Managed hosting door True

De kijk van Van Eijk: Onvermijdelijke vooruitgang

 

Peter van Eijk

Peter van Eijk

Wat brengt 2012 in het land van ict? Al vanaf 2007 voorspel ik in mijn columns de groei van wat nu cloud computing heet. Na wat horten en stoten, overspannen verwachtingen, teleurstellingen, en bezorgdheid over veiligheid enzovoort, zien we het er nu steeds meer van komen. Cloud computing was in 2011 op het 8 uur journaal en staat in de krant.

Natuurlijk kan ik nog een keer roepen dat het er aan komt. Maar de cijfers spreken voor zich, dus dat hoef ik niet te doen. In plaats daarvan is het interessanter om te kijken naar de onvermijdelijkheid van cloud computing.

In het boek 'What technology wants' ontvouwt Kevin Kelly (mede oprichter van Wired Magazine) de theorie dat er een onvermijdelijke vooruitgang is in de ontwikkeling van technologie. Volgens hem is het haast zo dat technologie er op wacht om uitgevonden te kunnen worden. Elke technologische ontwikkeling maakt ruimte voor de volgende stap. Op het moment dat het digitale geheugen dat in een klein doosje past groot genoeg is voor een muziekverzameling, wordt er vanzelf iets als de iPod uitgevonden. Vaak op meerdere plaatsen tegelijk. Op het moment dat vrijwel iedereen internet heeft, en servers zo krachtig zijn dat het verspilling is om ze maar voor een klant tegelijk te gebruiken, wordt er als vanzelf iets als ‘software as a service' uitgevonden.

Na de onvermijdelijkheid van de uitvinding ontstaat dan vaak de onvermijdelijkheid van het gebruik. Een technologie die voldoende nuttig en betaalbaar is kan bijna niet ontkend worden. Sterker nog, de maatschappij wordt er vaak afhankelijk van. Kijk maar naar auto's, of internet. We kunnen vrijwel niet zonder. En hoe ouder de technologie, hoe sterker dat wordt. Kijk maar naar het wiel en landbouw. Het terugdraaien van die uitvindingen is volstrekt onmogelijk, zeker met de huidige wereldbevolking. Het enige dat we nog kunnen doen is het een beetje in goede banen leiden.

Zo kunnen we ook naar cloud computing kijken. Is dat voldoende nuttig en betaalbaar? Ik dacht het wel. Kunnen we zonder? Nu nog wel, maar niet lang meer.

Peter van Eijk is onafhankelijk adviseur op het gebied van digitale infrastructuren (www.peterhjvaneijk.nl).

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4348192). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Waarvan Akte.

Wat ik nog wel jammer vind is dat veel van die cloud power van Amerikaanse bedrijven af komt.

Tja, na client-server, komt ASP en dan cloud. Ligt op zich voor de hand.
Alleen, sinds alles met alles verbonden is hebben we nu ook : Crisis as a Service. Da's weer minder.

Een uitvinding is echter niet altijd even baanbrekend te noemen.
Veelal lijkt iets een uitvinding maar is feitelijk een veredelde vorm van een bestaand object:
- de eerste auto was een veredelde koets..
- de voorloper van de ipod was gewoon een walkman..
- de voorloper van cloud hete gewoon outsourcing..
De stelling dat Cloud Computing niets meer is dan outsourcing in een nieuw jasje, kan ik ook niet helemaal wegcijferen. Het nieuwe jasje is dan de 'delivery on demand' en het financieel pay-per-use model welke ook regelmatig zal blijven botsen met individuele security- en SLA behoeften van de afnemers.
Met alle respect voor Peter van Eijk en Kevin Kelly kan ik weliswaar beamen dat nieuwe technologie wacht om toegepast te worden, maar niet om uitgevonden te worden.
De werkelijke uitvindingen worden mijn inziens gedaan door de auteurs van Star Trek of mijn favorieten Arthur C. Clarke en Orson Scott Card.
Daar loopt men met ipads toen de techniek er nog niet klaar voor was.
En mensen als Steve Jobs en Richard Branson zijn dan nodig op de scheidslijn te lopen tussen de techniek en de mens om de toepassing dan ook te verwezenlijken.

Velen, waaronder ikzelf, zullen moeten wachten totdat de mist van de laaghangende clouds is opgetrokken. Laat degene opstaan die door de stoom van de eerste stoomlocomotief heen de MagLev (magnetische levitatie) trein al zag bewegen!

@mauwerd: ROFL on C-AAS.

Maar doet die Crisis as a service zijn werk nu heel goed of heel slecht?

Ceesjan, dan moeten we de definitie van baanbrekend misschien beschrijven.

Wat je zegt is dat veel uitvindingen meer evolutie dan revolutie zijn. Dat is vaak ook wel zo. Een auto bestaat uit duizenden patenten en kleine uitvindingen.

Maar de iPod bijvoorbeeld is wel degelijk baanbrekend in mijn ogen. Voor muziek was dit de stap van media naar non-media. Ofwel van fysiek naar digitaal. In het specifieke voorbeeld van iPod (als MP3 speler) was er meer aan de hand. Het was niet alleen een speler, er kwam een digitale winkel bij. De muziek industrie werd op slimme wijze samengebracht waardor de grootste muziekwinkel ooit ontstond. Als dat niet baanbrekend is, wat is dan wel baanbrekend? De atoombom?

Cloud is zeker outsourcing, maar waarbij "klassieke" outsourcing (je IT door een ander bedrijf laten uitvoeren) fundamenteel geen extreme kostenbesparing kan realiseren, kan de cloud dit wel. De cloud is een vorm van verregaande automatisering waardoor je je kunt richten op functionaliteit en alles wat daaronder ligt niet meer druk hoeft te maken. IT wordt in feite uit de techniek hoek gehaald. Dat vind ik wel baanbrekend.

Het dromen van auteurs vind jij dus uitvinden? Ik denk dat je uitvinders daarmee wat tekort doet. Het idee is lang niet alles, de uitvoering en het realiseren en doorzetten, daar zit de kracht van uitvinden.

We verschillen hier behoorlijk van mening, komen we toch weer terug op CaaS :-)

Weet het nog niet zo zeker. Vergelijk het met muziek. Vroeger op de radio, opnemen met een cassettespeler. Dan weer plaatjes thuis afspelen, tot het als mp3 op de mp4 speler beland. Nu weer alles centraal via een Spotify of mediacenter streamen. Tot smartphones met 32GB bijna de hele collectie weer portable maakt. De cloud 'is here to stay' maar kent ongetwijfeld pieken en dalen. Niemand herinnert KPN Qwest die failliet ging met honderden kilometers glasvezelkabel in de grond. Of datacenter die soms overvol of soms leeg raakten. Da's iets wat in de ICT te weinig gebeurt. Terugkijken naar het verleden, naar de fouten maar bovenal ook de patronen die je in de natuur en economie terugziet.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×