met succes.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Teamvalue

    Partnerartikel
    Cloud & Infrastructuur

    20% besparen op je Azure-kosten en een...

    Azure biedt organisaties schaalbaarheid, flexibiliteit en toegang tot een breed scala aan diensten. Toch zien veel organisaties hun kosten ongemerkt...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    ai-less office
    Data & AI

    Kort: ‘Ai-markt naar 2 biljoen’, China weert Nvidia (en meer)

    Data & AI

    AI is geen hype en zelfs groter dan de industriële revolutie

    Data & AI

    CWI verhoogt met ai dataveiligheid VN-crisisplatform

    ai in de zorg
    Overheid

    Slimme zorg vraagt om slimme data: VWS bouwt versneld aan ai-infrastructuur

    ai klusjes gig
    Data & AI

    Kort: Java en ai-tools vernieuwd, klusjes scoren (en meer)

    ai
    Data & AI

    VS nog op kop in ai-race, maar China wil meer riskeren voor opschalen

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs