Managed hosting door True

De kijk van Van Eijk: Trots en waardering

 

Waarom voelen veel it’ers zich ondergewaardeerd in hun werk? Technologie is voor onze maatschappij onmisbaar. Zonder technologie zouden we nog met onze blote handen besjes zoeken om te eten. Maar laten we het hier vooral over informatietechnologie hebben.

Je zou dus denken dat bedrijven trots zijn op de technologie die ze in huis hebben. Want die maakt dat ze kunnen voortbestaan in deze vorm. En je verwacht dat ze trots zijn op de mensen die ze in huis hebben om die technologie te beheersen. Mensen die de mogelijkheden kennen en de risico’s weten te vermijden.

Maar de realiteit is blijkbaar anders. Voor veel bedrijven is technologie zelf het grootste risico. Technologie is ingewikkeld en dat vergt veel specialistische vaardigheden. Als die niet beschikbaar zijn of niet functioneren, kan het goed mis gaan.

Voor veel organisaties is technologie daarom eerder een probleem dan een oplossing. En dat maakt dat de it’er zich wel eens ondergewaardeerd voelt. Gaat het bedrijf zelf dealen met  echnologierisico’s of gaat men dat aan een ander overlaten? Aan een ander overlaten betekent uitbesteden en uitbesteden van it betekent tegenwoordig vaak cloud computing. Gaat men er zelf mee aan de gang, dan moet dat ook wel wat waard zijn voor het bedrijf. Dan moet die technologie onderscheidend voordeel voor het hele bedrijf hebben.

De tragiek van veel it’ers is dat ze denken dat beheersing van technologie voor hun bedrijf belangrijk is. Dat is wel zo, maar bedrijven verschillen in de mate waarin men dat zelf wil doen. Hoe je het verschil ziet? Kijk eens naar waar de ceo trots op is. Sommigen zijn er trots op dat ze niets van de techniek snappen. Anderen verrassen je juist met hun technologische inzichten. Bij it-dienstverleners en Nederlandse vestigingen van it-bedrijven zie ik vaak het eerste. Bij softwareproducenten en cloud providers vaak het laatste.

Bij beide soorten bedrijf is nuttig en waardevol it-werk te doen, maar inhoud en waardering verschillen hemelsbreed. Mijn carrièreadvies aan de it’er is daarom dus: vraag jezelf af of je voor een cloud provider of voor een cloud consumer wilt werken.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5185234). © Jaarbeurs IT Media.

6,7


Lees meer over


 

Reacties

Peter, zoals ik wel vaker zeg, de ICT wereld is groter dan het bij elkaar klikken van .Net-applicaties of het typen van websites in php.
Zodra zowel werknemer (icter) als werkgever dat weten of herontdekken, zitten beiden goed.

Trots ben ik als ik mijn tarief waard ben. Waardering geeft het bedrijf dat mijn betaalt.
Dus ligt er aan wie er meeste betaalt waar ik wil werken.

Het gaat mij vooral om de waardering. En die waardering zie ik graag uitgedrukt in een goed tarief. Waar ik het best gewaardeerd wordt, wil ik dan ook graag werken.

Ik heb wat moeite met de uitspraak:
"De tragiek van veel it’ers is dat ze denken dat beheersing van technologie voor hun bedrijf belangrijk is"
Hoe kan ik zonder de techniek te beheersen een it-bedrif voeren?
In de praktijk kom je vaak van dat soort bedrijfjes/adviseurs tegen die als koning eenoog de blinden de weg wijzen, zo krijg je projekten die mislukken, daar staat de pers vol van.
De vraag:
"of je voor een cloud provider of voor een cloud consumer wilt werken"
is wel heel erg kort door de bocht tenzij je iedere dropbox(o.i.d.)-klant een "cloudconsumer" noemt.

Ach van (Sp)eijk komt ons weer even vertellen dat we last hebben van 'onthechtingsproblemen' met onze data en op moeten houden met zeuren over fundamentelen rechten zoals privacy en veiligheid. Nog zo'n klutser die dus alleen de voeding genoten heeft en de 'op' gemist omdat het wel degelijk om de beheersing van technologie gaat bij de cloud. Lees wat dat betreft nog even mijn opinie WA-verzekering in de cloud terug:

http://www.computable.nl/artikel/opinie/cloud_computing/5020126/2333364/waverzekering-in-de-cloud.html

Betreffende de keus cloud provider of cloud consumer moet ik sterk denken aan alle muziek voor de bühne die Elias maakt met zijn conclusies aangaande deplorabele staat van Nederland ICT. Hoorde recentelijk dus hele andere carrière adviezen want tussen een service voor de consument en de Enterprise zit nog een heel verschil. De cloud is dan ook niet meer dan een cyclische begrotingstruc, je keus van (Sp)eijk is terug te brengen tot scheren of geschoren worden. Zeker als je dataportabiliteit vergeet en achteraf de PaaS/SaaS service niets anders blijkt te zijn dan 'ransomware' omdat je - net als bij uitbesteding - kennis verloren hebt laat gaan. Denk dat je volgende CCA bijeenkomst beter de kurken op de wijnflessen kunt laten in plaats van in je oren te stoppen. Je leidt duidelijk aan Korsakov als ik je opmerking aangaande Nederlandse vestigingen van it-bedrijven afzet tegen je openvallende mond in paneldiscussie welke notabene door jouw geleid werd:

http://www.computable.nl/artikel/nieuws/infrastructuur/4589773/2379248/controleer-cloudprovider-op-kennis-en-vaardigheden.html

DigiNotar mogen we nu vervangen door Edward Snowden en certificaten door Byzantijns labyrinth van juridische contructies. Dat de cloud past bij agile denken van sommige programmeurs wil nog niet zeggen dat het de alles omvattende oplossing is, het verlies aan controle is tenslotte debet aan malaise bij de overheid als ik kijk naar de projecten waar plots de stekker uitging. Wat was daar volgens Elias ook alweer de oorzaak van?

"De tragiek van veel it’ers is dat ze denken dat beheersing van technologie voor hun bedrijf belangrijk is. Dat is wel zo, maar bedrijven verschillen in de mate waarin men dat zelf wil doen. Hoe je het verschil ziet? Kijk eens naar waar de ceo trots op is."

Dat geldt niet alleen voor de CEO maar ook voor alle andere gebruikers.

Waarderingsgevoel moet ook deels uit jezelf komen, zoals ooit de fierheid van de vakman van de oude stempel. ICT blijft een eenzame job, een gebruiker zal zelden beseffen wat een ict-er soms uit de mouw moet schudden om een oplossing te vinden voor een probleem of iets nieuw, die kleine aanpassing. Als een ICT-er (was ik ooit) of een erp-consultant ( ben ik nog) het gevoel heeft ' het paard achter de wagen te spannen' helpt geen schouderklop of geldelijke beloning.
Dan is ook een burnout nooit ver weg. Persoonlijk ben ik aan een ramp voor mij ontsnapt, door een jobwissel ben ik niet gedwongen geworden vanuit de PICS hoek ( zoals Copics, Mapics en andere echte) de switch te maken populaire pakketten die 30 jaar achterlopen wat betreft planning en beheer, maar wel gebouwd zijn op excel-benaderingen en copy paste, daardoor up-to-date ogen, tot je er achter komt. Prettig als je in luttele uren een nieuwe situatie een oplossing kan geven.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×