Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

De kijk van Van Eijk: Het is logisch of niet

Peter van Eijk
23 juni 2011 - 13:17OpinieCloud & Infrastructuur
Peter van Eijk
Peter van Eijk

We stonden bij het laboratorium van een ziekenhuis waar we al een paar jaar niet waren geweest. Puur toevallig was daar net die dag het nieuwe ziekenhuisinformatiesysteem live gegaan.

De conversie van het oude systeem was blijkbaar goed gegaan want al onze gegevens stonden er nog in, inclusief het polisnummer van een verzekering die we al een paar jaar niet meer hadden. Dat moest dus nog even bijgesteld worden. Bij het invoeren van de ingangsdatum daarvan ontstond echter enige verwarring. We wisten eigenlijk niet meer in welk jaar we waren gewisseld van verzekering.

Wat zou nou een logisch antwoord zijn? Je kunt natuurlijk wel de echte ingangsdatum opgeven, maar in de logica van een boekhouder doet die er niet toe, want het vorige jaar is toch al afgesloten. Het systeem dacht daar blijkbaar ook zo over, want een datum in het verre verleden leidde tot de onverbiddelijke foutmelding: ‘De ingangsdatum van de nieuwe verzekering moet na 1 januari 2011 liggen'.

Na drie keer tevergeefs invoeren van 01-01-2011 werd er een collega bijgehaald. Die wist het ook niet, en daarna boog de ‘key user' zich over het toetsenbord. Na tien minuten stonden ze al op het punt om de helpdesk te bellen tot er iemand op het idee kwam om 02-01-2011 in te voeren. En voilá, dat werkte.

Is dit nu logisch? De it'er zegt natuurlijk van wel: 'na' betekent 'groter dan', en niet 'groter dan of gelijk aan'. Maar gezien het feit dat hier drie mensen een minuut of tien mee aan het pielen zijn geweest was er blijkbaar toch iets onlogisch aan. In dit land is de verzekeringslogica namelijk dat je alleen per de eerste van het jaar kan wisselen van verzekering, normaal gesproken. Vanuit die logica is de foutmelding niet te snappen.

Natuurlijk kun je zeggen dat de instructie klopt. Maar dan nog kun je een betere instructie maken. Zeg dan gewoon: ‘Voer een ingangsdatum vanaf 2 januari 2011 in'. Dan hoeven al die gebruikers daar in ieder geval niet over na te denken, en kunnen ze hun aandacht besteden aan de klant.

Meer over

ZIS

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slim verbonden en veilig georganiseerd

    Waarom connectiviteit en security onlosmakelijk verbonden zijn.

    Computable.nl

    Kies de juiste virtualisatie-aanpak

    Vergelijk drie krachtige open source-oplossingen: Proxmox, Kubernetes en OpenStack

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    4 reacties op “De kijk van Van Eijk: Het is logisch of niet”

    1. Willem schreef:
      27 juni 2011 om 10:42

      Voila, de IT oplossing is gewoon de eisen aanpassen aan het systeem.
      Geen wonder dat zoveel IT projecten mislukken.
      Want een ingangsdatum 1-1-2011 is nauurlijk iets anders dan 2-1-2011 – wie betaalt anders de dure operatie op 1-1-2011 – de arme patient zelf zeker??

      Login om te reageren
    2. Albert schreef:
      27 juni 2011 om 11:20

      Zouden ze wel eens van grenswaarden testen hebben gehoord. Nee zeker. Zou verplicht moeten zijn voor ieder project.

      Login om te reageren
    3. hkoppen schreef:
      27 juni 2011 om 11:39

      Mooi en realistisch praktijkvoorbeeld.

      Moet er ook altijd om lachen als ik “van a tot z” zie staan. Z zelf doet blijkbaar niet mee.

      Gebruiksvriendelijkheid is een tienkoppig monster, handig als je er meerdere mensen naar laat kijken en je ook echt usabilty testen laat uitvoeren.

      Mijn ervaring is daarin overigens wel dat de kosten hiervan erg hoog zijn en dat het daarom vaak niet gedaan wordt.

      Daar gewoon de commentaar van gebruikers te registreren zoals in jouw voorbeeld, wordt het programma ook vanzelf steeds beter.

      Login om te reageren
    4. hypocriticus schreef:
      8 juli 2011 om 09:57

      Functionele testers (gebruikersacceptatie) moeten geen ervaren geleerde koppen zijn, maar van de straat/werkvloer geplukte mensen zijn. Die zich suf zoeken naar een miniknopje en in ogen van ontwikkelaars onlogische jip&janneke menustructuren verwachten.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    AchtergrondSecurity & Awareness

    Twee dagen volle bak met prominente ot-rol

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    Luchtfoto van het datacenter-complex van Microsoft in Middenmeer.
    ActueelData & AI

    Microsoft breidt datacenter in Wieringermeer fors uit

    ActueelData & AI

    Amsterdams-Russische Nebius ‘hofleverancier’ van Microsoft

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ASMI, de stille kracht achter chip van morgen

    Groei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ING: it-dienstensector groeit licht harder dan economie

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs