Week 36 - 2002

Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Hoe vaak moet een kwakkelend bedrijf zijn naam veranderen? Geeft Ericsson de mobiele pijp al aan Maarten? Wat doe je als je slecht getest wordt? Waar doet Rendezvous aan denken?

Hoe vaak moet een kwakkelend bedrijf zijn naam veranderen?
... Minstens twee keer. De eerste keer wil het nieuwe management benadrukken dat de zaken helemaal anders aangepakt worden; de tweede keer draait het nog nieuwere management alle nieuwlichterij de nek om en gaat het 'back to basics'. Borland werd Inprise werd Borland; Gupta werd Centura werd Gupta.
Deze zin schreef ik in december in deze rubriek, niet vermoedend dat ze het bij Caldera zouden lezen! Het Linux-bedrijf wil zich, godbetere het, SCO Group gaan noemen. Alsof het dan beter zou gaan.
Caldera werd midden jaren negentig opgericht door enkele Novell-oudgedienden. Op het moment dat de aandelengekte nog op zijn hoogtepunt was, nam het softwarebedrijfje het wankelende SCO over. De proporties: Linux-dwerg neemt Unix-gigant over. Het kon allemaal, Linux was net als Java hip en beleggers koortsten nog van het ene beleggingsobject naar het andere.
Minder dan twee jaar later blijkt dat meer dan negentig procent van de omzet nog altijd uit de Unix-producten op retour komt: SCO Open Server en Unixware. Met de overdracht van de ontwikkelinspanningen aan UnitedLinux heeft Caldera de ontwikkelinspanningen in Linux praktisch stopgezet. Wat overblijft zijn wat Unix-voor-Intel producten die langzaam worden leeggeknepen tussen Windows en Linux. Eind augustus kwam de 'SCO groep' met een kwartaalverlies van 4,5 miljoen dollar op een omzet van ruim 15 miljoen. En nu concentreert het bedrijf zich weer op Unix-technologie die ook gaandeweg terrein verliest. Dat lijkt op, naar analogie van een bekende Spielberg-film, "Forward to the past".

Geeft Ericsson de mobiele pijp al aan Maarten?
... Wat moet je er anders van denken? Ericsson heeft het moeilijk. Het bedrijf leed vorig jaar een record verlies van ruim 2 miljard euro. De productie van mobieltjes is al jaren een 'bleeder'. Inmiddels heeft het Zweedse bedrijf de hele fabricage al uitbesteed en de rest ondergebracht in een jointventure met Sony. Het marktaandeel van de combi is sindsdien alleen maar gezakt, al moet gezegd worden dat de nieuwe club nog niet veel spannende ontwerpen heeft uitgebracht. Dat gaat zeker komen. En nu laat het Zweedse bedrijf weten dat de streep erdoor gaat als de samenwerking niet binnen twee of drie kwartalen leidt tot goede resultaten. Stoere taal die het wellicht bij de aandeelhouders goed doet. Maar zo bijt je in je eigen staart. Wat moet partner Sony daarvan denken, om over de toegewijde werknemers maar te zwijgen. Zullen die extra gemotiveerd ertegen aan gaan, of proberen het mogelijke sterfhuis zo snel mogelijk te verlaten? Ik zou het wel weten.

Wat doe je als je slecht getest wordt?
... De testprocedures aanvechten. Fabrikanten ruziën al net zolang over testresultaten als er testen zijn. Legendarisch zijn de twisten over de zogenaamde TPC-benchmarks, waar er inmiddels een hele serie van zijn. De fabrikant die slecht uit een vergelijkende test komt, beweert altijd dat de test het verkeerde meet, namelijk een laboratoriumsituatie en niet de werkelijke prestaties in een productieomgeving. Ook bij zoiets schijnbaars simpels als een processortest komen deze discussies voor. Chipfabrikant AMD is op dit moment woedend op de Business Applications Performance Corporation (BAPCO). De organisatie maakt de veel gebruikte Sysmark testen, waarmee prestaties van processoren worden vergeleken. De test heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld van een simpele klokfrequentieteller tot een instrument waarin het gedrag van een doorsnee computergebruiker wordt gesimuleerd.
AMD komt dit jaar ineens veel slechter uit de SysMark test dan Intel. Volgens AMD heeft Bapco zijn oren laten hangen naar Intel. De SysMark 2002 bevoordeelt de Pentium 4, die excelleert in hoge klokfrequentie. Volgens AMD is dat helemaal niet bepalend voor de totaalprestatie van een chip. Dat Intel flink lobbyt bij Bapco is niet zo'n vreemde gedachte. Intel is niet alleen vanaf de oprichting bij Bapco betrokken; het hoofdkantoor van Bapco zetelt nota bene bij Intel. AMD scoorde met name slecht in het onderdeel 'Internet content creation'. De marktleider lacht in zijn vuistje. Wat doet AMD? Die blijft gewoon de Sysmark 2001 gebruiken. Allebei de snelste.

Waar doet Rendezvous aan denken?
... AppleTalk. Apple introduceert over een maandje Rendezvous, een technologie waarmee netwerkapparaten automatisch elkaar opsporen en contact zoeken. De technologie zit ingebouwd in versie 10.2 van Mac OS X en kan worden gebruikt voor printen, bestanden delen en communicatietaken over een netwerk. Ook het nieuwe chatprogramma van Apple is erop gebaseerd. De functionaliteit doet een beetje denken aan Sun's ambitieuze Jini-project (hoort iemand daar nog wel eens wat van?) dat weer deed denken aan .... AppleTalk.
Want je kon in een Apple-netwerkje vijftien jaar geleden al een printer hangen die zichzelf automatisch aanmeldde en configureerde. Maar AppleTalk was traag en Apple-only. Met Rendezvous wil Apple de boze buitenwereld in. De broncode van Rendezvous wordt openbaar gemaakt. Iedereen mag ermee aan de slag. Het past allemaal in de nieuwe strategie van Apple om de Mac om te toveren tot een multimedia-knooppunt voor randapparatuur en consumentenelektronica. Rendezvous zal vooral een technologie worden om apparaten op een Mac aan te kunnen sluiten, open broncode of niet.
 
Fred van der Molen

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2002-09-06T00:00:00.000Z Fred van der Molen
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.