Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Spoelstra spreekt: Apple is het meeste waard

22 mei 2013 - 07:04OpinieInnovatie & Transformatie
Jacob Spoelstra
Jacob Spoelstra

Apple is het merk dat het meeste waard is volgens het bureau Millward Brown, dat jaarlijks een ranglijst opstelt. De naam Apple is maar liefst 155 miljard dollar waard. Daar kun je in één keer de hele eurocrisis mee oplossen. Of natuurlijk het wereldvoedselprobleem, maar laten we wel even prioriteiten stellen. Op de tweede plek staat Google met een waarde van 113 miljard en derde IBM met 112 miljard. De waarde van het merk Apple moet je overigens niet verwarren met de dalende beurskoers.

Ook na de dood van Steve Jobs blijft Apple een enorme aantrekkingskracht houden. De sterkte van het merk wordt overigens niet bepaald door de waarde van het daadwerkelijk product, maar het imago. Zo groeit het Zuid-Koreaanse Samsung commercieel als een gek maar staat het ondanks de groei op een dertigste plaats met een merkwaarde van 21 miljard dollar. Een verschil van 134 miljard euro met Apple. Zijn de producten van Samsung zo veel slechter dan Apple of is het merk Apple sterk overgewaardeerd?

Amazing

Een goede naam is belangrijk, maar je kunt ook overdrijven. Mensen verwachten heel veel van namen. Daarom geven de mensen tegenwoordig hun kinderen ook van die gekke namen. Ik hoorde laatst op de radio dat er zelfs mensen zijn die hun dochter de naam ‘Amazing’ meegeven. Je kunt de lat ook te hoog leggen.

Wat als ‘Amazing’ gewoon een dik, dom en talentloos kind blijkt te zijn? Zo’n meisje dat op haar achtste nog steeds niet kan fietsen en dat haar vader avond aan avond met haar in de straat moet oefenen. En als op haar negende dan eindelijk de zijwieltjes eraf mogen, roept de hele straat: ‘Oh, het is AMAZING!’. Amazing, dat roepen ze ook altijd bij de introductie van nieuwe Apple-producten.

Houten Nintendo DS

De ict-bedrijven domineren de top tien van meest waardevolle merken. De merken blijven groeien omdat het gebruik van internet, smartphones, tablets en social media blijft toenemen. Zelf investeer ik liever in traditionele producten. Zo heb ik laatst weer een sjoelbak gekocht of zoals ik het aan mijn kinderen moest uitleggen, dat is een hele grote houten Nintendo DS waarop je maar één spelletje kunt spelen.

Jacob Spoelstra is columnist en stand-up comedian. Kijk voor meer informatie op www.jacobspoelstra.nl

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Jacob Spoelstra
    OpinieCarrière

    Spoelstra spreekt: Salarisgesprek

    Jacob Spoelstra
    OpinieSecurity & Awareness

    Spoelstra spreekt: Laffe aanslag

    Jacob Spoelstra
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra spreekt: ING, nee!

    Jacob Spoelstra
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra spreekt: Gevangen in de cloud

    Jacob Spoelstra
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra spreekt: Facebook is voor vrouwen

    Computable.nl
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra spreekt: Slim in de cloud

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs