Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Jacob Spoelstra

Spoelstra Spreekt: Geen gevoel

15 juni 2022 - 09:43OpinieGovernance & PrivacyGoogle
Jacob Spoelstra
Jacob Spoelstra

Google heeft een werknemer geschorst omdat deze werknemer beweerde dat een chatbot waaraan hij werkte gevoelens zou hebben. Natuurlijk moest ik ook even lachen. Maar wat ik mij direct daarna afvroeg was hoe dat gesprek ging. ‘Oh dus jij denkt dat de chatbot gevoelens heeft? Nou dat heeft ie dus niet! Weet je wie er nog meer geen gevoelens heeft? Wij bij Google. Je bent geschorst. En nou wegwezen en neem die vervelend chatbot van je mee!’

Gevoelens kunnen ze bij Google natuurlijk niet gebruiken. Straks gaat het systeem zich ook nog kwetsbaar opstellen. Wat als het systeem zich schuldig gaat voelen, bijvoorbeeld omdat er geen belasting betaald wordt? Dat moeten ze natuurlijk niet hebben bij Google.

Volwassen man

Volgens de medewerker van Google gedroeg de chatbot zich als een kind van zeven. De meeste chatbots die ik tegenkom gedragen zich als een volwassen man die bij de helpdesk van een it-bedrijf werkt. Oftewel, een echt antwoord krijg je niet omdat bij deze medeweker naast gevoelens ook elke vorm van kennis ontbreekt. Het enige wat de medewerker doet is je probleem noteren en daarna hoor je er nooit meer iets van.

Overigens lijkt de medeweker wel gevoel te hebben, want hij vindt het heel vervelend dat je systeem het niet meer doet en ze gaan er echt alles aan doen om jouw probleem op te lossen. Maar zodra de telefoon is neergelegd, weet je zeker dat minimaal de woorden ‘gezeur’, ‘vervelend’ en ‘kutklant ‘ vallen.

Gevoel voor privacy

Logisch dus dat je dit werk door een chatbot wilt laten vervangen. Een probleem noteren en vervolgens niks mee doen, dat kun je prima door een chatbot laten doen. En dan het liefst een chatbot met wat gevoel. En in het geval van Google het liefst een chatbot met wat gevoel voor privacy. Of word ik nu ook geschorst?

Meer over

Privacy

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Computable.nl

    Strategische alternatieven voor VMware

    Ontdek 3 strategieën voor een succesvolle overstap

    Meer lezen

    Jacob Spoelstra
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra Spreekt: Alleen maar Apple

    Jacob Spoelstra
    OpinieGovernance & Privacy

    Spoelstra Spreekt: Zonder afspraak

    Jacob Spoelstra
    OpinieData & AI

    Spoelstra Spreekt: Ziekenhuisbal

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Spoelstra Spreekt: Monopoly

    Jacob Spoelstra
    OpinieInnovatie & Transformatie

    Spoelstra Spreekt: Te dure verpakking

    Jacob Spoelstra
    OpinieCarrière

    Spoelstra Spreekt: We missen iemand

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs